کووید -۱۹ روی قلب اثر می‌گذارد؟ 

نتایج مطالعات توسط محققان نشان می‌دهد که ممکن است افراد بهبود یافته از بیماری کووید-۱۹ چندین ماه پس از آن نیز از مشکلات قلبی رنج ببرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پژوهشگران با انجام دادن مطالعات بسیار به این نتیجه رسیدند که بیماری کووید -۱۹ نه تنها به ریه‌ها، بلکه به دیگر اعضای بدن نیز آسیب می‌زند. گروهی از محققان آلمانی اسکن MRI مربوط به ۱۰۰ فرد بهبود یافته از بیماری کرونا را در رده سنی ۴۵ تا ۵۳ سال با MRI قلبی افرادی که به این بیماری مبتلا نشده بودند، مقایسه کردند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که ۷۸ نفر از افراد بهبود یافته دچار آسیب‌های قلبی و تغییرات ساختاری در قلب خود شدند، ۷۶ نفر از آن‌ها دارای نوعی زیست نشانگر بودند که اغلب در بین مبتلایان به سکته قلبی مشاهده می‌شود. ۶۰ نفر از شرکت کنندگان نیز از التهاب قلب رنج می‌بردند.

۶۷ نفر از افراد شرکت کننده در این مطالعه در منزل بهبود پیدا کردند، در حالی که ۳۳ درصد آن‌ها در بیمارستان بستری شدند. هیچ کدام از این افراد در زمان ابتلا به بیماری کرونا علائمی از بیماری‌های قلبی را تجربه نکردند. به همین دلیل آن‌ها بسیار شگفت زده بودند که با گذشت چند هفته از بیماری کرونا درگیر مشکلات قلبی شده‌اند.

گروهی دیگر از پژوهشگران آلمانی اجساد مربوط به ۳۹ فرد فوت شده به دلیل بیماری کرونا را در رده سنی ۷۸ تا ۸۹ سال کالبد شکافی کردند و به این نتیجه رسیدند که ویروس کووید -۱۹ قلب ۴۱ درصد افراد را عفونی کرده است.

محققان علائم تکثیر این ویروس را در بین افرادی که به شدت درگیر بیماری کرونا شدند، مشاهده کردند. بر اساس اطلاعات به دست آمده از بیماری‌های دیگر و تأثیرات آن روی قلب، می‌توان نتیجه گرفت که میزان التهاب قلب به دلیل بروز بیماری کرونا نشانه خوبی نیست.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Cardiology منتشر شده است.

کد خبر 436906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.