علت کاهش سرمایه گذاری در استارتاپ‌ها چیست؟

معاون کسب و کار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه استارتاپ‌ها و رشد نکردن اقتصاد دانش بنیان کشور مشهود است اما دلیل آن رونق بورس نیست و باید در مباحث دیگر به دنبال این تحولات منفی باشیم.

هومن حاجی پور در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به هدایت سرمایه‌های مردمی به سمت بازار بورس و سرمایه، اظهار کرد: به نظر می‌رسد هدایت سرمایه‌های مردمی به بازار سهام در پی رونق شاخص بورس، تأثیری بر روند سرمایه‌گذاری برای آغاز کسب‌وکارهای دانش بنیان و استارتاپ‌ها نداشته باشد زیرا هیچ‌گاه سرمایه‌هایی که برای تأسیس کسب‌وکارهای دانش بنیان هزینه می‌شد از نوع سرمایه‌های مردمی نبوده است.

وی افزود: هدایت سرمایه‌های مردمی به بازار سرمایه تأثیر منفی چندانی بر سرمایه‌گذاری جامعه برای تأسیس کسب‌وکارهای دانش بنیان و نوین نداشته است. کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه استارتاپ‌ها و رشد نکردن اقتصاد دانش بنیان کشور مشهود است اما دلیل آن رونق بورس نیست و باید در مباحث دیگر به دنبال این تحولات منفی باشیم.

معاون کسب و کار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه مشکلات اقتصادی کشور و معضلات عمده کسب‌وکارهای نوین علت اصلی کاهش رشد اقتصاد دانش‌بنیان است، تصریح کرد: نقدینگی که پیش از رونق بازار سرمایه در دست مردم بود، تا پیش از این رونق هم جذب سرمایه گذاری استارتاپی کشور نمی‌شد.

حاجی پور اضافه کرد: شرایط ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور موجب تغییر اساسی فرهنگ کشور در حوزه کسب‌وکارها شد و تهدیدات و فرصت‌های فراوانی را به همراه داشت. دولت متوجه شده که باید راهبردهایی را برای تسریع روند ارتقا سطح خدمات دولت الکترونیک در نظر بگیرد و بر همین اساس شاهد رشد پرسرعت خدمات دولت در این حوزه بوده‌ایم.

وی ادامه داد: کسب‌وکارهایی که قادر به تطبیق شرایط خود با قواعد شیوع ویروس کرونا در بازه زمانی کنونی باشند، می‌توانند از شیوع ویروس کرونا به عنوان یک فرصت مهم و استراتژیک استفاده کنند.

معاون کسب و کار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه برخی از کسب‌وکارها در حوزه‌های تأثیرگذار اقتصادی همچون گردشگری با آسیب‌های مالی قابل توجهی مواجه شدند، خاطرنشان کرد: البته تعدادی از استارتاپ‌ها همچون کسب‌وکارهای نوین فعال در حوزه خرده فروشی و آموزش با استفاده از این فرصت منافع قابل توجهی را کسب کردند. در این بحران ظهور استارتاپ‌های جدیدی را شاهد بودیم.

کد خبر 437688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.