رفتن هوک نشانگر تغییر رفتار آمریکا است؟

استعفای پر ابهام برایان هوک، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، بار دیگر نشان داد که سیاست های حداکثری کاخ سفید علیه ایران به بن‌بست رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برایان هوک، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران ابتدا فعالیت خود را به عنوان دستیار وزیر امور خارجه در دولت دوران ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش آغاز کرد و سرانجام با پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و آغاز کار تیلرسون در وزارت امور خارجه آمریکا، به عنوان نماینده ویژه واشنگتن در امور ایران منصوب شد.

وی که همواره جایگاهش را به عنوان یک سکوی پرش تلقی می‌کرد، تمامی تلاش خود را به کار گرفت تا در راستای سیاست‌های فشار حداکثری دونالد ترامپ علیه ایران گام بردارد.

همین موضوع باعث شد با روی کار آمدن مایک پمپئو به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا، در سمت نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ابقا شود، اما فعالیت‌های وی در این جایگاه همواره انتقاد دموکرات‌ها را همراه داشت.

آنها معتقد بودند برایان هوک فاقد هرگونه استراتژی در قبال ایران و صرفاً متکی بر تاکتیک‌های بی‌نتیجه همیشگی بوده است و نهایتاً فشارها و انتقادات دموکرات‌ها به وی، باعث استعفایش شد؛ استعفایی پر ابهام در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که بار دیگر نشان داد کاخ سفید در سیاست‌های حداکثری خود علیه ایران به بن‌بست رسیده است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه با تأیید استعفای برایان هوک، وی را عضوی ارزشمند در وزارت امور خارجه توصیف کرد و از او به‌خاطر بیش از سه سال خدمت در وزارت خارجه تشکر کرد.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز بلافاصله بعد از خبر استعفای هوک، درباره جانشین وی نوشت که "الیوت آبرامز که هم‌اکنون نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا است به جای برایان هوک نماینده امور ایران خواهد شد."

آبرامز جزء سیاستمداران با تجربه آمریکایی است که در کارنامه سیاست خارجی خود تجربه کار در دولت‌های ریاست جمهوری دونالد ریگان، جرج دبلیو بوش و دونالد ترامپ را داراست.

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در توییتی به زبان انگلیسی در واکنش به استعفای برایان هوک و جانشینی آبرامز نوشت که "تفاوتی بین جان بولتون، برایان هوک یا الیوت آبرامز نیست؛ وقتی سیاست آمریکا در قبال ایران مطرح است؛ مقامات آمریکایی لقمه بزرگ‌تر از دهان خود برداشته‌اند. برای مایک پمپئو، دونالد ترامپ و آیندگان هم به همین صورت است" و در پایان توئیت خود از کلیدواژه "سیاست ورشکسته" استفاده کرد.

علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز در گفت و گو با رویترز و در واکنش به استعفای برایان هوک گفت که "این استعفا به ما ارتباطی نداشته و رویدادی تعیین‌کننده محسوب نمی‌شود. کمپین فشار به اصطلاح حداکثری که دولت آمریکا به راه انداخته بود، شکست خورده است. ایران به زانو درنیامده و هرکس که مسئول اعمال این سیاست مردود باشد نیز ایران را به زانو درنخواهد آورد. "

استعفای هوک ممکن است تنها تصمیم خود وی نباشد و ترامپ نیز در آن نقش داشته باشد، زیرا یک مقام سابق آمریکایی به روزنامه واشنگتن‌پست گفت که ممکن است دولت ترامپ خواسته باشد هوک را اخراج و وی را به یک "بز بلاگردان" برای آوار کردن تقصیرهای شکست کارزار فشار حداکثری تبدیل کند.

حال باید دید که استعفای هوک تغییری در سیاست‌های دولت ترامپ علیه ایران ایجاد خواهد کرد؟ آیا ترامپ پس از شکست سیاست حداکثری دنبال ایجاد رابطه با ایران است؟

اندیشه ضد ایرانی برایان هوک و الیوت ایبرامز تفاوتی با یکدیگر ندارند

علی امیدی، کارشناس روابط بین‌الملل معتقد است که اندیشه ضد ایرانی برایان هوک و الیوت ایبرامز تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند؛ زیرا فشار حداکثری که حدود دو سال است علیه ایران آغاز شده، سیاست اصلی آمریکاست و ربطی به برایان هوک نداشته که بخواهد با استعفای وی تغییر کند.

به گفته وی، دولت ترامپ بسیار مادی‌نگر بوده و تصور داشت با تحریم‌های اقتصادی می‌تواند مقاومت جمهوری اسلامی را درهم بشکند، اما تا امروز موفق نبوده است.

به گفته این کارشناس روابط بین‌الملل، به نظر می‌رسد مایک پمپئو به دلیل شکست در سیاست‌های حداکثری علیه ایران، برایان هوک را قربانی کرده و وی را مقصر شکست این سیاست معرفی کرده است.

به عقیده امیدی، این عمل پمپئو در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صورت گرفته تا از تضعیف بیش از حد ترامپ در مجامع بین‌المللی جلوگیری کند.

الیوت آبرامز نسبت به برایان هوک رویکرد رادیکال‌تری دارد

مهدی مطهری نیا، کارشناس روابط بین‌الملل معتقد است که برایان هوک باقی مانده تیم تیلرسون، وزیر امورخارجه گذشته ایالات متحده آمریکا بوده و با روی کار آمدن پمپئو نیز در جایگاه نماینده ویژه ایالات متحده برای ایران باقی ماند و در راستای رویکرد فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران به فعالیت پرداخت.

به گفته وی، هم اکنون الیوت آبرامز، جایگزین برایان هوک در جایگاه نماینده ویژه ایلات متحده برای ایران نسبت به هوک رویکرد رادیکال‌تری داشته و در سوابق خود تجربه روابط دیپلماتیک با تهران دارد.

به عقیده این کارشناس روابط بین‌الملل به نظر می‌رسد ایالات متحده آمریکا نمی‌خواهد بازهم درگیر یک رسوایی دیپلماتیک در رابطه با ایران شود.

به گفته مطهرنیا، استعفای برایان هوک یک امر تعبیه شده است؛ زیرا وی سوابق مورد نیاز برای ایجاد فضای فشار حداکثری علیه ایران را نداشت و شاید باعث رخداد یک رسوایی دیپلماتیک دیگر در آستانه انتخابات آمریکا می‌شد.

وی معتقد است که دوره نخست ریاست جمهوری ترامپ رو به پایان بوده و در حال حاضر شرایطی مناسبی برای پیروزی در انتخابات ندارد.

این کارشناس روابط بین‌الملل خاطرنشان می‌کند: برایان هوک که یکی از برجسته‌ترین افراد وزارت امور خارجه آمریکاست، می‌تواند با یک ارزیابی دقیق از انتخابات ایالات متحده، به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه دهد.

کد خبر 438003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.