جزئیات نحوه دریافت مالیات از صاحبان املاک خالی

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی مالیات خانه‌های خالی را در سال اول معادل ۶ برابر درآمد مالیات بر اجاره و در سال دوم معادل ۱۲ برابر در آمد مالیات بر اجازه و در سال سوم نیز ١٨ برابر در آمد مالیات بر اجاره مصوب کرد.

سید احسان خاندوزی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون جزئیات طرح مالیات بر خانه‌های خالی اظهار کرد: روز گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بخش اعظمی از پیشنهاد اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم موسوم به قانون مالیات بر خانه‌های خالی بررسی و مصوب شد و بررسی بخشی دیگر از تبصره‌های آن به جلسه بعدی مجلس (روز چهارشنبه) موکول شد.

وی افزود: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی هر خانواده ایرانی می‌تواند یک کد پستی را به عنوان اقامتگاه اصلی خود در سامانه املاک و اسکان درج کند و کد پستی دوم در شهری غیر از محل اسکان خود را به عنوان خانه معاف از مالیات درج کند و البته اگر فرزندان این خانواده در شهر دیگر شاغل یا دانشجو باشند، با ارائه اسناد محل اشتغال و تحصیل می‌توانند در آن شهر نیز مالک یک ملک باشند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: واحدهای مسکونی که به صورت اجاره یا فروش در بازار مسکن عرضه نشود و فاقد مالک باشد از طریق قانونگذار به عنوان خانه خالی محسوب می‌شود و در این صورت صاحبان آن هر سال چهار ماه فرصت فروش یا اجاره دارند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین نکاتی که در جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی مطرح شد، این بود که مصوبه کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد نرخ مالیات بر خانه‌های خالی از طرف نمایندگان سازمان امور مالیاتی با مخالفت رو به رو شد و سازمان مالیاتی نیز خواستار مبالغی با میزان کمتری بود که به جهت بازدارنده نبودن مورد موافقت مجلس شورای اسلامی قرار نگرفت.

خاندوزی تاکید کرد: نرخ پیشنهادی نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون مالیات بر خانه‌های خالی بیشتر از نرخ پیشنهادی کمیسیون اقتصادی مجلس بود که در نهایت روز گذشته، مجلس شورای اسلامی مالیات خانه‌های خالی را در سال اول معادل ۶ برابر درآمد مالیات بر اجاره و در سال دوم معادل ۱۲ برابر در آمد مالیات بر اجازه و در سال سوم نیز ١٨ برابر در آمد مالیات بر اجاره مصوب کرد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد مصوبه روز گذشته مجلس شورای اسلامی بتواند تأثیر زیادی در زمینه جلوگیری از سوداگری مسکن داشته باشد. با اجرای این قانون محتکران مسکن ترجیح می‌دهند با سرعت بیشتری واحدهای مسکونی خود را به بازار عرضه کنند؛ همچنین در این مصوبه مقرر شده است انبوه سازان واحدهای مسکونی حداکثر تا ١٢ ماه و پروژه‌های انبوه سازی تا ١٨ ماه پس اتمام عملیات ساختمانی فرصت داشته باشند تا واحدهای خود را به بازار عرضه کنند.

کد خبر 436905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.