چگونه در منزل از بیمار کرونایی مراقبت کنیم؟

با توجه به اطلاعات موجود در مورد بیماری کرونا و نحوه انتقال آن، سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می‌کند که کلیه بیماران مشکوک به عفونت covid19 تحت مراقبت‌های بهداشتی قرار بگیرند و درمان اضطراری بر اساس شدت بیماری آن‌ها انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگر بیماری کرونا خفیف باشد، ممکن است مراقبت در منزل برای بیمار در نظر گرفته شود. سایر افرادی که در منزل تحت مراقبت قرار می‌گیرند شامل بیمارانی هستند که علائم بیماری را دارند، اما نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند و یا مواردی که آگاهانه مراقبت در منزل برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. در همین ارتباط با دکتر سید مهدی فرساد، فوق تخصص جراحی ریه و قفسه سینه گفت و گویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

برای تشخیص ناقل بودن یا نبودن بیمار کرونایی چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

برای مشخص شدن ناقل بودن بیمار کرونایی دیگر لازم نیست تست پی سی آر انجام شود، زیرا این تست موارد منفی و مثبت کاذب دارد. ما بیماران را به دو دسته بیمار خفیف و بیمار شدید (نیازمند بستری شدن در بیمارستان) تقسیم می‌کنیم؛ افرادی که علائم خفیف بیماری را داشتند، چنانچه ۱۰ روز پس از شروع علائم، بدون مصرف مسکن تب نداشته باشند دیگر ناقل نیستند. در مورد بیماران با علائم شدید نیز بیست روز پس از شروع علائم به این شرط که ۲۴ ساعت بدون مصرف مسکن تب نداشته باشند، دیگر ناقل محسوب نمی‌شوند.

چگونه باید در منزل از بیمار کرونایی مراقبت کنیم؟

ابتدا باید فردی که قرار است از بیمار کرونایی مراقبت کند مشخص شود. این فرد باید از لحاظ بدنی سالم باشد، سیستم ایمنی خوبی داشته باشد و بیماری زمینه‌ایی مانند سرطان، بیماری‌های خود ایمنی و یا آسم نداشته باشد. همچنین بهتر است فرد مراقبت کننده جوان اما باردار نباشد و از ماسک استفاده کند. فرد بیمار باید در اتاق مجزا با سیستم تهویه مناسب تحت مراقبت قرار بگیرد، اتاق بیمار باید دارای پنجره بوده و پنجره همواره باز باشد تا هوا در محیط جریان داشته باشد.

درب اتاق بیمار همیشه بسته بماند و جایگاه وسایل شخصی بیمار مانند مسواک، حوله، لباس و ظروف غذا از سایر افراد جدا در نظر گرفته شود. برای انتخاب نوع ظروف غذای بیمار و مایعات از ظروف یکبار مصرف استفاده شود تا بعد از هر بار استفاده کنار گذاشته شود. لباس‌ها و ملحفه‌های بیمار به صورت جداگانه شسته و خشک شوند و داروهای بیمار سر موقع داده شود. همچنین ضروری است غذا و داروی بیمار پشت درب اتاق گذاشته شده تا خود بیمار اقدام به برداشتن آن‌ها کند. بیمار باید در زمان باز کردن درب اتاق ماسک داشته باشد و بهتر است زمان استراحت در اتاق نیز از ماسک استفاده کند.

مواد غذایی مفید برای بیمار کرونایی چیست؟

فرد بیمار باید به اندازه کافی مایعات استفاده کند. توصیه می‌شود بیمار حداقل روزی ۶ تا هشت لیوان آب بنوشد و آب میوه و میوه تازه مصرف کند. فرد بیمار باید از غذاهایی استفاده کند که تمامی ارزش‌های غذایی مانند پروتئین، چربی، کربوهیدرات و ویتامین کافی را داشته باشد. در صورت لزوم مصرف مولتی ویتامین‌های حاوی ویتامین‌های A ،D ،C ،E و انواع ویتامین‌های گروه B برای بیماران توصیه می‌شود. همچنین بیمار باید املاحی مانند روی و منیزیم را به مقدار کافی دریافت کند. تا حد امکان گوشت ماهی و مرغ مصرف کرده و مصرف گوشت قرمز را محدود کند. نمک غذای بیمار حدود پنج گرم روزانه (معادل یک قاشق چایخوری) باشد. چربی و کربوهیدارت در غذای بیمار از افراد دیگر کمتر باشد، بهتر است مصرف چربی این بیماران از گروه امگا ۳ باشد. اگر علائم بیماری شدت گرفت باید سریع با پزشک صحبت شود و در صورت نیاز فرد بیمار به بیمارستان ارجاع داده شود.

توصیه شما برای استفاده از سرویس بهداشتی بیمار کرونایی چیست؟

فرد بیمار بهتر است تا حد امکان از سرویس بهداشتی جداگانه استفاده کند یا پس از هر بار استفاده بیمار، باید سرویس بهداشتی با الکل ۷۰ درصد و یا محلول وایتکس رقیق شده ضدعفونی شود. نحوه رقیق کردن محلول وایتکس به صورتی است که بیست سی سی محلول وایتکس با یک لیتر آب (معادل چهار لیوان) ترکیب شود. زمان اسپری کردن مواد ضدعفونی کننده باید درب سرویس بهداشتی باز بوده و محیط تهویه کافی را داشته باشد تا بخار محلول وایتکس به ریه آسیب نرساند. توصیه جدی این است که تا زمانی که اطمینان حاصل نکردیم فرد بیمار ناقل نیست، بیمار در اتاق جداگانه بماند، در صورت نیاز به خروج از اتاق حتماً از ماسک استفاده کند و فاصله اجتماعی خود را با سایر افراد خانواده حفظ کند.

کد خبر 439321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.