فلج اندام خطرناک‌ترین و نادرترین علامت کرونا

اهمیت آمادگی در مقابله با موج بعدی کرونا، سه استراتژی برای مواجهه با شیوع همزمان آنفلوانزا و کرونا، گران بودن داروهای وارداتی، فلج اندام‌ها خطرناک‌ترین علامت کرونا و کاهش تدریجی آنتی بادی بدن بعد از شروع علائم ویروس کرونا را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر ضرورت هماهنگی و بازیابی آمادگی برای مواجهه با موج بعدی کرونا تاکید کرد.

اکبر فتوحی بر استقرار نظام مراقبت اپیدمی کرونا به عنوان یکی از استراتژی‌های مهم دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد و گفت: این نظام مراقبت باید به منظور پایش موارد بیماری به تفکیک زمان و مکان در بخش سرپایی و بستری استان تهران و همچنین پایش رفتار مردم از نظر رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی، بهداشت فردی و تنفسی و استفاده از ماسک، اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه استقرار نظام بیماریابی و ایزولاسیون به منظور پیگیری تماس و قرنطینه افراد در معرض مواجهه در تهران حائز اهمیت است، افزود: آموزش، توانمندسازی و ارتقای سلامت مردم از دیگری استراتژی‌هایی است که باید آن را پیگیری کنیم.

فتوحی هماهنگی و بازیابی آمادگی برای موج بعدی کووید ۱۹ را ضروری دانست و تصریح کرد: برای موج دیگر اپیدمی از نظر نیروی انسانی، تجهیزات محافظت فردی، دارو، اکسیژن و سایر تجهیزات موردنیاز باید خود را آماده کنیم.

سه استراتژی پیش رو برای مواجهه با شیوع همزمان آنفلوانزا و کرونا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به احتمال همزمانی شیوع آنفلوانزا و کرونا در پاییز بر رعایت سه استراتژی برای مواجهه در چنین شرایطی تاکید کرد.

بابک عشرتی با اشاره به ثبات بیماری کرونا بعد از ایجاد موج جدید ویروس در کشور، اظهار کرد: البته این ثبات شکننده است، اگر نخواهیم پروتکل‌های بهداشتی را با دقت رعایت کنیم.

وی با توضیح اینکه نتیجه هر تغییر رفتار بهداشتی بعد از گذشت ۱۵ روز نمایان می‌شود، تصریح کرد: با شیوع کرونا در کشور وارد تعطیلات نوروزی شدیم و به یکباره کشور تعطیل شد و همین مسئله موجب شد تا شیب منحنی کرونا کاهش یابد.

عشرتی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم همان شیب فروردین به سرعت نمایان شود، باید تعطیلی اساسی در کشور داشته باشیم که به لحاظ اقتصادی و اجتماعی نمی‌توانیم چنین تعطیلی داشته باشیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه آثار تغییرات در رفتارهای بهداشتی را نمی‌توان به سرعت شاهد بود، اضافه کرد: حدود دو هفته است که رشد بستری بیماران کرونایی در تهران تقریباً ثابت شده است، اما این ثبات می‌تواند شکننده باشد.

عشرتی با اشاره به در پیش بودن پاییز و زمستان و احتمال شیوع آنفلوانزا همزمان با بیماری کرونا در کشور، افزود: با توجه به اینکه هنوز داروی قطعی و واکسن برای کرونا وجود ندارد، بهترین راهکار مقابله با این بیماری رعایت سه استراتژی "شفا" یعنی شستن دست‌ها، فاصله گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک به عنوان مهم‌ترین راهکار پیشگیری از ابتلاء محسوب می‌شود.

داروهای وارداتی با ارز دولتی گران‌تر از داروهای ایرانی‌

داروی "کلوپیدوگرل ۷۵" که با نام تجاری پلاویکس شناخته می‌شود، برای پیشگیری از لخته شدن خون استفاده می‌شود.

قیمت یک بسته ۲۸ تایی داروی خارجی در خرداد ۹۸ برای یک عدد ۲۰ هزار و ۶۰۰ ریال بوده که اسفند ۹۸ و خرداد ۹۹ هم همین قیمت را داشته است و مرداد ۹۹ قیمت آن برای هر عدد دارو ۵۲ هزار و ۳۲۱ ریال بوده است.

در همین حال قیمت هر عدد از این دارو که بسته ۳۰ تایی تولید داخل است، ۹ هزار و ۵۰۰ ریال در این تاریخ‌ها بوده است.

قیمت داروی "والپروات سدیم ۵۰۰ میلی گرم" با نام تجاری دپاکین در بسته‌های ۳۰ عددی برای هر عدد ۱۴ هزار و ۵۰۰ ریال بوده که مرداد ۹۹ به ۴۵ هزار و ۵۰۰ ریال می‌رسد.

