همه چیز درباره فیلم هفت و نیم

فیلم سینمایی "هفت و نیم" به کارگردانی نوید محمودی و تهیه کنندگی جمشید محمودی، از امروز۱۴ مردادماه ساعت ۲۰ در پلتفرم‌های فیلیمو و نماوا اکران آنلاین می‌شود. ابتدا قرار بود اکران آنلاین این فیلم از هشتم مرداد ماه آغاز شود اما با چند روز تأخیر به ۱۴ مرداد ماه موکول شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیوع ویروس کرونا روی اکران فیلم‌ها نیز تأثیر گذاشت، برخی از فیلمسازها به اکران آنلاین آثارشان رضایت دادند و برخی دیگر ترجیح دادند فیلم‌هایشان روی پرده برود. عده‌ای هم در مقابل اکران آنلاین مقاومت کردند و اکران در سینماها را مناسب اثرشان دانستند، اما بعد از چند هفته روی پرده ماندن با توجه به وضعیت بد استقبال مردم از سینما رفتن، ناچار به اکران آنلاین تن دادند. اتفاقی که برای فیلم "خوب، بد، جلف ۲" افتاد.

اکران آنلاین فیلم‌ها با "خروج"، ساخته ابراهیم حاتمی کیا کلید زده شد و با آثاری همچون "کشتارگاه"، "زیر نظر" و "حکایت دریا" ادامه یافت. به نظر می‌رسد با توجه به شرایطی که شیوع ویروس کرونا به وجود آورده، باید به اکران آنلاین به شکل یک گزینه جدی‌تر و البته با برنامه‌ای مدون‌تر نگاه کرد. آخرین اثر سینمایی که راهی اکران آنلاین می‌شود فیلم "هفت و نیم" ساخته برادران محمودی است.

نوید محمودی کیست؟

نوید محمودی، کارگردان، تهیه کننده، نویسنده و شاعر اهل افغانستان است که در شش سالگی به همراه خانواده به ایران مهاجرت نمود. او اولین فیلم سینمایی خود در مقام کارگردان یعنی فیلم "رفتن" را در سال ۱۳۹۵ جلوی دوربین برد و بعد از آن فیلم‌های سینمایی "رونا جان"، "شکستن همزمان بیست استخوان"، "مردن در آب مطهر" و در نهایت "هفت و نیم" را کارگردانی کرد.

محمودی با آثارش در بیش از ۱۰۱ جشنواره فیلم بین‌المللی حضور داشته و جوایز مختلفی را از آن خود کرده است. همچنین دو مرتبه با سه فیلم سینمایی به عنوان نماینده سینمای افغانستان برای دریافت اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان به آکادمی اسکار معرفی شده است. برادر او جمشید محمودی، تهیه کنندگی آثار او را بر عهده دارد.

محمودی علاوه بر سینما در تلویزیون هم فعال است و سریال‌های "دلدار" و "سایه‌بان"، فیلم‌های تلویزیونی "می تونه آخریش باشه" و "قلب‌ها با خبر از عاطفه‌اند" و برنامه تلویزیونی زنان قصه ما از جمله آثار او در رسانه ملی هستند.

جوایز سینمایی محمودی

آثار سینمایی محمودی تا کنون جوایز داخلی و بین‌المللی زیادی را در جشنواره‌های مختلف از آن خود نموده اند که برخی از آنها عبارتند از: سیمرغ بلورین بهترین فیلم از سی و دومین جشنواره فیلم فجر در بخش نگاه نو، تندیس بهترین فیلم خانه سینما، تندیس بهترین فیلم جشنواره ریل ورد کانادا، تندیس جشنواره فیلم رباط مراکش، تندیس جشنواره فیلم جیپور هند، تندیس جشنواره فیلم داکا بنگلادش و تندیس جشنواره دیدار تاجیکستان برای فیلم "چند متر مکعب عشق"

جایزه ویژه کارگردانی جشنواره بوسان، تندیس بهترین فیلم فستیوال تریپولی لبنان و تندیس بهترین فیلم از فستیوال فیلم‌های ایرانی استکهلم برای فیلم "رفتن". دیپلم افتخار بهترین فیلم آسیایی از جشنواره جهانی فجر سی و هفتم، جایزه بهترین فیلم از جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان کره جنوبی، جایزه بهترین فیلم از جشنواره بین‌المللی فیلم دیوراما هندوستان و جایزه ویژه هیأت داوردان از جشنواره بین‌المللی وزول فرانسه برای فیلم "شکستن همزمان بیست استخوان".

