مهم‌ترین علت بروز سقط مکرر زودرس/ گرما در بیماری کرونا ارزش درمانی دارد

پایین‌تر بودن میزان مرگ‌های کرونا در ایران نسبت به آمار جهانی، ارزش درمانی گرما در بیماری کرونا، مهم‌ترین علت بروز سقط مکرر زودرس، وضعیت کرونا در پاییز و تسریع روند بهبود کرونا با ویتامین C را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون بهداشت وزارت بهداشت میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران را سه درصد پایین‌تر از میانگین جهانی دانست.

علیرضا رئیسی گفت: به طور قطع حداقل یک سال طول می‌کشد تا واکسن و یا داروی مؤثری برای درمان کرونا پیدا شود و امکان تهیه آن برای همه مردم مقدور باشد از این رو باید تا آن زمان زندگی مسالمت آمیز با این ویروس را یاد بگیریم.

وی افزود: خوشبختانه سیر شیوع کرونا تا حدودی در استان‌های غربی از جمله آذربایجان شرقی و غربی و کرمانشاه کنترل شده و در سایر مناطق کشور نیز این سیر نزولی شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: مردم باید تا قطع شیوع این ویروس دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه ۸۲ درصد از فوت شدگان کرونایی در کشور را افراد درگیر بیماری‌های خاص تشکیل می‌دهند، گفت: میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در کشورهای مختلف ۱۵ درصد و در ایران ۱۲ درصد است.

گرما در بیماری کووید ۱۹ ارزش درمانی دارد

محققان می‌دانند که ویروس‌های دارای پوشش چربی نظیر کروناویروس‌ها و رینوویروس‌ها می‌توانند برای مدت طولانی در شرایط خشک و سرد باقی بمانند که می‌تواند منجر به افزایش عفونت‌های تنفسی شود.

همزمان این ویروس‌ها که عامل سندروم تنفسی شدید هستند به گرما حساس هستند و دماهای قابل تحمل برای انسان‌ها می‌تواند برای نابودی پوشش چربی ویروس و غیرفعال کردن آن‌ها کافی باشد.

معمولاً در پستانداران تب شیوه‌ای برای کنترل عفونت است و همواره از گرما به شکل چشمه‌های آب گرم و اتاق سونا برای درمان و پیشگیری از عفونت‌های مجاری تنفسی استفاده می‌شده است.

از این رو محققان معتقدند دسترسی آسان به این منابع ارزان علاوه بر فواید جسمی و روانشناختی می‌تواند گزینه مطلوبی برای کمک به مقابله با عفونت‌های تنفسی باشد.

مارک کوهن، سرپرست تیم تحقیق از مؤسسه اکستریم ولنس استرالیا در این زمینه گفت: توانایی شرایط سرد و خشک در افزایش عفونت ویروسی در مطالعه بر روی موش‌ها به اثبات رسیده است و در مقایسه با رطوبت ۵۰ درصد، رطوبت حدود ۲۰ درصد موجب اختلال در مکانیسم دفاع ضد ویروسی درونی شده و روند ترمیم بافت را کاهش می‌دهد که منجر به بیماری شدیدتر می‌شود.

محققان معتقدند در فاز اولیه عفونت ویروسی استنشاق هوای گرم و مرطوب می‌تواند از خط اولیه دفاع سیستم ایمنی حفاظت کند.

مهم‌ترین علت بروز سقط مکرر زودرس

یک فلوشیپ ناباروری درباره تعریف سقط خودبه‌خودی جنین و سقط مکرر، گفت: منظور از سقط خودبه‌خود جنین، از دست رفتن بارداری پیش از هفته بیستم و یا پیش از رسیدن وزن جنین به پانصد گرم است‌، منظور از سقط مکرر نیز دو یا سه بار سقط خودبه‌خودی جنین است و سقط مکرر هم چالش درمانی مهمی برای متخصصان و هم یک معضل بزرگ برای همسران است و حتی ممکن است روابط عاطفی و زناشویی زوج‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

اعظم محمداکبری جنبه چالش‌برانگیز درمان سقط مکرر را مواردی دانست که علت قطعی سقط‌ها مشخص نمی‌شود و توضیح داد: در مواردی ما به‌رغم بررسی‌های دقیق و پیشرفته، نمی‌توانیم به علت قطعی سقط مکرر پی ببریم و ناچاریم در این موارد صرفاً با در نظر گرفتن علل احتمالی درمان را پیش ببریم.

وی درباره علل شناخته شده سقط مکرر گفت: مهم‌ترین علت سقط مکرر زودرس یعنی سقط در سه ماهه اول، علل ژنتیکی یا ناهنجاری‌های کروموزومی جنین است و این ناهنجاری ژنتیکی ممکن است ناشی از سلول تخمک یا سلول اسپرم باشد و یا در مواردی سلول اولیه سالم است، اما به دلایل ناشناخته در مراحل تقسیم سلولی دچار اختلالات کروموزومی می‌شود.

