احداث ایستگاه و مرکز آتش نشانی در شرق اصفهان

شهردار اصفهان گفت: احداث ایستگاه و مرکز آتش نشانی در شرق اصفهان برای آموزش پرسنل و جلوگیری از خطرات احتمالی باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی در بازدید از پروژه بزرگ پارک طبیعی شرق اظهار کرد: فعالیت در عرصه فضای سبز نوعی معماری، خلق زیبایی و ایجاد امید در میان شهروندان است و فضای سبز می‌تواند باعث افزایش امید و آرامش بخشی به زندگی مردم شود.

وی با بیان اینکه شهر موجودی زنده با کالبد و ساختار فیزیکی است که روح دمیده شده در این کالبد، سیما و منظر شهری و حیات شهر است که باعث ایجاد امید به زندگی و شادابی می‌شود، افزود: با افزایش نشاط و امید به زندگی در شهر، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: در شهر اصفهان نیاز به ایجاد راهبرد منسجم در ساماندهی حوزه فضای سبز به شدت احساس می‌شود، با آغاز مدیریت جدید طی سه سال گذشته، در این راستا اقدامات خوبی شده و توسعه بر اساس ظرفیت‌های اقلیم و زیست بومی انجام شده است.

وی تاکید کرد: می‌توان فضای سبزی مبتنی بر شرایط موجود شهر طراحی و اجرا کرد و قطعاً با مدیریت بهینه منابع آبی، شاهد حفظ و گسترش فضای سبز خواهیم بود.

شهردار اصفهان ضمن قدردانی از اقدامات شده در خصوص حفظ هویت اراضی و فضای سبز شرق و توسعه آن با توجه به شرایط کم آبی و کاشت گونه‌های کم آب متناسب با اقلیم شرق، گفت: این سرمایه عظیم، امانت و میراثی است که باید برای نسل‌های آینده به خوبی حفظ و نگهداری شده و توسعه داده شود.

وی اظهار کرد: با توجه به شرایط کم‌آبی، سیاست شهرداری کاشت و استفاده از گونه‌های گیاهی با مصرف آب کم است که تدریجاً در دستور کار شهرداری قرار گرفته و در این میان انتخاب گونه‌هایی متناسب با شرایط اکولوژیک و اکوسیستم اصفهان اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین تلاش شد به تدریج گونه‌های گیاهی و چمن‌های مقاوم به خشکی، جایگزین گونه‌های پُرنیاز به آب شود.

نوروزی با تاکید بر لزوم احداث و به روز رسانی تصفیه ثانویه و فیلتر املاح و عناصر مضر در آبیاری افزود: امروز بهترین راه تأمین آب فضای سبز، استفاده از پساب تصفیه شده شهرهاست، زیرا در شرایط خشکسالی چاره‌ای غیر از استفاده از این پساب برای آبیاری فضای سبز نیست و تا شهر فعال است، پساب وجود دارد، البته در کنار آن، توسعه، ترمیم و به روز رسانی سیستم آبیاری اهمیت ویژه دارد.

وی با بیان اینکه احداث ایستگاه و مرکز آتش نشانی در شرق اصفهان برای آموزش پرسنل و جلوگیری از خطرات احتمالی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: حفظ حداکثری فضای سبز این محدوده و همچنین تسریع در برنامه ریزی و اجرای فاز دوم پردیس اشراق منطقه گردشگری در شرق اصفهان واقع در دامنه کوه نخودی، حفظ جدی حریم و اراضی شرق و نهایتاً تبدیل این منطقه به قطب گردشگری در شرق از مسائلی است که باید به صورت ویژه به آن توجه کرد.

پارک طبیعی شرق یک چهارم مساحت فضای سبز شهر

«حسین امیری» معاون خدمات شهری شهردار اصفهان و ریاست کمیته عالی پارک طبیعی شرق نیز در این جلسه اظهار کرد: حدود یک‌هزار هکتار از سه هزار و۷۰۰ هکتار فضای سبز شهرداری اصفهان در محدوده پارک طبیعی شرق در مناطق چهار، شش و ۱۵، میدان میوه و تره بار و باغ رضوان قرار دارد.

