ترامپ؛ سوژه افشاگری نویسندگان آمریکایی

انتشار کتابی با عنوان "بیش از حد و هرگز کافی: چطور خانواده من خطرناک‌ترین مرد جهان را خلق کرد" از سوی مری ترامپ برادرزاده رئیس جمهور آمریکا و فروش میلیونی آن در روز نخست انتشار، خبرساز شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "مری ترامپ" در رشته روانشناسی بالینی آموزش دیده است. وی در تاریخ خانواده خود همچون چراغی در تاریکی می‌درخشد تا آشکار کند که چگونه عمویش به مردی تبدیل شده که سلامت، امنیت و ساختار اجتماعی جهان را تهدید می‌کند. مری ۵۵ ساله دختر فرد جونیور برادر بزرگ ترامپ است که در سال ۱۹۸۱ در ۴۲ سالگی در گذشت. کتاب وی شامل افشاگری‌هایی درباره اسرار این خانواده، ویژگی‌های شخصیتی ترامپ و فرارهای مالیاتی اوست. خانم ترامپ پیش از ریاست جمهوری عموی خود نیز انتقاداتی در خصوص او مطرح کرده بود اما حال با انتشار کتابی که در روز نخست ۹۵۰ هزار نسخه از آن به فروش رسیده است، دونالد را به دردسر بزرگی انداخته است.

دو هفته پیش از انتشار این کتاب جان بولتون یکی از مشاوران پیشین امنیت ملی آمریکا کتابی به نام "اتاقی که در آن اتفاق افتاد، خاطراتی در کاخ سفید" را نوشت. این کتاب نیز در هفته اول انتشار ۷۸۰ هزار نسخه فروش داشت. اینکه کتابی در یک هفته فروش صد هزار نسخه‌ای داشته باشد، امری نادر است و کتاب مری ترامپ توانسته است در طول یک روز فروشی نزدیک به یک میلیون نسخه داشته باشد. به نظر می‌رسد مخالفت ترامپ با انتشار این کتاب نقش بسیار مهمی در فروش و مورد توجه قرار گرفتن آن از سوی مردم داشته است. از طرفی این میزان از استقبال نشان می‌دهد که مردم آمریکا می‌خواهند درباره وضعیت روانی رئیس جمهور خود بیشتر بدانند.

مری در کتاب خود، خانواده ترامپ را بی هنر و اهل تقلب معرفی می‌کند. وی نوشته است: "ترامپ نمی‌داند عشق چیست زیرا والدینش نیز نمی‌دانستند، او می‌خواهد مدام ستایش شود؛ چراکه می‌داند تمام زندگی خود را صرف جعل آن کرده است". وی معتقد است که عمویش در خودشیفتگی هیچ معیار بالینی ندارد، اما خاطرنشان می‌کند که چنین برچسب‌هایی تمام مشکلات روانی این رئیس جمهور را بازگو نمی‌کند. علاوه بر این می‌نویسد: " واقعیت این است که آسیب شناسی دونالد بسیار پیچیده است، رفتارهای او غالباً غیر قابل توضیح است و نیاز به تشخیص دقیق و جامع و انجام آزمایش‌های روانشناختی و عصبی دارد که او هر گز اجازه آن را نخواهد داد".

کتاب "بیش از حد و هرگز کافی: چطور خانواده من خطرناک‌ترین مرد جهان را خلق کرد" از سوی انتشارات " سایمون اند شوستر" منتشر شده است. یکی از مدیران این انتشارات در خصوص این کتاب گفته است:  فقط یک کلمه وجود دارد که می‌تواند فروش خاطرات مری از ترامپ را توصیف کند و آن "بزرگ" است. این انتشارات پیش از این نیز کتاب‌هایی با مضمون افشاگری از ترامپ به چاپ رسانده بود که کتاب "ترس، ترامپ درون کاخ سفید" یکی از آنهاست.

