نوسازی ناوگان اتوبوسرانی آلودگی هوای اصفهان را کاهش می‌دهد

توجه به کارآمدی سیستم حمل و نقل عمومی همواره دغدغه مدیران شهری بوده، البته در تحقق این مهم تنها توجه شهرداری دخیل نبوده و حمایت دولت بسیار تاثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سال‌های اخیر افزایش سرسام‌آور قیمت اتوبوس‌ها، روند نوسازی این ناوگان در کلان‌شهرهایی همچون اصفهان را با مشکل رو به رو کرده است چراکه به تعویق افتادن این فرایند باعث کاهش توان مدیران شهری برای خرید اتوبوس و در نتیجه افزایش سن ناوگان، استهلاک تجهیزات و قطعات، بی‌انگیزه شدن شهروندان در استفاده از اتوبوس، افزایش ترافیک و آلودگی هوا می‌شود با این وجود شهرداری‌ها با استفاده از منابع در اختیار و اوراق مشارکت برای جوان سازی اتوبوس‌های شهر هرچه در توان داشتند به کار گرفتند.

مدیران شهری اصفهان همچون سایر شهرها تلاش کردند تا بهترین خدمات را به شهروندان ارائه کنند چنانکه در این دوره مدیریت شهری با عزم و اراده مسئولان جان دوباره‌ای به سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی دمیده شد البته در این راه دغدغه‌ها و مشکلات زیادی مانع رسیدن به اهداف بود، اما در مقابل موفقیت‌های خوبی حاصل شد چنانکه دولت به دلیل آنکه شهر اصفهان در فرآیند بازسازی اتوبوس‌ها اقتصادی عمل کرده، این شهر را پایلوت بازسازی و نوسازی اتوبوس قرار داد.

با وجود شرایط اقتصادی نامناسب، سال ۹۶ تعداد ۱۳۷ دستگاه اتوبوس جدید اسکانیا هر کدام به مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان خریداری و به ناوگان تزریق شد. ارتقا ناوگان اتوبوسرانی اصفهان تنها محدود به خرید اتوبوس‌ها نو نشد و با توجه به فرسودگی ۶۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی نوسازی و بازسازی اتوبوس‌ها نیز مورد توجه قرار گرفت و شهریورماه سال گذشته بازسازی ۶۰ دستگاه اتوبوس توسط شرکت پیشرو دیزل با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان انجام شد.

امسال نیز با دریافت مجوز و انعقاد تفاهم نامه سازمان برنامه و بودجه با شهرداری اصفهان بازسازی تعداد ۷۰۰ دستگاه اتوبوس در دستور کار سازمان اتوبوسرانی اصفهان قرار گرفته است.

شهرداری اصفهان سال ۹۸ با هدف جوان‌سازی ناوگان اتوبوسرانی در شرایطی که تولید اتوبوس در کشور تقریباً متوقف شده و خریداری اتوبوس‌های جدید با دشواری‌های زیادی همراه بود، یکصد دستگاه اتوبوس را از شرکت عقاب افشان خریداری کرد؛ این اقدام به موقع شهرداری باعث صرفه‌جویی ۱۰۰ میلیارد تومانی در این حوزه شد.

معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان در خصوص پروسه خرید اتوبوس برای شرکت واحد اصفهان توضیح می‌دهد: "با ورودم به حوزه حمل و نقل شهرداری اصفهان اوراق مشارکتی از دولت گرفته شده بود که اگر تا ۲۴ بهمن ماه نمی‌توانستیم اقدامی روی آن انجام دهیم، باید پول را به دولت بازمی گرداندیم، از همین رو تعدادی اتوبوس نو در کرمان برای خریداری پیدا شد و در لحظات آخر که به این تصمیم رسیده بودیم همین اتوبوس‌ها را برای حفظ اوراق خریداری کنیم، باخبر شدیم تعدادی اتوبوس در شرکت عقاب افشان وجود دارد.

