۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
بدرالزمان قریب درگذشت

بدرالزمان قریب زبان‌شناس و از اعضای پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سن ۹۱ سالگی از دنیا رفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بدرالزمان قریب، زاده سال ۱۳۰۸ در تهران و از چهره‌های ماندگار زبان و ادب فارسی بود که صبح امروز هفتم مردادماه ۱۳۹۹ دارفانی را وداع گفت. روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفته که این هنرمند به ویروس کرونا مبتلا بوده و احتمالاً به همین دلیل از دنیا رفته است.

قریب پس از دریافت مدرک لیسانس زبان و ادبیات فارسی در سال ۱۳۴۰ با استفاده از بورس شاگردان اول، به دانشگاه کالیفرنیا در برکلی وارد شد و با راهنمایی پروفسور هنینگ به تحقیق پرداخت و پایان‌نامه دکتری خود را با عنوان"تحلیل ساختاری فعل در زبان سُغدی" نوشت. او پس از بازگشت به ایران در دانشگاه‌های شیراز و تهران به تدریس پرداخت و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدیر گروه گویش‌شناسی است.

در همایش دوم چهره‌های ماندگار، این استاد زبان فارسی به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار معرفی شد.

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در پی درگذشت بدرالزمان قریب در پیامی نوشته است:
«بسمه‌تعالی
درگذشت بانوی دانشمند و استاد ارجمند، سرکار خانم دکتر بدرالزمان قریب گرکانی، عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی را به جامعۀ علمی و ادبی کشور تسلیت می‌گویم.

شادروان دکتر قریب که به خاندانی اصیل و فرهیخته تعلق داشت، در حوزۀ زبان‌های باستانی ایران صاحب شهرت و اعتبار جهانی بود و از مفاخر علمی کشور به شمار می‌آمد. فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای آن استاد فقید آرامش روان و برای بازماندگان و دوستان و شاگردان ایشان صبر و شکیبایی مسئلت می‌کند.»

برخی از آثار دکتر بدرالزمان قریب عبارتند از: تحلیل ساختاری فعل در زبان سُغدی؛ زبان‌های خاموش، یوهان فریدریش (ترجمه، با همکاری یداللّٰه ثمره)؛ وسنتره جاتکه، داستان تولد بودا به روایت سُغدی؛ فرهنگ سُغدی (سُغدی فارسی انگلیسی)؛ تاریخچۀ گویش‌شناسی در ایران؛ مطالعات سُغدی؛ پژوهش‌های ایرانی باستان و میانه.

کد خبر 435978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.