۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
میرسلیم چه می‌خواهد؟

پارلمان یازدهم بیش از چهار ماه است که آغاز شده اما حواشی آن هنوز ادامه دارد و مواضع اخیر مصطفی میرسلیم نیز این حواشی را وارد زوایای جدیدی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اخیراً مصطفی میرسلیم، چهره شاخص جریان موتلفه در مجلس که در انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ناکام مانده بود، کاندیدا ریاست کمیسیون اصل نود شد و نهایتاً پس از انتقاد به روند اجرایی هیئت رئیسه مجلس، انصرافش از ریاست این کمیسیون را اعلام کرد.

وی پیرامون این موضوع در صفحه توئیتر خود نوشت که "هر کسی نامزد عضویت در هیئت‌رئیسه می‌شود، باید وجدانا بررسی کند انتخاب او چه هزینه‌ای بر حیثیت نظام تحمیل می‌کند. "

میرسلیم پس از ناکام ماندن در دو انتخاب هیئت رئیسه و کمیسیون اصل نو، که حواشی زیادی را با خود به دنبال داشت، این روزها از قالیباف و هیئت‌رئیسه مجلس فعلی شاکی است و در همین راستا ادعاهای تازه‌ای علیه رئیس مجلس مطرح کرده است. این ادعاها مربوط به زمان تصدی قالیباف بر صندلی شهرداری تهران است، اما میرسلیم دقیقاً به چه مسائلی اشاره دارد؟

اسفندماه ۱۳۹۵، در آغاز دومین سال فعالیت مجلس دهم، طرح تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران در واگذاری املاک و پروژه‌ها به اشخاص حقیقی و حقوقی در دستور کار مجلس قرار گرفت، اما نمایندگان به آن رأی ندادند.

میرسلیم مدعی شده، که این تحقیق و تفحص به دلیل یک رشوه ۶۵ میلیاردی معلق شده است. وی در این باره گفته است که "همه مدارک را به دستگاه قضائی ارجاع داده‌ام و پیگیری‌ها از جانب آنها انجام می‌شود. اصل موضوع به تحقیق و تفحص زمان حضور قالیباف در شهرداری برمی‌گردد، وقتی تحقیق و تفحص در مجلس دهم رأی نمی‌آورد، شهردار وقت از اینکه چنین موضوعی رأی نیاورده، تشکر می‌کند. موضوع تحقیق و تفحص مسئله‌ای نیست که از انجام‌شدنش ناراحت یا از انجام‌نشدنش خوشحالی صورت گیرد. باید طبق بررسی مشخص شود که چه خدمات شایسته‌ای صورت گرفته است، اسنادی که دارم، نشان می‌دهد رایزنی‌هایی پشت‌پرده صورت گرفته که این تحقیق و تفحص، انجام نشود و رد شود."

پس از اعلام این ادعا از سوی مصطفی میرسلیم، حجم گسترده‌ای از واکنش‌های رسانه‌ای علیه وی آغاز شد. سعید احدیان، دستیار سیاسی قالیباف در توییتی نوشت که "معنی ندارد چون کسی را جدی نمی‌گیرند، برای دیده‌شدن یک روز با بی‌بی‌سی مصاحبه کند و روزی دیگر تهمت بزند. مسئولان قضائی در حال پیگیری تهمت‌های ناروای آقای میرسلیم به رئیس و برخی دیگر از نمایندگان مجلس هستند. منتظر اعلام نتیجه فوری دستگاه قضائی هستیم. "

احمد توکلی نیز روز سه شنبه در نامه‌ای به مصطفی میرسلیم نوشت: "درستی و نادرستی این ادعا در هر دو صورت برای مردم و نظام اهمیت بسیار دارد، دیده‌بان شفافیت و عدالت بر اساس تکلیف ذاتی و متکی به اساسنامه قانونی‌اش کشف حقیقت در این زمینه را آغاز کرده است. خواهشمند است تمامی اسناد و مدارک خویش را این سازمان مردم نهاد ارائه فرمائید."

تعارض میان میرسلیم و قالیباف مسئله جدیدی نیست و ریشه اصلی آن به انتخابات سال ۹۶ باز می‌گردد اما هیچگاه به این سطح نرسیده بود و باید دید که چرا میرسلیم، این ادعاها را بعد از ناکامی در دو انتخابات مطرح می‌کند؟ نتیجه این اختلافات و ادعاها چه خواهد بود و چه ضربه‌ای به مجلس تازه کار یازدهم و اصولگرایان وارد خواهد کرد؟

رفتارهای میرسلیم برای جلب افکار عمومی است

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید که برای پاسخ به این سوالات باید فرض کرد ادعای میرسلیم تنها به دلیل رفع ناهنجاری است و هیچ هدف دیگری برای ارائه آن ندارد.

