فولادی‌ها از دام کرونا در امان ماندند

هرچند با آغاز سال ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از صنایع کشور به صورت موقت و یا حتی دائمی تعطیل شد حتی با وجود چنین شرایطی، برخی صنایع همچون فولاد در برابر این ویروس کمر خم نکردند. براساس آمارها، تولیدات فولاد در ایران بر خلاف روند جهانی در حال رشد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس آمار انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد خام در ماه میلادی گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا کرد اما تولید آن در ایران افزایش داشت.

شواهد چنین نشان می‌دهد که صنایع فولادی در سطح جهان مانند دیگر صنایع، تأثیرات بسیاری را از ویروس کرونا پذیرفته‌اند اما شرکت‌های فولادساز ایرانی به دلایلی مانند جدی گرفتن این مسئله از همان روزهای آغاز شیوع ویروس توانستند خود را از ورطه آسیب آن نجات بخشند به‌طوری‌که از سوی انجمن جهانی فولاد اعلام می‌شود فولادسازان ایرانی در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی بیشترین رقم رشد تولید جهان را به نام خود ثبت کردند.

این انجمن در گزارش تولید ماهانه خود، آمار و ارقام مربوط به ۶۴ کشور تولید کننده فولاد جهان در ماه ژوئن و شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ را بررسی کرده است. طبق گزارش این نهاد، تولید جهانی فولاد خام گزارش‌ شده کشورها در ماه ژوئن ۲۰۲۰ برابر با ۳/ ۱۴۸ میلیون تن بوده است که کاهش هفت درصدی تولید نسبت به ماه ژوئن سال گذشته داشته است.

ایران در ماه ژوئن با وجود نزول یک پله‌ای جایگاهش در میان تولید کنندگان عمده جهان توانست رکورد تولید ماهانه خود را جابجا کند و به میزان بالاتری منتقل کند. از سوی دیگر همان‌گونه که اشاره شد ایران در بین کشورهای تولید کننده عمده جهان در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ بیشترین میزان افزایش تولید را نسبت به شش ماه ابتدایی سال ۲۰۱۹ ثبت کرده است.

این مسئله در حالی رخ‌ داده است که در بین تولید کنندگان بزرگ جهان تنها ایران، ویتنام و چین عملکردی مثبت داشته‌اند و سایر تولیدکنندگان اصلی همگی با کاهش تولید مواجه شده‌اند. این موضوع نشان دهنده بلوغ بیشتر صنعت تولید فولاد کشور و از نتایج افزایش تولید فولاد خام شرکت‌های ایرانی است.

امیدواری به بازارهای جهانی

جایگاه ویژه صنعت فولاد در ایران به دلایلی چون اشتغال‌زایی و سودآوری غیرقابل‌ انکار است به‌ طوری‌ که در چند سال اخیر نه‌ تنها توانسته جایگاه ایران در میان رتبه‌بندی‌های معتبر جهانی در حوزه صنایع معدنی را ارتقا دهد بلکه در حوزه صادرات و ارزآوری نیز بخش عمده‌ای از نیازهای کشور را به ویژه در شرایط فعلی اقتصادی تأمین کرده است. حال در چنین شرایط دشواری که شیوع ویروس کرونا نیز مزید بر دیگر مشکلات شده، خبرهایی از رشد تولید و درنتیجه روند رو به رشد صادرات از سوی شرکت‌های فولادی شنیده می‌شود.

ابهری، کارشناس صنایع، دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: وقایع و رخدادهای چند ماه اخیر شرایطی را برای صنایع همه کشورهای جهان به وجود آورد که شاید برای بازگشت به حالت قبلی مدت زمان طولانی نیاز باشد؛ صنایع فولادی هم مستثنی از این جریانات نبودند.

