اردوغان، اولین نماز را در ایاصوفیه خواند

رئیس جمهور ترکیه اقامه اولین نماز جماعت در مسجد ایاصوفیه پس از تغییر کاربری آن را بر عهده گرفت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ایاصوفیه در طی قرن‌ها به عنوان کلیسا، مسجد و موزه شناخته شده است، اما به تازگی دولت ترکیه تصمیم گرفت تا این موزه را به مسجد تغییر کاربری دهد و اولین نماز در آن نیز اقامه شد.

رجب طیب اردوغان و جمعی از وزرای ارشد برای اقامه نماز عصر جمعه به مرکز تاریخی شهر استانبول رفتند و در ایاصوفیه روی کاشی‌های فیروزه‌ای زانو زدند در حالی که پرده‌های بزرگ کاشی‌های بیزانسی حضرت مسیح را پوشش داده بود.

اردوغان سخنان خود را با شرحی از مفاهیم قرآن آغاز کرد و پس از او رهبر دینی ترکیه علی عرباس روند معمول برپایی نماز و دعا را برای مردمی که مناره‌های خارج از مسجد آن‌ها را فرامی‌خواند آغاز کرد. اردوغان گفت: "این ایاصوفیه است که زنجیره اسارت خود را جدا می‌کند و این بزرگ‌ترین رؤیای جوانان ما بود"

در خارج از مسجد و در میدان سلطان احمد چیزی در حدود ۳۵۰ هزار نفر به رئیس جمهور پیوستند تا پس از ۸۵ سال اولین نماز در ایاصوفیه را بخوانند. بسیاری از این افراد از مناطق مختلف کشور آمده و حتی برخی از شب گذشته در فضای میدان خوابیده بودند. صدها نفر از مردم هیجان زده از صبح جمعه با نیروی پلیس درگیر بودند تا داخل مسجد بروند و بخشی از این رویداد تاریخی باشند.

اما شرایط در یونان، کشور همسایه که سرسخت‌ترین مخالف اردوغان برای تغییر کاربری ایاصوفیه بود کاملاً متفاوت بود. در آنجا و در اعتراض به تصمیم دولت ترکیه ناقوس صدها کلیسا به صدا درآمد و پرچم‌ها برافراشته شد. رهبران کلیسای ارتودوکس روز جمعه را به عنوان "روز عزا" توصیف کردند.

میراث جهانی ایاصوفیه در سال ۵۳۲ میلادی و با دستور ژوستینین یکم روی خرابه‌های کلیسای ارتدکس دیگری بنا شد. سپس قرن‌ها بعد محمد فاتح در همان روز فتح استانبول فرمان تبدیل کلیسای ایاصوفیه به مسجد را صادر کرد. با آغاز قرن بیستم و شروع دوران جدید در ترکیه، مصطفی کمال آتاترک در سال ۱۹۳۵ دستور تبدیل مسجد ایاصوفیه به موزه را داد.

فرمانی که یک دادگاه عالی در ترکیه با حمایت اردوغان پس از ۸۵ سال آن را نقض کرد و بار دیگر ایاصوفیه مسجد شد.

منبع: گاردین

بیشتر بخوانید:

کد خبر 435373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.