۲۴ مرداد ماه؛ سالروز تشکیل نخستین دوره مجلس خبرگان رهبری

انتخابات نخستین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۱۹ آذر سال ۶۱ برگزار و ۷۵ نماینده بوسیله رأی مستقیم مردم انتخاب شدند تا در جلسه نخست مجلس خبرگان رهبری مورخ ۲۴ مردادماه گردهم جمع شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز ۲۴ مرداد مصادف با سالروز تشکیل نخستین دوره مجلس خبرگان رهبری در سال ۱۳۶۲ و با پیام رهبر کبیر انقلاب اسلامی است.

این مجلس در تاریخ ۲۴ مرداد در پیام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به مناسبت افتتاح مجلس خبرگان رهبری آمده بود: "… و اکنون شما، ای فقهای شورای خبرگان و ای برگزیدگان ملت ستمدیده در طول تاریخ شاهنشاهی و ستمشاهی! مسئولیتی را قبول فرمودید که در رأس همه مسؤولیت هاست و آغاز به کاری کردید که سرنوشت اسلام، ملت رنجدیده، شهید داده و داغ دیده در گرو آن است. تاریخ و نسل‌های آینده درباره شما قضاوت خواهند کرد و اولیا بزرگ خدا ناظر آرا و اعمال شما می‌باشند. کوچک‌ترین سهل‌انگاری و مسامحه و کوچک‌ترین اعمال نظرهای شخصی و خدای نخواسته تبعیت از هواهای نفسانی که ممکن است این عمل شریف الهی را به انحراف کشاند، بزرگترین فاجعه تاریخ را به وجود خواهد آورد. اگر اسلام عزیز و جمهوری اسلامی نوپا به انحراف کشیده شود، سیلی بخورد و به شکست منتهی شود، خدای نخواسته اسلام برای قرن‌ها به طاق نسیان سپرده می‌شود و به جای آن اسلام شاهنشاهی و ملوکی جایگزین آن خواهد شد. "

انتخابات نخستین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۱۹ آذر سال ۶۱ برگزار و ۷۵ نماینده بوسیله رأی مستقیم مردم انتخاب شدند.

مهمترین اقدام در کارنامه مجلس اول خبرگان رهبری، تلاش به موقع آن پس از ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در تعیین حضرت آیت الله خامنه‌ای به عنوان رهبر انقلاب اسلامی است.

تأملی در وظایف خطیر و حساس خبرگانِ ملت در برهه‌های مختلف تاریخ انقلاب، می‌تواند به‌خوبی تبیین کننده جایگاه این مجلس مهم باشد.

"مجلس خبرگان، تقویت رهبری است" این جمله امام راحل، عنوانِ پارچه نوشته‌ای بود که در بیست و سومین روز تیرماه سال ۶۲، در مراسم گشایش نخستین دوره مجلس خبرگان رهبری، بر بالای جایگاه هیئت رئیسه نصب شد. جمله‌ای که شاید بتوان آن را تبیین کننده یکی از مهم‌ترین رسالت‌های خبرگانِ ملت عنوان کرد.

می‌توان اصل ۱۰۸ قانون اساسی را محور شکل‌گیری و اقدامات اولیه مجلس خبرگان نامید. این اصل تقریباً همه کلیات نخستین دوره این مجلس را تعیین کرده که بنا بر آن، کلیه ضوابط و قوانین در خصوص تعداد و شرایط خبرگان، کیفیت انتخاب آن‌ها و آئین‌نامه داخلی جلسات، توسط فق‌های اولین شورای نگهبان تهیه شد و پس از تصویب در صحن خبرگان، به تصویب امام راحل رسید.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سه‌گانه مهمی را به عنوان وظایف اصلیِ خبرگان ملت تعیین کرده است.

نخستین مورد، برگرفته از اصل ۱۰۷ قانون اساسی است و بیان می‌کند؛ تعیین رهبر بر عهده خبرگان منتخب مردم است.

بر این اساس خبرگان وظیفه دارند تا درباره همه فق‌های واجد شرایط و بنا بر اصل‌های ۵ و ۱۰۹ قانون اساسی بحث و بررسی کنند و شخص واجد شرایط را انتخاب و به مردم معرفی کنند.