به گفته وی، همه باید با تمام توان برای روشن شدن نتیجه این ادعا تلاش کنند و در صورتی که پس از پیگیری نهادهای ذی‌ربط به اثبات رسید، مشخص می‌شود که میرسلیم هدفی جز پیگیری ناهنجاری نداشته است؛ اما اگر این ادعا ثابت نشود، مشخص خواهد شد که وی اهداف دیگری را دنبال می‌کند.

به گفته این فعال سیاسی اصولگرا، اختلافات جریان موتلفه با اصولگرایان به این دلیل است که بعد از تشکیل مجلس یازدهم، در حالی که نظر جمعی اصولگرایان بر حضور محمد باقر قالیباف در قامت ریاست مجلس بود، حزب موتلفه با اصرار فراوان به میرسلیم پیشنهاد کاندیداتوری در انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی را داد.

به اعتقاد ایمانی، پیشنهاد کاندیداتوری میرسلیم برای ریاست مجلس شورای اسلامی از طرف اصول گریان پذیرفته نیست، اما باید توجه کرد که موتلفه این روزها احساس می‌کند پایگاه اجتماعی در جامعه اصولگرایی را از دست داده و رفتارهای اخیر میرسلیم برای جلب افکار عمومی است.

مواضع اخیر میرسلیم نظرات شخصی وی است‌

تورج حاجی رحیمیان، فعال سیاسی اصولگرا نیز با انتقاد از عملکرد میرسلیم می‌گوید که مواضع اخیر وی پسندیده نیست.

به گفته وی، میرسلیم پس از ناکامی در رسیدن به اهداف خود در انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، شروع به موضع‌گیری علیه هیئت رئیسه کرد.

به گفته این فعال سیاسی، نیروهای انقلابی باید هرزمانی که ناهنجاری را مشاهده می‌کنند، در مورد آن اطلاع رسانی کنند، نه اینکه به دلیل ملاحظات حزبی در برابر آن سکوت کنند. باید از آقای میرسلیم پرسید که اگر موضوع اسناد شهرداری تهران را داشتید، چرا پیش از این مطرح نکردید؟

حاجی‌رحیمیان خاطرنشان می‌کند: موتلفه حزب تلقی نمی‌شود و مواضع اخیر میرسلیم نیز نظرات شخصی وی است. جریان موتلفه در مجلس یازدهم بسیار ضعیف عمل کرده است.

موتلفه هیچگاه به دنبال قدرت نبوده است‌

حسین انواری، عضو شورای مرکزی جمعیت موتلفه اسلامی اما معتقد است که میرسلیم شخصیتی شناخته شده بوده و حواشی اخیر شایسته وی نیست.

به گفته وی، پیش از آغاز مجلس شورای اسلامی اسنادی از شهرداری تهران به میرسلیم رسیده بود که آنها را به قوه قضائیه ارائه کرد. باید توجه داشت که وی با توجه به سوابق خود، هیچگاه به دنبال مقام و قدرت نبوده است.

به گفته این فعال سیاسی، متأسفانه عده‌ای برای تخریب شخصیت میرسلیم، مطالب خلاف واقعی را در مورد وی مطرح می‌کنند، اما مردم باید بدانند که اگر میرسلیم شخصیتی پاک دست و کارآمد نبود، جریان‌هایی برای تخریب وی راه اندازی نمی‌شد.

به عقیده انواری، میرسلیم بدون هیچ قضاوتی، مدارکی را در مورد مدیریت سابق شهرداری تهران به دستگاه قوه قضائیه ارسال کرده و هیچکس نباید این موضوع را تقابل تلقی کند.

وی خاطرنشان می‌کند: موتلفه هیچگاه به دنبال کسب جایگاه و قدرت نبوده و قابل حذف هم نیست و هم اکنون در معادلات سیاسی کشور تأثیر گذار است. شایعاتی که امروز پیرامون جریان موتلفه و میرسلیم مطرح شده نیز به دلیل تأثیرگذاری این جریان در مسائل کشور است.

کد خبر 436478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.