همه چیز درباره هفت و نیم

هفت و نیم همچون سایر آثار محمودی به بیان مصائب و مشکلات مهاجران افغان می‌پردازد و در خلاصه داستان آن آمده است: این فیلم ماجرایی زندگی هفت دختر افغانی و ایرانی را در هفت اپیزود به صورت سکانس پلان روایت می‌کند، هفت و نیم قصه دخترانی است که جمعه شب مراسم عروسی آنها برگزار شود، اما هر کدام از آنها به نوعی درگیر مسأله‌ای هستند.

این فیلم محصول مشترک ایران و افغانستان است و بازیگران آن به ترتیب قصه‌ها عبارتند از:
قصه شبانه: ندا جبرائیلی، شادی مختاری، آتیه جاوید
قصه نگار: هستی مهدوی، محمدرضا غفاری
قصه ناهید: آناهیتا افشار، علیرضا کمالی نژاد
قصه فرشته: فرشته حسینی, حسین مهری، رؤیا جاویدنیا، هانیه قاسمی
قصه نیلوفر: شیدا خلیق، علیرضا استادی
قصه شکر: متین حیدری‌نیا، روژان تقی زاده
قصه راحیل: افسانه کمالی، زهرا بهروزمنش، مهسا همتی، محیا صدرزاده، آؤمیتا فروزنده، فاطمه صادقی

گفتنی است هشتمین دوره جشنواره فیلم پارسی در سیدنی استرالیا، جایزه بهترین فیلم خود را به "هفت و نیم" اهدا کرد. هیأت داوران این جشنواره که از ۴ تا ۸ دسامبر ۲۰۱۹ در سیدنی استرالیا برگزار شد، ضمن تقدیر از نقش آفرینی تأثیرگذار بازیگران فیلم، جایزه را به نوید محمودی اهدا کردند.

نوید محمودی در اختتامیه این جشنواره حضور نداشت، اما در ویدئویی که از او پخش شد ضمن قدردانی از هیأت داوران و برگزارکنندگان با ابراز خرسندی از حضور فیلم در این جشنواره بیان کرد احساس می‌کنم مساله زنان و دختران دغدغه اصلی امروز جوامع باشد و آن‌ها هم باید صاحب حق واقعی خود در جامعه باشند.

این فیلم همچنین برای اولین بار در جشنواره فیلم بوسان به نمایش درآمد. هفت و نیم در سومین حضور بین‌المللی خود در جشنواره بین‌الملل فیلم بلک مووی ۲۰۲۰ سوئیس به نمایش درآمد.

محمودی و مشکلات مهاجرت

چندی پیش این کارگردان مهمان برنامه شبگرد در تلویزیون بود و در این برنامه به بیان دغدغه‌هایی درباره مهاجرین افغان و وضعیت مهم فرزندان ایرانی افغانستانی ساکن ایران پرداخت.

محمودی در این باره گفت: دوست دارم به چیزی که قصد داشتم در یکی از جشن‌های سینمایی بگویم در اینجا اشاره کنم و آن وضعیت مهاجران افغان ساکن ایران است. من بخش زیادی از هویتم را ایرانی می دانم و فرزندی دارم که در ایران به دنیا آمده و بزرگ شده و به مدرسه رفته ولی هنوز برای گرفتن شناسنامه برای او مشکل داریم.

این کارگردان در ادامه عنوان کرد: راستش را بخواهید با خودم فکر می‌کردم که چطور می‌شود یک بار برای همیشه این مشکلات حل شود و دوست داشتم اگر "آقا" (مقام معظم رهبری) را می‌دیدم از ایشان درباره رفع این مشکلات، خواهشی می‌کردم و بعد فکر کردم که همین جا در این برنامه از ایشان خواهش کنم که ایشان دستوری دهند که یک بار برای همیشه این مشکلات حل و فصل شود.

کد خبر 437070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیام IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    40 4
    فیلمو دیدم متفاوت بود و خوب، فکر نمی کردم تو ایران مجوز بگیره
  • ترانه IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    14 2
    فیلم عالی ای بود...دوبار نگاه کردم لذت بردم و صدافسوس
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    12 1
    فیلم رو دیدم و صد افسوس خوردم بابت این مسائل.......