بروسلی از خشم اژدها تا بازی مرگ + بیوگرافی و علت فوت

لی جن فان معروف به بروس لی بازیگر فیلم های اکسن و استاد هنرهای رزمی چینی، استاد فلسفه، نظریه‌پرداز و بنیان‌گذار روش رزمی جیت کان دو روز ۲۰ جولای سال ۱۹۷۳ درگذشت.

به گزارش ایمنا بروس لی، نامدارترین ستاره فیلم‌های رزمی با نام اصلی لی جون فان، ۲۷ نوامبر سال ۱۹۴۰ در سانفرانسیسکوی آمریکا به دنیا آمد اما وی در هنگ کنگ بزرگ شد.

بیوگرافی بروسلی

لی جن فان (به چینی: 李振藩) مشهور به بروس لی ۲۷ نوامبر ۱۹۴۰ طبق تقویم چینی ساعت اژدها در سال اژدها، در محله چینی‌های سانفرانسیسکو در کالیفرنیا متولد شد. پدرش لی هو چون (Lee Hoi-Chuen) (李海泉) خواننده اپرا و چینی بود و مادرش که یک چینی آلمانی بود، گریس نام داشت. وقتی لی سه ماه داشت، والدینش به هنگ کنگ برگشتند. وی در یک خانواده ۷ نفره رشد کرد. خواهر بزرگش؛ اگنس، خواهر کوچکش؛ فیبی، برادر بزرگش؛ لی جون شن و برادر کوچکش لی جون خوی نام داشتند. قد وی ۱۷۲ سانتینتر و وزنش هنگام مرگ ۶۵ کیلوگرم بود.

بروسلی

اولین آشنایی بروس با هنرهای رزمی توسط پدرش صورت گرفت و سپس به مدرسه رزمی رفت، استاد بزرگ وینگ چون - ییپ من - همکار و دوست پدر او بود. بروس از سن ۱۳ تا ۱۸ سالگی تحت تعلیم ییپ من بود. یکی از شاگردان ارشد ییپ به نام وانگ شون لئونگ شروع به آموزش بروس لی کرد و بر طبق گفته‌ها او بیشترین تأثیر را بر کونگ فوی وینگ چونِ بروس لی داشته‌است. بروس همچنین بوکس غربی را نیز یاد گرفت.

بروسلی

او در سن ۱۸ سالگی به منظور فرار از تبهکاران و تنها با ۱۰۰ دلار با کشتی وارد ایالات متحده آمریکا شده و با کمک رئیس رستورانی که در آن کار می‌کرد در مدرسه فنی ادیسون ثبت نام کرد. سپس با پیشنهاد مشاور خود به تحصیل در رشته فلسفه مشغول شد، بروس در ابتدای ورودش به آمریکا و برای تأمین هزینه تحصیلش ناگزیر در رستوران کار می‌کرد اما چون آشپز آن رستوران با او مخالف بود مجبور شد از آنجا خارج شود و به کار پخش روزنامه در سطح شهر پرداخت و شب‌ها نیز مشغول درس خواندن بود تا بتواند در دانشگاه واشینگتن قبول شود.

بروسلی

بروس آموزش هنرهای رزمی در آمریکا را از سال ۱۹۶۰ شروع کرد. نخستین شاگرد بروس یک جودو کار به نام جس گلاور بود که بعدها دستیار او شد. وی پس از مدتی با مخالفت چینی‌های مقیم آمریکا مواجه شد که از او می‌خواستند دست از آموزش به خارجی‌ها بردارد و برای تعطیل کردن باشگاه وی مبارزی ماهر به نام وانگ جک مان را به منظور مبارزه با بروس لی فرستادند که وانگ در این مبارزه به سختی شکست خورد.

فلسفه و شعر بروسلی

بروسلی به عنوان یک هنرپیشه رزمی بسیار مشهور است، اما او درام و فلسفه آسیایی و غربی را نیز در طول زندگی و البته زمانی که در دانشگاه واشینگتن بود خوانده بود. او سطح مطالعه بالایی داشت و یک کتابخانه گسترده از متون فلسفی و البته موضوعات هنرهای رزمی داشت، وی در کنار هنرهای رزمی و فلسفه اشعاری نیز سرود.

​    ​بروسلی

بازیگری بروسلی

بروسلی در کودکی از طریق پدرش که یک ستاره مشهور اپرای کانتون بود وارد سینما شد و وقتی کودک بود در چند فیلم سیاه و سفید کوتاه بازی کرد. وی اولین نقشش را به عنوان نوزاد در کالسکه بازی کرد. وقتی که او ۱۸ سال داشت ۱۲ فیلم بازی کرده بود.

بروسلی

سپس یک کارکزدان از وی برای ایفای نقش در سریال زنبور سبز دعوت کرد، بروس لی بعد از بازی در چند سریال و فیلم سینمایی مانند سریال زنبور سبز، فیلم سینمایی مارلو، مجموعه تلویزیونی لانگ استریت در آمریکا تصمیم گرفت به هنگ گنگ بازگردد و برای هم میهنانش نیز چند فیلم بازی کند که باین تصمیم با استقبال شرکت‌های فیلم‌سازی رو به رو شد. وی در فیلم راهب کوهتانگ و چندی بعد در فیلم‌های رئیس بزرگ و مشت خشم به ایفای نقش پرداخت که این فیلم‌ها رکورد فروش تمامی فیلم‌های هنگ کنگی را شکست.

