کاهش ۱.۵میلیون هکتاری سطح مبارزات شیمیایی/هجوم ملخ ها در مهر و دی

رییس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه با هدف حمایت از از تولید محصولات فن آورانه ۱۰ شرکت دانش بنیان برای استفاده از روش‌های بیولوژیک مشغول فعالیت هستند، گفت: با اقدامات انجام شده یک و نیم میلون هکتار از سطح مبارزات شیمیایی کاهش یافته است.

به گزارش ایمنا، کیخسرو چنگلوایی در نشستی خبری با اشاره به اینکه ۱۴۰۰ کارشناس در کلینیک‌های گیاه پزشکی داریم که پارامترهای دخیل در بیماری و بروز افات را ثبت و شناسایی می‌کنند، اظهار کرد: این کارشناسان همچنین تقویم نوع و زمان ظهور آفات را تنظیم کرده‌اند و که براساس آن، افات رصد و پایش می‌شوند.

وی افزود: ۱۰۰ سم پر خطر طی ۱۰ سال گذشته از فهرست سموم مورد استفاده حذف شدند. در سال ۱۳۷۵ سهم افت کش‌های پرخطر در سبد آفت کش‌های مصرفی ۲۹ درصد بود که در سال ۱۳۹۲ به ۹ درصد و در پایان ۱۳۹۸ به ۵ درصد رسید. یعنی طی این سال‌ها روند استفاده از سموم از نوع پرخطر به کم خطر بوده است.

رییس سازمان حفظ نباتات گفت: ۱۵۰ نوع سم کم خطر با دوز مصرفی پایین طی سه سال گذشته به سبد افت کش‌ها اضافه شد. همچنین حذف یارانه سموم و اعمال شاخص خطر در سم نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا بود.

چنگلوایی به آمار مصرف سم در دنیا اشاره کرد و گفت: متوسط مصرف آفت کش در دنیا در هکتار ۲.۸ کیلوگرم و در کشور ما در هر هکتار ۲.۵ کیلوگرم است. همچنین به ازای هر کیلوگرم محصول تولیدی ۰/۶۵ گرم سم مصرف می‌شود اما در کشور ما این میزان حدود ۰/۳۵ گرم است.ژاپن ۱۹ کیلوگرم در هکتار، انگلستان بیش از ۴ کیلوگرم، فرانسه و آمریکا حدود ۴ کیلوگرم سم در هکتار مصرف می‌کنند.

وی با بیان اینکه رویکرد سازمان حفظ نباتات در مبارزه با آفات استفاده از سایر روش‌ها خصوصاً بیولوژیک است، گفت: در تمام زنجیره ارتقای دانش صورت گرفته است و سعی شده تا از تولید محصولات فن آورانه حمایت شود. ۱۰ شرکت دانش بنیان در این زمینه مشغول فعالیتند و ۴۲ قلم آفت کش بیولوژیک طی ۴ – ۵ سال گذشته ثبت شده، با اقدامات انجام شده یک و نیم میلون هکتار از سطح مبارزات شیمیایی کاهش یافته است.

رئیس سازمان حفظ نباتات در ادامه به آفت ملخ صحرایی اشاره کرد و گفت: ملخ صحرایی حدود دو سال است که وارد کشور شده است. امسال نیز در سطحی بالغ بر حدود ۴۰۴ هزار هکتار با این آفت مبارزه شده است و اگر این مقدار مبارزه صورت نمی‌گرفت چند صد میلیارد تومان به محصولات زراعی و باغی آسیب وارد می‌شد.

وی همچنین اضافه کرد: ۵۷۰ هزار هکتار با آفت زنگ گندم و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار با سن گندم مبارزه شده است.

چنگلوایی در پاسخ به این سوال که چه نظارت‌هایی بر فروشگاه‌های سموم نباتات صورت می‌گیرد، گفت: مدیریت فروشگاه‌ها مانند سایر صنف‌ها با بخش خصوصی است ۷۲۰۰ فروشگاه در سطح کشور داریم که به فروش انواع آفت کش‌ها مشغول هستند. نظارت بر این فروشگاه‌ها بر عهده سازمان نظام مهندسی کشاورزی است که پروانه فعالیت آنها را این سازمان صادر می‌کند ونظارت عالیه را سازمان حفظ نباتات بر این فروشگاه‌ها دارد. در بازدیدها گاهاً فروشگاهی پلمپ یا پروانه‌های فعالیت آنها اخذ شده است همچنین با هر گونه کم فروشی و تخلف و گران فروشی نیز برخورد شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته ۵۱۸۰ اکیپ بازرسی برای بازدید از این فروشگاه‌ها تشکیل شد. ۲۷ هزار و ۷۰۵ مورد بازدید صورت گرفت. ۳۳۲ مورد تخلف گزارش شد .۷۰۷ مورد دارای سم تاریخ گذشته بودند. ۲۹۳ فروشگاه نیز پلمپ شد.

وی همچنین از طراحی سامانه مانیتورینگ ورود سم نیز خبر داد. چنگلوایی تصریح کرد: بارندگی‌هایی که در شبه جزیره عربستان صورت گرفت باعث به وجود آمدن سیل شد و شرایط را برای افزایش جمعیت افت ملخ صحرایی فراهم کرد. طبق پیش بینی‌ها با دسته‌های گسترده‌تری از این ملخ در اوایل پاییز مواجه خواهیم شد که از هند و پاکستان باز می‌گردند و اواخر دی نیز حمله گسترده‌تری از شبه جزیره عربستان به سمت ایران خواهیم داشت. در تلاش هستیم تا با فراهم کردن امکانات لازم تاب‌آوری استان‌ها را در برابر این آفت بالا برده تا به استان‌های مرکزی سرایت نکند.

وی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: از سال ۱۳۹۳ راه اندازی خط اعتباری مکانیزاسیون انجام شد و طی این سال هزار میلیارد تومان وام‌های ۱۵ درصد بین کشاورزان برای خرید کمباین، تراکتور، تجهیزات سم پاشی توزیع شد، باید ضمن ساماندهی سیستم‌های موجود به نوسازی سمپاشها و تجهیزات دیگر بپردازیم و همچنین به سمت استفاده از تکنولوژی‌های جدید از جمله پهباد استفاده کنیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات به مبارزه با ملخ‌های بومی اشاره کرد و گفت: در سطحی بالغ بر ۱۴۰ هزار هکتار مبارزه باملخ بومی انجام شد و با توجه به رصد و پایش و مبارزه خساراتی وارد نشد.

چنگلوایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا قیمت سم گران شده است اظهار کرد: از اواسط سال ۱۳۹۷ تا ۹۸ ارز ۴۲۰۰ تومانی به سموم اختصاص داده می‌شد، از ابتدای امسال اما سموم آفت کش‌ها مشمول ارز نیمایی شدند یعنی از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز حدود ۲۰ هزار تومانی رسیدند.

منبع: ایسنا

کد خبر 439622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.