این متخصص زنان شایع‌ترین اختلال کروموزومی در جنین نیز سه‌تایی شدن برخی کروموزوم‌ها، از جمله کروموزوم ۲۱ دانست و خاطرنشان کرد: یکی دیگر از علل سقط مکرر افزایش سن مادر است که با افزایش خطر ناهنجاری‌های ژنتیکی در جنین نیز همراه است، بالا بودن سن مادر هنگام بارداری یعنی پس از ۳۵ سالگی و به ویژه بیش از ۴۰ سال خطر سقط مکرر را افزایش می‌دهد، زیرا با افزایش سن کیفیت تخمک به‌شدت کاهش می‌یابد.

وی در ادامه به ناهنجاری‌های ساختاری رحم به‌عنوان یکی از علل سقط مکرر اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین ناهنجاری ساختار رحم که با سقط مکرر مرتبط است، رحم سپتوم‌دار است، در برخی از خانم‌ها به‌طور مادرزادی سپتوم یا دیواره‌ای در داخل حفره رحم وجود دارد که این سپتوم خون‌رسانی مناسبی ندارد و محل مناسبی برای لانه‌گزینی جنین نیست، بنابراین وجود سپتوم در رحم می‌تواند از موانع رشد جنین و در نتیجه سقط مکرر باشد.

محمداکبری تصریح کرد: دیگر ناهنجاری‌های رحم مانند رحم تک‌شاخ و دوشاخ نیز در موارد محدودی می‌توانند موجب سقط مکرر شود که البته سهم این ناهنجاری‌های شکلی در بروز سقط مکرر اندک است.

وضعیت کرونا در پاییز

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا گفت: اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، از نیمه شهریور می‌توان سناریوهای خطرناک‌تری را برای بیماری کرونا متصور بود.

علی اکبر حق دوست افزود: روند کاهشی فوتی‌های ناشی از کرونا متأثر از مداخلات هفته‌های اخیر است، چراکه کوچک‌ترین غفلت نتایج را دوباره تغییر خواهد داد.
وی ادامه داد: یکی از مداخلاتی که در روند کاهشی مرگ و میر تأثیرگذار بوده استفاده از ماسک و اثربخشی استفاده از ماسک بوده است.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا افزود: اسلایدها بر اساس مدل سازی در سطح جهان انجام شده است. از شروع بیماری روند بیماری افزایشی بوده و با شیب ملایمی روند افزایشی را نشان می‌دهد. با رعایت پروتکل‌ها می‌توان با شیب ملایم و افزایش مختصر حرکت کرد، اما اگر پروتکل‌ها رعایت نشود از اواسط شهریور می‌تواند سناریوهای خطرناک‌تری به وجود بیاید و میزان افزایش تندتر و بیشتر خواهد بود.

حق دوست توضیح داد: اگر همه مردم از ماسک به عنوان شاخصه مهم فردی استفاده کنند و پروتکل‌ها را رعایت کنند، بیماری از بین نمی‌رود ولی روند آن افزایشی نخواهد بود.

وی گفت: به نظر می‌رسد در ابتدا در استان‌ها یک اپیدمی را تجربه کردیم، ولی با مدیریت درست کل کشور هوشیار شد و تعداد مرگ و میرها به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت، اما با تغییر دوباره رفتارها میزان مرگ و میر و ابتلاء به کرونا کم کم روند افزایشی گرفت و استان‌ها دوباره در وضعیت قرمز قرار گرفت، اگر هوشیار باشیم تمام استان‌ها در چند هفته دیگر به روند کاهشی بیماری نزدیک خواهند شد.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا افزود: باید کل ایران را قرمز در نظر گرفت و کنترل بیماری باید روزانه باشد و مردم بدانند که با کوچک‌ترین بی احتیاطی کل استان‌ها می‌توانند در شرایط بحران قرار بگیرند. از مردم هم درخواست می‌شود، در عین حال که باید به شعائر اسلامی در ماه محرم پایبند باشیم با رعایت پروتکل‌ها در کنترل بیماری کمک کنند.

ویتامین C روند بهبود کووید ۱۹ را تسریع می‌کند

مطالعات زیادی نشان می‌دهد که مصرف دوز بالا ویتامین C با روند بهبود سریع‌تر بیماران کووید ۱۹ با شرایط شدید مرتبط است و مصرف دوز بالا ویتامین C می‌تواند در درمان بیماران کووید ۱۹ مفید باشد.

در مراحل اولیه پاندمی کووید ۱۹ نتایج مطالعات نشان داد که بین مصرف ویتامین C در بیماران به شدت مریض و کاهش طول مدت استفاده از دستگاه تنفسی ونتیلاتور ارتباط وجود دارد.

محققان استرالیایی و سوئدی با بررسی نتایج هشت آزمایش دریافتند مصرف ویتامین C با دوز بالا مدت زمان استفاده از دستگاه ونتیلاتور را تا ۱۴ تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد.

همچنین محققان در مطالعه‌ای دیگر دریافتند بیماران کووید ۱۹ مبتلا به سندروم ناراحتی حاد تنفسی بعد از دریافت دوز بالا ویتامین C خیلی زود بهبود یافتند.
محققان عنوان می‌کنند مطالعات بیشتر تأثیر و کارآمدی بکارگیری ویتامین C را در بیماران کووید ۱۹ نشان می‌دهد.‌

کد خبر 438122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.