بروسلی

بعد از این فیلم‌ها همه به این نتیجه رسیدند که بدون شک بروس لی برترین رزمی کار دنیاست. سپس بروس لی تصمیم گرفت فیلم بسازد و بدین منظور در سال ۱۹۷۲ شرکت فیلمسازی خود به نام شرکت فیلمسازی کنکورد را دایر کرد و کارگردانی فیلم راه اژدها یا بازگشت اژدها را به عهده گرفت. این فیلم در هنگ کنگ مجدداً رکورد فروش فیلم‌های قبلی بروس را شکست.

در این دوران بروس لی با موج پیشنهادهای شرکت‌های فیلم‌سازی مواجه شد و در چهارمین فیلم معروف خود به نام بازی مرگ به ایفای نقش پرداخت که این فیلم به دلیل فوت بروس لی ناتمام باقی‌ماند.

همسر بروسلی

بروس در سال ۱۹۶۴ با دختری به نام لیندا ازدواج کرد. همسرش در زندگی و کار پشتیبان خوبی برای وی بود.

بروسلی

فرزندان بروسلی

بروسلی و لیندا صاحب یک پسر به نام براندون لی (متولد ۱۹۶۵) و دختری به نام شانون (متولد ۱۹۶۹) شدند. فرزندان وی نیز به بازیگری رو آوردند و پسرش در اجرای صحنه‌ای از فیلم کلاغ به شکل مرموزی از دنیا رفت.

بیماری بروسلی

بروسلی در سال ۱۹۷۰ به دلیل تمرینات سنگین به بیماری فتق دیسک بین‌مهره‌ای دچار می‌شود. پزشک او را از ادامه ورزش منع کرده بود اما او با تزریق موضعی کورتیزون درد ناشی از این بیماری را کنترل می‌کرد.

بروسلی

او دو ماه قبل از مرگ در استودیو گلدن هاروست واقع در هنگ کنگ دچار سردرد و سپس صرع می‌شود و پزشکان مشکل او را تجمع بیش از حد آب در فضای داخل سلولی یا خارج سلولی در مغز (ادم مغزی) تشخیص می‌دهند. در روز مرگ بروسلی نیز همین علائم مجدد بر او تکرار می‌شود.

درگذشت بروسلی

بروس لی با تهیه‌کننده فیلم ریموندجو در ساعت ۲ بعدازظهر روز ۲۰ ژوئیه ۱۹۷۳ قرار داشت. آن دو تا ساعت ۴ بعدازظهر با هم صحبت کردند و بعد به خانه بتی تینگچی بازیگر تایوانی الاصل نقش اصلی زن فیلم بازی مرگ رفتند. در آنجا بروس احساس سردرد می‌کند و بتی یک قرص آسپرین قویبه او می‌دهد. حدود ساعت ۷ شب بروس به خواب می‌رود. بروس به کما می‌رود و پزشکان متوجه می‌شوند که مغزش تورم دارد. وزن مغز او از ۱۴۰۰ به ۱۵۷۵ گرم رسیده بود.

بروسلی

هیچ‌یک از رگ‌های خونی بسته یا پاره نشده بود. تمام اعضا و جوارح بدن مورد معاینه قرار گرفته و کالبد شکافی شد. در معده‌اش همان قرص آسپرین قوی بود که بتی به او داده بود. علاوه بر این چند دانه شاهدانه در معده‌اش یافت شد که مشخص نشد این شاهدانه‌ها را از دست چه کسی خورده‌است. عده‌ای از پزشکان معتقد بودند که شاهدانه‌ها به زهر آغشته شده بود و همین امر سبب مرگ وی شده‌است. اما پزشک اصلی او معتقد بود که به دلیل خوردن آسپرین قوی، دچار تورم مغزی شده‌است.

بروسلی

در سال ۲۰۱۷ در مستند اتوپسی، پاتولوژیست قانونی محصول شبکه رلز، دکتر مایکل هانتر با بررسی دقیق‌تر مدارک کالبد شکافی بروسلی این تئوری را مطرح می‌کند که بروسلی به دلیل عوارض مصرف بیش از حد کورتیزون بجهت تسکین درد ناشی از بیماری فتق دیسک بین‌مهره‌ای که به مدت سه سال آن را خودسرانه تزریق می‌کرد درگذشته‌است و مدارکی آورده می‌شود که بروسلی برای کاهش استرس کاری از گیاه شاه‌دانه ماری‌جوآنا استفاده می‌کرده‌است.

آرامگاه بروسلی

بروس لی ۲۰ ژوئیه سال ۱۹۷۳ در هنگ کنگ از دنیا رفت اما در آمریکا به خاک سپرده شد. قبر او در سیاتل آمریکا در خیابان گارفیلد قرار دارد. در هنگام مرگ، پسرش براندون لی ۸ سال داشت اما او نیز ۲۰ سال بعد از مرگ پدرش به طرز مشکوکی درگذشت.

بروسلی

مزار او نیز در کنار مزار پدرش قرار دارد.

کد خبر 434672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.