دومین وظیفه به اصل یکصد و یازدهم قانون اساسی برمی‌گردد و عبارت است از نظارت بر بقا و استمرار شرایط رهبری. در این مورد اعضای مجلس خبرگان باید بر مبنای قانون اساسی، بر نحوه ایفای مسئولیت رهبر به‌عنوان حاکم نظام اسلامی نظارت کنند.

وظیفه سوم که شاید بتوان آن را حساس‌ترین و مهم‌ترین مسئولیت خبرگان ملت برشمرد، انتخاب رهبر در نظام جمهوری اسلامی است.

در صورت رحلت، کناره‌گیری یا عزل رهبر، خبرگان موظفند در اسرع وقت نسبت به تعیین و معرفی رهبر جدید اقدام نمایند.

جلسه‌ای سرنوشت‌ساز

جلسه خبرگان در چهاردهمین روز خرداد ۶۸ و در ششمین سالِ عمر مجلس اول خبرگان، به‌عنوان نقطه عطفی ماندگار در تاریخ این مجلس لقب گرفت، روزی که لحظه لحظه آن برای کشور و حتی جهان اسلام، تاریخ‌ساز و ترسیم کننده نقشه راه انقلاب اسلامی ملت ایران بود.

با رحلت جانگداز معمار کبیر انقلاب اسلامی، اعضای خبرگان گردهم آمدند تا برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده دشمنان نظام اسلامی، شخصیتی را که دارای ویژگی‌های ذکر شده در قانون بوده و اعضا برای انتخابش اجماع دارند، به‌عنوان رهبری نظام پس از امام خمینی (ره) انتخاب کنند.

پس از ساعت‌ها شور و مشورت بالاخره اکثریت اعضای خبرگان ملت، به انتخاب آیت الله خامنه‌ای به عنوان رهبر انقلاب رأی می‌دهند و به این ترتیب، نظام اسلامی یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین گردنه‌های تاریخی خود را با عنایت الهی و بصیرت اعضای خبرگان ملت، با موفقیت پشت سر می‌گذارد.

کمیسیون‌های مجلس خبرگان

وظایف خبرگان ملت در ۶ کمیسیون تعریف شده است:

۱) کمیسیون تحقیق موضوع اصل یکصد و یازده قانون اساسی: به منظور اجرای اصل یک‌صد و یازدهم قانون اساسی و برای نظارت بر استمرار شرایطی که در اصل پنجم و یکصد و نهم قانون اساسی برای رهبری ذکر شده است و تصمیم‌گیری در موارد فقدان آن، تشکیل می‌شود.

۲) کمیسیون آئین‌نامه، موضوع اصل ۱۰۸ قانون اساسی: به منظور بررسی و تدوین قوانین مربوط به خبرگان، از جمله انتخابات و آئین‌نامه داخلی مجلس خبرگان، تشکیل می‌گردد.

۳) کمیسیون اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ قانون اساسی: درباره همه موارد مربوط به شرایط و صفات رهبر و درباره همه کسانی که در مظان رهبری قرار دارند، تحقیق و بررسی به عمل آورد و نتایج آن را به هیئت رئیسه ارائه می‌کند. گزارش این کمیسیون، سری تلقی می‌شود و به صورت اسناد طبقه‌بندی شده، حفاظت می‌گردد و بدون تصویب مجلس خبرگان، در اختیار دیگری قرار نمی‌گیرد، مگر رهبری، که در صورت لزوم به اطلاع وی می‌رسد.

۴) کمیسیون بررسی راه‌های پاسداری و حراست از ولایت فقیه: تحقیق، معرفی و تدریس و ترویج اندیشه حکومت اسلامی و ولایت فقیه.

۵) کمیسیون سیاسی اجتماعی: بررسی و اطلاع رسانی مسائل سیاسی اجتماعی در ارتباط با وظایف خبرگان.

۶) کمیسیون امور مالی و اداری: بررسی امور مالی و اداری مجلس خبرگان.

کد خبر 438667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.