۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۸
حسرتی بر دل کودکان آستارا

عدالت اقتضا می‌کند مدیریت شهری شراطی فراهم کند که همه شهروندان با هر سن، جنسیت، سطح سواد و قومیت از امکانات و خدمات شهری بهره‌مند شوند و چیزی مانع برخورداری آنان نشود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توجه به کودکان و نوجوانان و تأمین نیازهای آنان تنها به مقولات آموزشی و بهداشتی محدود نمی‌شود. همه مسئولان و مدیران اجرایی وظیفه دارند نیازهای مختلف آینده‌سازان جامعه را تأمین کرده و زمینه زندگی سالم را برای آنان فراهم کنند. در این میان مدیریت شهری به واسطه آنکه با طیف گسترده‌ای از اقشار مختلف جامعه و از جمله کودکان و نوجوانان ارتباط دارد و کیفیت زندگی شهروندان در بخش‌های گوناگون به چگونگی ارائه خدمت آنان بستگی دارد، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

شهر توریستی آستارا که یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری کشور محسوب می‌شود از یک کاستی رنج می‌برد و کودکان این شهر از محل استاندارد و ویژه بازی و تفریح محرومند. هر چند مدیران شهری در ادوار مختلف قول داده‌اند این مشکل را رفع کرده و به رفع مطالبه این قشر از جامعه نیز توجه کنند، اما گویا قرار نیست این مشکل به این زودی‌ها رفع شود.

کودکانی که از حداقل امکانات محرومند

شهرام شکاری از شهروندان آستارا می‌گوید: این شهر هرگز یک شهربازی مدرن و استاندارد نداشته و ایجاد چنین امکانات تفریحی خواسته همه شهروندان است، اما متأسفانه مسئولان تاکنون در زمینه ساخت آن اقدامی نکرده‌اند.

این شهروند آستارایی، تاکید می‌کند: ساخت شهربازی در شهر گردشگرپذیر بندر مرزی آستارا ضروری است، زیرا همه کودکان شهر برای جنب و جوش، به دست آوردن آرامش روحی و داشتن شادی و نشاط نیازمند یک مرکز تفریحی با امکانات مناسب هستند.

شکاری، تصریح می‌کند: بنده یک فرزند ۱۴ ساله دارم وقتی امکانات تفریحی سایر شهرها را می بیند، همیشه از من سوال می‌کند که چرا در شهر زیبایی مثل آستارا شهربازی وجود ندارد؟ و چرا مسئولان شهر در این رابطه اقدام مناسبی نمی‌کنند؟

عزیز جوزی، دیگر شهروند آستارایی عنوان می‌کند: افرادی وجود دارند که حاضرند در بخش ساخت و راه اندازی شهربازی سرمایه گذاری کنند، اما متأسفانه در بروکراسی اداری آنقدر آن‌ها را اذیت می‌کنند، که در میانه کار از این اقدام منصرف می‌شوند؛ شهرداری باید با فراهم کردن شرایط مناسب برای سرمایه گذاران و ساخت و راه اندازی شهربازی اشغالزایی و درآمدزایی کند.

او می‌گوید: در این شهر هیچ مکان مناسب و استانداردی برای تفریح شهروندان و بازی و سرگرمی کودکان و نوجوان وجود ندارد؛ شهرداری در باغ ملی تعدادی تجهیزات غیراستاندارد نصب کرده که ایمن سازی نشده است، من یک فرزند چهار ساله دارم و مجبورم او را برای بازی و سرگرمی به محل‌های بازی که توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند و تجهیزات مناسبی ندارند ببرم و در ازای نیم ساعت بازی مبلغ هشت هزار تومان به آن‌ها پرداخت می‌کنم.

تعطیلی تنها شهربازی شهر!

گلایه شهروندان در حالی مطرح می‌شود، که جواد معیتی شهردار بندر آستارا به وجود ظرفیت‌های مناسب اقتصادی و فرهنگی این شهر مرزی اشاره می‌کند و می‌گوید: ساخت شهربازی استاندارد و مدرن برای ایجاد شادی و نشاط در بین شهروندان و گردشگران بسیار لازم و ضروری است.

او عنوان می‌کند: سال‌ها قبل یک سرمایه گذار از بخش خصوصی تجهیزات تفریحی و بازی را در پارک بلوار خرمشهر در قالب شهربازی نصب و راه اندازی کرد، اما متأسفانه به دلیل استاندارد نبودن این مکان تفریحی تعطیل شد.

