چگونه می‌توان از حمله قلبی پیشگیری کرد؟

انسداد جریان خون به قلب باعث می‌شود عضله قلب اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت نکند؛ بدون وجود اکسیژن، سلول‌های این اندام آسیب دیده یا از بین می‌رود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حمله قلبی به این معنا نیست که قلب از کار می‌افتد بلکه آنگونه که باید کار نمی‌کند. این اتفاق زمانی می‌افتد که قلب نتواند خون و اکسیژن کافی را به بدن وارد کند. این امر ممکن است به دلیل ضعیف‌شدن عضله قلب باشد، اما موارد دیگری نیز وجود دارد که باعث می‌شود قلب نسبت به حالت طبیعی، کارآمد عمل نکند. قلب می‌تواند به مدت بیست دقیقه این ناکارامدی را جبران کند، اما در نهایت بیمار باید سریعاً تحت درمان قرار گیرد. راه‌کار بهبودی این است که جریان خون به سرعت به حالت طبیعی برگردد. در ادامه علائم حمله قلبی و راه‌کارهای پیشگیری از آن را بررسی می‌کنیم:

تشکیل پلاک در شریان‌ها

با گذشت زمان، کلسترول و ماده چربی به نام پلاک بر روی دیواره‌های موجود در رگ‌ها یا شریان‌های خونرسان به قلب ایجاد می‌شود. این امر جریان آزادانه خون به قلب را مسدود می‌کند. بیشتر حملات قلبی وقتی اتفاق می‌افتد که بخشی از این پلاک جدا شود. یک لخته خون در اطراف پلاک جدا شده تشکیل و باعث انسداد شریان می‌شود. احساس درد، فشار یا ناراحتی در قفسه سینه، تنگی‌نفس، عرق، ضعف و معده، احساس درد در گردن، فک یا شانه از نشانه‌های حمله قلبی است. زنان و مردان ممکن است علائم متفاوتی داشته باشند؛ حمله قلبی در مردان به احتمال زیاد با عرق سرد و احساس درد در بازوی چپ همراه است.

علائم سکته قلبی در زنان چیست؟

زنان بیش از مردان دردهای کمر یا گردن، سوزش قلب و تنگی نفس را تجربه می‌کنند. آن‌ها معمولاً دچار ناراحتی معده مانند احساس تهوع و استفراغ می‌شوند. همچنین ممکن است احساس خستگی، ضعف یا سرگیجه کنند. برخی از زنان چند هفته قبل از حمله قلبی، علائمی مشابه با آنفلوانزا و مشکلات خواب را احساس می‌کنند.

برای پیشگیری از حمله قلبی چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

در صورت مشاهده این علائم در خود یا دیگران سریعاً با اورژانس تماس بگیرید. اگر علائم به دلیل حمله قلبی باشد، چنانچه فرد در مدت ۹۰ دقیقه تحت درمان قرار بگیرد، احتمال زنده‌ماندن بیشتر است. برای کاهش خطر لخته‌شدن خون، فرد در حین تماس تلفنی باید قرص آسپیرین را بجود، مگر اینکه به این دارو حساسیت داشته باشد. در صورت بیهوشی، احیای قلبی‌ریوی یاCPR دستی می‌تواند شانس زنده‌ماندن را دو برابر کند.

تشخیص حمله قلبی

پزشکان به کمک الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب EKG که فعالیت الکتریکی قلب را بررسی می‌کند، سابقه حمله قلبی فرد را تشخیص می‌دهند. همچنین این نمودار نشان می‌دهد که کدام شریان دچار گرفتگی یا انسداد است. پزشکان همچنین می‌توانند حمله قلبی را با آزمایش خون و ردیابی پروتئین‌هایی که سلول‌های قلب به‌هنگام مرگ آزاد می‌کنند، تشخیص دهند.

درمان حمله قلبی

پزشکان برای بازگرداندن جریان خون به قلب سریع عمل می‌کنند. آن‌ها داروهایی برای انحلال لخته‌های خون مسدودکننده شریان‌ها تجویز می‌کنند. همچنین آن‌ها به احتمال زیاد از روشی به نام آنژیوگرام کرونر بهره می‌گیرند. آن‌ها یک لوله نازک را که دارای یک بادکنک در انتهای خود است، وارد شریان می‌کنند. این لوله با خردکردن پلاک در شریان، انسداد را باز می‌کند. در اکثر اوقات پزشکان یک لوله توری مصنوعی کوچک به نام استنت را در شریان قرار می‌دهند تا از باز بودن آن مطمئن شوند.

چه مواردی افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد؟

احتمال ابتلا به سکته قلبی با افزایش سن بالا می‌رود و این احتمال در مردان بیشتر از زنان است. سابقه خانوادگی بیماری قلبی و استعمال سیگار نیز این احتمال را افزایش می‌دهد. همچنین فشار خون، کلسترول بالا، دیابت، چاق بودن، استرس، ورزش‌نکردن و افسردگی نیز از عوامل ایجادکننده خطر سکته قلبی محسوب می‌شود.

زندگی پس از حمله قلبی

پس از بستری‌شدن در بیمارستان و ترخیص می‌توانید طی چند هفته به زندگی روزمره عادی خود بازگردید. توانبخشی قلب می‌تواند به تسریع بهبودی کمک کند. پیروی از برنامه تناسب اندام و سبک زندگی سالم نیز در حفظ سلامت قلب مؤثر است.

کد خبر 436897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.