جایگاه فرهنگ در ادبیات کهن ایران

استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: با مطالعه سرگذشت جوامع و ملل و علل پیروزی و پیشرفت یا شکست و پسرفت به وضوح به این نکته می‌رسیم که رد پای فرهنگ، اصالت فرهنگی، توجه به امور و اصول سازنده و نگهدارنده فرهنگ و توجه حاکمان، زمامداران، مسئولان و دست‌اندرکاران در هر دوره بر امور جوامع اثر داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، مهناز ملکی ریزی در جلسه ترویج فرهنگ کتابخوانی، فرهنگ را عامل اصلی دانایی، توانایی و پویایی ملل دانست و اظهار کرد: فرهنگ از عوامل شکل دهنده و سازنده هویت و باورهای جوامع مختلف بشمار می‌آید و توجه ویژه، همیشگی و بسزای ادیبان، نویسندگان، شاعران و دلسوزان فرهنگ و ادب از جمله مواردی است که اهمیت این مقوله را برای همگان بیشتر آشکار می‌کند.

وی با بیان اینکه واژه‌ فرهنگ، پیش از شاهنامه نیز در کتب و اسناد ایرانی به چشم می‌خورد، افزود: پیش از فردوسی، رودکی و دقیقی این واژه را در شعر خود آورده‌اند به گونه‌ای که در تاریخ بلعمی و دیباچه‌ شاهنامه‌ی ابومنصوری نیز به این واژه برمی‌خوریم و این مهم خود نشان دهنده و نمایانگر اهمیت و توجه ویژه به فرهنگ در ایران و نزد ایرانیان است.

این استاد زبان و ادبیات فارسی تصریح کرد: با نگاهی دقیق‌تر به تاریخ ایران و جهان و مطالعه سرگذشت جوامع و ملل و علل پیروزی و پیشرفت یا شکست و پسرفت به وضوح به این نکته می‌رسیم که رد پای فرهنگ، اصالت فرهنگی، توجه به امور و اصول سازنده و نگهدارنده فرهنگ و توجه حاکمان، زمامداران، مسئولان و دست‌اندرکاران در هر دوره و زمان بر اقتصاد، سیاست، اجتماع، نوع زندگی، پرورش جامعه خلاق و نواندیش اثر داشته است.

وی ادامه داد: تلاش وصف ناپذیر بزرگان عرصه فرهنگ و ادب همواره در جهت زنده نگهداشتن و ماندگاری این مهم و رساندن آن به دست آیندگان بوده، چراکه آنان معتقد بوده و هستند که هویت فرهنگی، نوع گفتار، منش، رفتار، کردار و آئین زندگی یک ملت است.

ملکی اضافه کرد: ایران در طول تاریخ از فرهنگی بسیار ثروتمند و توانمند برخوردار بوده و این خود رمز مانایی و زیبایی آن شده است، اما چون هویت فرهنگی پدیده‌ای پویاست همواره در معرض تحولات و آسیب‌هایی قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: با ورود فناوری‌های جدید و رسانه‌های مجازی مختلف بی شک ترکش این آسیب‌ها بر بدنه فرهنگ و ادب و هنر اصابت خواهد کرد که گاه خواسته یا ناخواسته باعث بروز مشکلات متعدد در زمینه‌های مختلف و گاه بیگانگی و دوگانگی فرهنگی می‌شود.

این استاد زبان و ادبیات فارسی پاسداشت فرهنگ و چگونگی حفاظت از آن را امری ضروری دانست و خاطرنشان کرد: فرهنگ شناسی و فرهنگ پروری موضوعی است که می‌توانیم با آن از دستاوردهای ناشی از فرهنگ کشور که به دست ما رسیده همچون گوهر ارزش حفاظت کرده و به دست آیندگان برسانیم و در این مسیر نباید کوتاهی شود چرا که باعث جاودانگی، مانایی و زیربنای اصلی یک ملت و کشور، فرهنگ آن است.

وی متذکر شد: مهم‌ترین نهاد تأثیر گذار در این حوزه خانواده است، اما خانواده هم باید با آموزه‌های قابل درک و فهم از فرهنگ آشنا باشد چراکه خانواده در بین جامعه زندگی می‌کند و جامعه متشکل از مردم و نهادها و ارگان‌هایی است که خواه ناخواه سازنده، پرورش دهنده و نگهدارنده فرهنگ هستند.

ملکی یادآور شد: هر چند مسئولیت ساماندهی امور فرهنگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارت زیر مجموعه آن محول شده است، ولی مؤسسات فرهنگی، تشکل‌های مختلف اعم از سیاسی، اقتصادی، ارگان‌های دولتی، نهادها و سازمان‌های اداری و غیر اداری نیز به نوعی باید خود را ملزم به انجام و اجرای کار فرهنگی بدانند.

این استاد زبان و ادبیات فارسی افزود: رسانه‌های جمعی امروزه مهم‌ترین وسیله حفاظت، نشر و اشاعه فرهنگ غنی یک کشور بشمار می‌آیند از سوی دیگر آموزش و پرورش با نام قدیم اداره فرهنگ بوسیله مهم‌ترین ابزار خود یعنی کتاب و نیروی انسانی توانای خود یعنی آموزگاران، نهادی مؤثر برای ارج گذاری و حفاظت از فرهنگ است.

وی تصریح کرد: توجه ویژه مسئولان و متولیان امر به فرهنگ بومی و اهمیت دادن به هنرمندان و فرهیختگان و بزرگان فعال در این عرصه چه از نظر مالی، چه معنوی یکی دیگر از راه‌های ارتقا، حفظ و اشاعه فرهنگ است که نباید از آن غفلت کرد.

وی اضافه کرد: توجه به فرهنگ، بومی و غیربومی و حفظ و اشاعه آن، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هر آنچه مربوط به این مقوله است کار یک نفر یا یک ارگان بخصوص نیست بلکه نیازمند کار جمعی، همگانی و آگاهانه و دلسوزانه است و این مهم مستلزم ارتقای دانش‌های مختلف ادبی، هنری، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی افراد است که با نظارت و همدلی مسئولان و مردم محقق خواهد شد.

کد خبر 439924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.