قیمت مشابه ایرانی همین دارو نیز در تاریخ‌های یاد شده، ۸,۰۰۰ ریال بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت پلاویکس در هندوستان جعبه ۳۰ تایی ١٨٥ / ٩٣ روپیه قیمت دارد، یعنی با نرخ نیمایی قیمت این دارو ۳۷ هزار و ۶۰۰ تومان می‌شود، در حالی که در ایران ۱۶۰ هزار تومان بیش از چهار برابر به خاطر نیمایی شدن ارز قیمت گرفته‌اند.

در همین حال برای داروی دپاکین ۵۰۰ میلی گرم در ایران جعبه ٣٠تایی ١٣٦ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت گذاشته‌اند که در مقایسه با ترکیه بر اساس همان ارز نیمایی ۶۲ درصد؜ گران‌تر است.

جالب است که قیمت این دارو ژنریک ایرانی با قیمت ۲۴ هزار تومان جعبه ٣٠ تایی قیمت گذاری شده است.
داروی والپروات سدیم ۵۰۰ میلی گرم برای درمان تشنج و برطرف شدن برخی از علائم بیماری‌های روانی مانند اختلال دوقطبی تجویز و در مواردی هم برای پیشگیری از سردردهای میگرنی نیز استفاده می‌شود.

وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به عنوان متولیان قیمتگذای دارو در کشور باید نظارت بیشتری بر قیمت دارو داشته باشد.

فلج اندام خطرناک‌ترین علامت کرونا

یک متخصص مغز و اعصاب التهاب و آسیب حاد عروق نخاع و سندروم "گلین باره" را به عنوان علائم نادر و خطرناک ویروس کرونا معرفی کرد.

فرزاد اشرفی اظهار کرد: بیماری کرونا علاوه بر عوارض سیستم اعصاب مرکزی به صورت سردرد، اختلال بویایی و چشایی، سکته مغزی، سرگیجه و تشنج می‌تواند باعث آسیب نخاع و در نتیجه فلج موقت و یا دائم و حتی پیش‌رونده اندام‌ها شود.

وی اختلال حسی، مشکلات ادراری، جنسی، زخم بستر و در موارد شدید پیشرفت ضایعه به سگمان‌های فوقانی نخاع را از دیگر علائم این بیماری دانست و ادامه داد: علت درگیری نخاع آسیب به عروق نخاع در چند سگمان نخاعی است که متأسفانه در صورت درگیری شدید می‌تواند عوارض غیر قابل بازگشتی را به دنبال داشته باشد.

اشرافی خاطرنشان کرد: در بیمارستان شهدا دو بیمار آسیب نخاع به دنبال کووید ۱۹ بستری شدند که علائم بیماری یک مورد به رغم مصرف داروهای مختلف بازگشت نداشت، البته امید است که با درمان‌های توانبخشی و مکمل تا حدودی بهبودی حاصل شود.

وی با بیان اینکه دو مورد بیمار دچار گلین باره نیز بر اثر ابتلاء به کرونا در بیمارستان شهدا بستری شدند، توضیح داد: درگیری اعصاب محیطی از اندام تحتانی و پیشرفت به سمت دست‌ها و در مورد شدید درگیری عضلات تنفسی از علائم بیماری گیلن باره است.

این متخصص مغز و اعصاب درباره علت این عارضه توضیح داد: علت واکنش خود ایمنی به دنبال ویروس کرونا و آسیب به اعصاب محیطی است که متأسفانه در یک مورد با پیشرفت سریع درگیری عضلات تنفسی و آسیب به سیستم اتونوم باعث ایست قلبی و فوت بیمار شد.

کاهش تدریجی آنتی بادی بدن بعد از شروع علائم ویروس کرونا

مطالعه محققان دانشگاه واشنگتن نشان می‌دهد اکثر آنتی بادی‌های کروناویروس به طور میانگین حدود سه ماه دوام می‌آورند و معمولاً در طول مدت ۳۰ تا ۹۰ روز بعد از بروز علائم بیماری کووید ۱۹ این آنتی بادی‌ها چهار برابر کاهش می‌یابد.

معمولاً اکثر افراد مبتلا به کرونا ویروس در طول چند هفته دارای آنتی‌بادی‌های علیه پروتئین‌های ویروسی است و محلول سرم خون موردنیاز برای کاهش عفونت ویروس به نصف NT۵۰ نام دارد و در طول مدت یک ماه از شروع علائم ۱۰۰ تا ۲۰۰ است.

مطالعات قبلی نشان داده بودند که در مدت چند هفته میزان آنتی‌بادی این ویروس کاهش می‌یابد. محققان بر انجام تحقیقات بیشتر برای فهم مدت دوام این ایمنی که به محافظت در مقابل ابتلاء مجدد به کووید ۱۹ منجر می‌شود تاکید دارند.‌

کد خبر 439357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کنکور IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    3 0
    خواهش میکنم کنکور رو الان برگزار نکنید ما واقعا میترسیم