شهردار آستارا اظهار می‌کند: در ایران تعریف دقیقی از شهربازی ارائه نشده و سرمایه گذاران این بخش، چیدن تعدادی وسایل بازی در فضایی محدود را به عنوان شهربازی معرفی می‌کنند، در حالی که تعریف بین المللی این مجموعه اقتصادی کاملاً متفاوت و نیازمند امکانات و تجهیزات کاملاً تخصصی است.

معیتی خاطرنشان می‌کند: ساخت و راه اندازی شهربازی و هر مجموعه تفریحی دیگری باعث رونق اقتصادی، ایجاد شادی و نشاط در بین شهروندان، جذب گردشگران و اشتغال‌زایی برای بسیاری از افراد به صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌شود به شرطی که از ایمنی و استاندارد مناسب برخوردار باشد.

او ادامه می‌دهد: در کنار اماکن تفریحی مدرن و استاندارد در نقاط مختلف کشورمان، طراحی و ساخت رستوران، کافی شاپ، فروشگاه و خطوط تاکسیرانی باعث اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی این کسب و کار شده است به همین دلیل برای سرمایه گذاری در شهربازی نباید فقط به احداث خود مجموعه فکر کنیم، زیرا سرمایه گذاری در حاشیه این مراکز تفریحی ارزش افزوده و درآمد پایداری را برای شهرداری ایجاد می‌کند.

دست یاری طلبی شهرداری به سوی بخش خصوصی

شهردار آستارا تصریح می‌کند: بندر مرزی آستارا با دارا بودن همه امتیازات گردشگری، اقتصادی و فرهنگی فاقد یک محیط استاندارد تفریحی در سطح شهر برای تامین رفاه حال شهروندان و مسافران است به همین دلیل شهرداری در نظر دارد، با همکاری بخش خصوص در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.

معیتی می‌گوید: شهرداری برای ساخت و راه اندازی شهربازی زمین مناسبی در ورودی شهر در نظر گرفته که در صورت حضور سرمایه گذار بخش خصوصی در این زمینه حمایت‌ها و اقدام قانونی لازم را انجام می‌دهد.

شهربازی، محروم از اعتبارات شهری!

میثم الوان پور، سخنگوی شورای اسلامی شهر آستارا می‌گوید: سال‌ها قبل سرمایه گذار بخش خصوصی در قالب شهربازی تعدادی دستگاه را در پارک بلوار خرمشهر، نصب و راه اندازی کرد، اما این دستگاه‌ها استانداردهای لازم را نداشت و بعد از مدت کوتاهی جمع آوری و تعطیل شد.

او می‌افزاید: شورا در زمینه ساخت و راه اندازی شهربازی در دوره قبل و در دور پنجم مصوباتی داشته است، اما به دلیل نبود بودجه و اعتبار کافی به مرحله اجرا نرسیده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر آستارا تصریح می‌کند: در دوره پنجم شورا تعدادی سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در شهربازی به شهرداری آمدند و درخواست خودشان را مطرح کردند، اما متأسفانه خواسته‌های آن‌ها منطقی و قابل اجرا نبود؛ آن‌ها درخواست کردند که شهرداری زمین به آن‌ها واگذار کند تا تسهیلات وام بانکی دریافت کنند در حالی که شهرداری طبق قوانین نمی‌تواند زمین‌های سند دار خود را به افراد حقیقی واگذار کند.

الوان پور اضافه می‌کند: این افراد درخواست کردند که شهرداری با آن‌ها قرارداد ۲۰ ساله امضا کند در صورتیکه شهرداری برای واگذاری اراضی و امکان تحت مالکیت خود قوانین و ضوابط خاصی دارد و از طریق مزایده می‌تواند آن را طی مدت زمان معین و کوتاه سه الی پنج ساله به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار کند.

الوان پور با بیان اینکه طرح سالم سازی دریا شرایط خوبی برای سرمایه گذاری در بخش شهربازی دارد. تاکید می‌کند: شهرداری و شورای اسلامی از افرادی که بر اساس قوانین، آئین نامه‌ها و شرایط موجود، علاقه مند به سرمایه گذاری در ایجاد شهربازی هستند همکاری‌های لازم را می‌کند.

به گزارش ایمنا، شهر بندر مرزی آستارا با ۵۱ هزار و ۵۷۹ نفر جمعیت در غرب استان گیلان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

کد خبر 434985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.