وی می‌افزاید: البته برخی کشورها مانند چین موفق شدند به سرعت خود را دریابند. این کشور پس از شیوع کرونا موفق شد تولیدات فولادی خود را افزایش دهد. در این بین کشور ایران هم که از سرآمدهای تولید فولاد است موفق شد صنعت فولاد خود را از آسیب کرونا درامان نگه دارد به‌طوری‌که از سوی مراجع معتبر، خبر از افزایش تولیدات فولادی این کشور می‌رسد.

ابهری تصریح می‌کند: اما آنچه اهمیت دارد صادرات فولاد است که در این شرایط سازمان‌های مربوطه چون صمت باید برای تحقق این مسئله مهم، شرایط را تسهیل کنند.

این کارشناس بیان می‌کند: البته با نگاهی به بازارهای جهانی به نظر می‌رسد تقاضا برای خرید فولاد و محصولات فولادی در بازارهای جهانی، روند صعودی به خود گرفته و شرایط به‌گونه‌ای در حال پیشروی است که می‌توان به حضور موفق تولید کنندگان فولاد کشور در این بازارها امیدوار بود.

رشد تولیدات فولاد مبارکه

در بین صنایع فولادی کشور، فولاد مبارکه اصفهان نقش محوری در توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور بر عهده داشته است. در این راستا مدیرعامل این شرکت خبر از رشد ۱۶.۲ درصدی تولید فولاد و افزایش ۳۲ درصدی درآمد فروش این شرکت در سه‌ماهه نخست سال ۱۳۹۹ می‌دهد.

حمیدرضا عظیمیان، در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به اهدافی مانند جهش تولید ملی برای سال ۹۹ با وجود شرایطی مانند تحریم‌ها، شیوع ویروس کرونا و کاهش قیمت جهانی نفت به یاری اقتصاد کشور مصمم هستیم. در سه ماهه ابتدایی سال جاری یک میلیون و ۸۹۶ هزار و ۱۹۱ تن تختال تولید شده که این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد ۱۶.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان می‌افزاید: همچنین در بخش کلاف گرم، باهمت کارکنان مجتمع فولاد سبا، رشد ۹ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل به ثبت رسید. ضمن این‌که در سه‌ماهه نخست سال جاری دو میلیون و ۴۴۱ هزار و ۳۴۲ تن آهن اسفنجی در این مجتمع تولید شد و نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴.۸ درصدی به دست آمد.

عظیمیان اظهار می‌کند: باوجود تحقق اهداف، در فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا تلاش می‌کنیم ظرفیت فولاد هرمزگان نیز از ۱.۵ میلیون به دو میلیون تن افزایش پیدا کند. به‌علاوه در فولاد هرمزگان احداث یک خط نورد ورق عریض و همچنین احداث یک واحد احیا مستقیم به ظرفیت ۹۰۰ هزار تن در دستور کارگروه فولاد مبارکه قرارگرفته است که در اسرع وقت به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اضافه می‌کند: چه‌بسا با بهره‌برداری از این خط تولید که ظرفیت آن ۱.۲ میلیون تن در سال است ورق‌های خاص تولید خواهد شد و این چنین شرکت فولاد هرمزگان، فقط تولید کننده صِرف تختال نیست بلکه به تولیدات بیشتری می‌رسد.

مدیرعامل فولاد مبارکه یادآور می‌شود: اگر در شرکت فولاد مبارکه چالش‌هایی مانند کرونا و تحریم‌ها مدیریت صحیح شود و تاب‌آوری خود را در برابر این نوع شرایط افزایش دهیم قطعاً از بحران‌های این‌چنینی هم عبور خواهیم کرد.

به گفته این مقام مسئول لازم است در این شرایط، برای مسائلی چون صادرات، منابع انسانی، تکنولوژی، امور اقتصادی و مالی و بودجه شرکت، تأمین پایدار اقلام استراتژیک و مواد اولیه تمهیداتی اندیشیده شود که روند تولیدات این شرکت با مشکلی مواجه نشود. به‌علاوه باید در اجرای به‌موقع پروژه‌های در دست اقدام با برنامه‌ریزی‌های اصولی مانع توقف در خطوط تولید شویم.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 437097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.