مسئله جایگاه هنرمند است، نه "خانه" آن!

یک کارگردان و پژوهشگر تئاتر گفت: موضوع اصلی مناقشات درباره "خانه هنرمندان" مکانی و محلی که خانه هنرمندان در آن وجود دارد نیست، بلکه به طور کلی مسئله وجود مکانی برای هنرمندان و فعالیت‌های هنری آن هاست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تملک خانه هنرمندان اصفهان توسط اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران تبدیل به بحث اصلی اهالی فرهنگ و هنر اصفهان شده است. این ارگان در هفته گذشته درخواست تخلیه این عمارت را به حوزه هنری داده و این مسئله باعث اعتراض هنرمندان شده است. اصولا خانه هنرمندان از ابعاد معنوی و فیزیکی برای اهالی هنر اهمیت دارد، فضایی که در آن می‌توانند گردهم آیند و مباحث صنفی و حرفه‌ای را دنبال کنند. 

بیشتر بخوانید:

محمدرضا رهبری درباره کارکردهای خانه هنرمندان به خبرنگار ایمنا گفت: ‌خانه هنرمندان بیشتر کارکرد صنفی دارد به خصوص در اصفهان ‌که چنین اصنافی فعال نیستند و محل‌هایی مانند خانه تئاتر، سینما و موسیقی وجود ندارد. به طور کلی هنرمندان بر سرنوشت خود حاکمیتی ندارند و وجود موسسه‌ای مثل خانه هنرمندان می‌تواند به هنرمندان کمک کند که برای سرنوشت هنری خود تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: از آنجایی که زندگی امروزه شهری پیچیده شده است، هنر و فعالیت‌های هنری نیز به تبعیت از آن پیچیده‌تر از قبل شده است و لزوم وجود اصنافی برای رسیدگی به امور هنرمندان در اشکال مختلف اعم از کمک به رشد کیفیت زندگی فردی هنرمندان، رشد آثار هنری و غیره بیش از پیش احساس می‌شود. خانه هنرمندان باید چنین کارکردی برای جامعه هنری و هنرمندان داشته باشد.

 این پژوهشگر تئاتر در خصوص کارنامه فعالیت خانه هنرمندان اصفهان زیر نظر حوزه هنری گفت: سال‌های اولیه که خانه هنرمندان شکل گرفت، موضوعات صنفی و حرفه‌ای وجود داشت. البته در آن زمان هم تصویر واضحی از فعالیت و اهداف خانه هنرمندان وجود نداشت و در اوایل خود هنرمندان در آن حضور داشتند و فعالیت می‌کردند و هنوز به شکل اداری و با حضور پرسنل تبدیل نشده بود.

رهبری افزود: خانه هنرمندان یک موسسه یا نهاد صنفی نبوده، بلکه مکانی برای گرد هم آمدن هنرمندان و واحدهای هنری مختلف است. موضوع اصلی مکانی که خانه هنرمندان در آن وجود دارد نیست. به طور کلی مسئله اصلی اهمیت دادن به هنر و هنرمندان است و متاسفانه حوزه هنری هم از هنرمندان خواسته که در این موضوع دخالت نکنند. هرچند که ممکن است صحبت با حسن نیت باشد، اما نیاز است که هنرمندان در مسائلی که مربوط به خودشان است قدرت تصمیم گیری داشته باشند.

 این کارگردان تئاتر اظهار کرد:  اعتراضات هنرمندان در این خصوص است که چرا هنرمندان نادیده گرفته شدند و چرا صنفی برای هنرمندان نباید وجود داشته باشد.

 وی درباره احتمال فعالیت خانه هنرمندان تحت مالکیت بنیاد شهید، گفت: خانه هنرمندان یک مکان صنفی است در حالیکه در صحبت‌های مسئولان بنیاد شهید خانه هنرمندان صرفاً یک فعالیت کارکردی خواهد داشت و می‌توان گفت این موضوع بهره‌برداری از هنر در اهداف خاص است.

کد خبر 437322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.