امانی افزود: وقتی شرکت عقاب افشان اعلام کرد که می‌تواند اتوبوس‌های نو در اختیار ما بگذارد در ابتدا سفارش خرید ۳۰ اتوبوس و در مذاکرات بعدی آن را به ۷۰ اتوبوس افزایش دادیم؛ در جلسات بعدی با این شرکت شهردار اصفهان و معاون اقتصادی شهرداری، شرکت عقاب افشان را مجاب کردند که در مجموع یکصد دستگاه اتوبوس به شهرداری اصفهان بفروشند. "

در مرحله نخست قرار است ۸۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها وارد شهر شده و در آینده نزدیک ۲۰ دستگاه اتوبوس باقی مانده به این ناوگان اضافه خواهد شد. بر اساس اعلام معاونت حمل و نقل اصفهان با اضافه شدن ۸۰ دستگاه اتوبوس، عمر ناوگان از ۱۰ سال به ۹.۷ سال کاهش خواهد یافت.

از ویژگی‌های بارز اتوبوس‌های عقاب اسکانیا، برخورداری از شاسی و موتور بسیار پیشرفته اسکانیا است که مجهز به فناوری‌های روز اروپا است؛ به طوری که از کمترین میزان مصرف سوخت (گازوئیل) در بین محصولات مشابه تولیدی داخل برخوردار بوده و دارای استاندارد زیست‌محیطی همچنین این اتوبوس‌ها دارای استاندارد یورو چهار با DPF (فیلتر جاذب ذرات معلق و دوده) کاهنده گاز سمی NOX (اکسید نیتروژن) است.

نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و کاهش آلودگی هوا

ناوگان اتوبوسرانی اصفهان تا قبل از شیوع ویروس کرونا روزانه به ۵۲۰ هزار مسافر خدمت رسانی می‌کرد که در حال حاضر این تعداد به ۲۵۰ هزار نفر کاهش یافته است. در حال حاضر و در شرایط همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ روزانه ۷۵۰ اتوبوس در ۹۹ خط در شهر اصفهان فعال است؛ که سهم بخش خصوصی از آن ۴۱ درصد است. قرار است دستگاه اتوبوس ۸۰ جدید در تمام خطوط اتوبوسرانی اصفهان به صورت عادلانه توزیع شود. علاوه بر این در سال ۹۹ تعداد ۷۰۰ دستگاه اتوبوس این ناوگان بازسازی خواهد شد.

«محمود سلطانی»، کارشناس ارشد محیط زیست در خصوص اهمیت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در کلان‌شهری مانند اصفهان که با مشکلات محیط زیستی دست و پنجه نرم می‌کند می‌گوید: جایگزینی حتی یک دستگاه اتوبوس به ویژه اتوبوس‌هایی که سیستم سوخت آنها بهینه و کیفیت آنها مطابق با استانداردهای روز باشد در کاهش آلودگی هوا شهر تأثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس ارشد محیط زیست معتقد است "هزینه کردن برای سلامت شهروندان به حفظ سرمایه‌های انسانی کمک می‌کند و اگر شهرداری‌ها در راستای نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اقدامی انجام ندهد، در سال‌های آینده باید هزینه‌های بیشتری برای بهداشت و سلامت مردم پرداخت شود؛ بنابراین هرگونه سرمایه‌گذاری در این راستا ضمن رفع دغدغه تردد شهروندان اثر مستقیم بر کاهش آلودگی‌ها و تضمین سلامت مردم دارد. "

وی با بیان اینکه اولویت توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی سبب رضایت شهروندان و به دنبال آن کاهش آلودگی هوا خواهد شد، تصریح می‌کند: در سال‌های اخیر شهرداری اصفهان نسبت به سایر کلانشهرهای کشور اهتمام و توجه بیشتری برای نوسازی و بهسازی ناوگان اتوبوسرانی داشته که این عزم جدی قابل تقدیر است.

این کارشناس ارشد محیط زیست می‌افزاید: اگر روند بهینه سازی ناوگان اتوبوسرانی در شهر ادامه یابد، شهروندان استقبال بیشتری از حمل و نقل عمومی خواهند کرد و علاوه بر آن ترافیک و آلودگی هوای شهر کاهش پیدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید در:

کد خبر 437407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.