وی با بیان اینکه محدوده پارک طبیعی شرق، حدود یک چهارم مساحت فضای سبز در اختیار شهرداری اصفهان را شامل می‌شود، گفت: این محدوده از کارخانه قند و در حاشیه اتوبان شرق آغاز شده و تا رودخانه زاینده رود در منطقه فیزادان و سازمان آرامستان ادامه دارد.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان ادامه داد: با توجه به استقبال بیش از ظرفیت شهروندان از فضای کوه صفه، نیاز بود جایگزینی برای آن تعریف شود، در این راستا با برنامه‌ریزی و فراهم آوری امکانات در شرق اصفهان و همچنین وجود شهربازی رویاها در کنار کوه نخودی، با اجرای طرح گردشگری پردیس اشراق (فاز دوم کوه نخودی) در آینده‌ای نزدیک، این محدوده به قطب گردشگری بین‌المللی تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه عرصه ۲۴۰۰ هکتاری تحت مالکیت شهرداری در شرق اصفهان، شامل پارک خانواده ۲۴۴ هکتار، پارک کوهستانی ۳۵۲ هکتار، پارک طبیعی ۹۶۹ هکتار، پارک حفاظتی ۶۱۷ هکتار و پردیس علم و فن‌آوری ۲۲۳ هکتار است، افزود: در مجموع تاکنون ۷۰۰ هکتار فضای سبز جنگی فعال احداث شده و ۴۰ هکتار پارک کوهستانی اشراق ایجاد شده که به عنوان مرکز تفریحی، پیش بینی شده است.

امیری تصریح کرد: برای نخستین بار تصویربرداری هوایی با به‌روزترین تکنولوژی انجام شد و تعداد ۳۰۱ هزار اصله درخت بر اساس گونه‌های گیاهی، تشتک‌های خالی، درختان آفت زده و… شناسایی شد که آمار به دست آمده جهت بهره‌برداری و برنامه‌ریزی در محدوده فضای سبز و کاشت گونه‌های متناسب با اقلیم در اختیار سازمان پارک‌ها و فضای سبز و معاونت برنامه‌ریزی قرار داده شد.

وی گفت: گونه‌های غالب پارک جنگلی شرق کاج، زیتون، سرو نقره‌ای، زبان گنجشک، عرعر، توت، ارغوان، نوش، اقاقیا، بنه (پسته کوهی)، داغداغان، بلوط زاگرس، اکالیپتوس، انار و انجیر  است.

وی با اشاره به منابع تأمین منابع آب عرصه پارک طبیعی شرق، گفت: در ابتدا از چاه‌های شهرداری و شخصی، کانال آب گورت و کانال «جی‌شیر» و سپس با توجه به کاهش آب و ضرورت استفاده پساب تصفیه خانه جنوب و در صورت نیاز پساب سپاهان شهر و از طریق لوله ۵۰۰ از مسیر پمپاژ خانه «فیزادان» تا منبع ژئو ممبران در شرق، تأمین شده است.

حفظ مالکیت اراضی در شرق اصفهان

«وحید صلواتی» مدیر پروژه پارک طبیعی شرق گفت: پارک طبیعی شرق اصفهان سپر محافظت از مخاطرات زیست محیطی و از سرمایه‌های استراتژی محیط زیست اصفهان در مرز کویر و حفظ پارک اکولوژیکی، محرومیت زدایی و ایجاد بستر مناسب جهت بر پایی امکانات تفرجگاهی و گردشگری، جلوگیری از گسترش شهر و پیشرفت کویر و پر کردن اوقات فراغت شهروندان بوده است.

وی از جمله اقدامات مدیریت پارک طبیعی شرق را تأکید بر حفظ مالکیت اراضی در شرق اصفهان و جلوگیری از دخل و تصرف‌ها با حفظ محدوده، تشکیل کمیته راهبردی پارک طبیعی شرق به منظور هماهنگی‌ها و کارشناسی پروژه‌ها و طرح‌های در دست اقدام، تملک و آزادسازی اراضی، طراحی و عملیات اجرایی فاز اول پروژه پردیس کوه نخودی، طراحی و احداث باغ تندرستی، اقدامات کاهش منابع آلاینده محیط زیست از طریق توقف فعالیت صنایع آلاینده در این محدوده (معدن شن، آسفالت، ماسه و آهک و…) احداث و راه اندازی باغ جوان، بررسی و دریافت مصوبات لازم جهت جابجایی نمایشگاه بین‌المللی اصفهان، بررسی و دریافت مصوبات قانونی جهت احداث شهر رویاها به عنوان یکی از بزرگترین مراکز تفریحی و شهربازی، بررسی و تصویب جابجایی و تحویل زمین جهت احداث بازار جدید گل و گیاه، همکاری و هماهنگی با سازمان فرهنگی تفریحی جهت اجرای برنامه‌های شاد و مفرح ورزشی و فرهنگی در پردیس کوه نخودی عنوان کرد.

مدیر پروژه پارک طبیعی شرق گفت: پارک جنگلی شرق جایگاه ویژه‌ای در حفظ محیط زیست شهر اصفهان دارد و نیازمند ساختار، منابع و ساز و کارهای مدیریتی منسجم و قدرتمندی است که بتواند پیش برنده اهداف توسعه پارک شرق باشد.

وی تاکید کرد: در بازنگری ساختار و تشکیلات شهرداری مغتنم خواهد بود در نمودار سازمانی شهرداری، این مدیریت همانند مدیریت ناژوان به صورت مستقل پیش‌بینی شده و اقدامات مقتضی در این زمینه بشود.

کد خبر 435795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.