این کتاب جزئیات بی‌سابقه و قابل تأملی از زندگی درون کاخ سفید دونالد ترامپ را فاش می‌کند و به بیان این مساله می‌پردازد که او چگونه در خصوص سیاست‌های مهم داخلی و خارجی تصمیم می‌گیرد. نویسنده این اثر باب وودوارِ روزنامه نگار است که تا کنون درباره هشت رئیس جمهور از نیکسون گرفته تا اوباما گزارش و تحقیقاتی مستند ارائه کرده است. رئیس جمهور فعلی آمریکا در این کتاب دمدمی مزاج، عصبی، بی سواد و دچار پارانویا (ترس و بدگمانی) معرفی می‌شود.

ترامپ در واکنش به انتشار این کتاب در توئیتی نوشت: " کتاب وودوارد مثل یک شوخی است. در آن به منابع سری که نامشان فاش نشده رجوع شده است. بسیاری از افرادی که در کتاب با استناد به آنها ادعایی طرح شده است، این ادعاها را تکذیب می‌کنند". جلد این کتاب نمای بسته‌ای از چهره ترامپ را که به طور کامل به رنگ قرمز است به تصویر می‌کشد. نوشته‌های وودوارد در این کتاب بر اساس ساعت‌ها مصاحبه با منابع دست اول، یادداشت‌های تهیه شده از دیدارها، خاطرات شخصی، فایل‌ها و اسناد و مدارک است. این کتاب در یک هفته ۹۰۰ هزار نسخه فروش داشت.

کتاب دیگر " اتاقی که در آن اتفاق افتاد، خاطراتی در کاخ سفید" است. الجزایر در خصوص آن نوشت: این کتاب همه مشاهدات و اطلاعات بولتون در ۴۵۳ روز همکاری با ترامپ است. این اثر از جمله کتاب‌هایی است که ترامپ را به شدت خشمگین کرد، چراکه حاوی اطلاعاتی محرمانه بود و به همین دلیل نیز ترامپ بولتون را به شکایت تهدید کرده بود و در صفحه توئیتر خود نوشت: کتاب بولتون یک مشت دروغ و داستان‌های ساختگی است که تنها می‌خواهد مرا بدنام کند".

دولت آمریکا از انتشار این کتاب جلوگیری کرد و بر همین اساس دادگاهی تشکیل شد که رویس لامبرت قاضی آن بود و در نهایت حکم انتشار کتاب را صادر کرد. پس از این حکم ترامپ مجدداً نوشته‌های کتاب را دروغ و تهمت خواند و در توئیتی بولتون را "توله سگ بیمار" نامید. همانطور که پیش تر اشاره شد این کتاب نیز به شدت از سوی مردم آمریکا مورد استقبال قرار گفت.

"یک وفاداری بالاتر" کتاب دیگری است که درباره ترامپ و به دست جیمز کومی ایرلندی نوشته شد. وی قائم مقام دادستان کل ایالت متحده آمریکا در دولت جورج دابلیو بوش و هفتمین اداره کننده "اف‌بی‌آی" بود که توسط ترامپ برکنار شد. کومی در این کتاب به بررسی ساختار خانواده مافیایی در آمریکا و دیدگاه سران آن می‌پردازد و نشان می‌دهد که دونالد ترامپ نیز سبک و ویژگی‌های رئیس مافیا را دارد و با همان نگرش آمریکا را اداره می‌کند. علاوه بر این وی ترامپ را فاقد صلاحیت برای تصدی پست ریاست جمهوری می‌داند و معتقد است که او دروغگو و ناپاک است. این کتاب نیز در روزهای نخست انتشار در صدر لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های آمازون قرار گرفت.

علاقه مردم آمریکا به خواندن کتاب‌های افشاگرانه علیه ترامپ، افزایش کتاب‌های افشاگرانه و مقاومت ترامپ در برابر انتشار این کتاب‌ها مسائلی قابل تأمل بوده که نیاز به بررسی دقیق دارند. بدون شک این کتب آخرین کتاب‌های منتشر شده درباره ترامپ نیست و تا سال‌های سال درباره شخصیت و تأثیرات منفی او بر جهان کنونی کتاب نوشته خواهد شد. این کتاب‌های افشاگرانه در نوع خود تاریخ نگاری‌هایی با محتوای اطلاعات سری است که آیندگان را با آنچه در دنیای کنونی رخ می‌دهد آشنا کرده و قضاوت را به آنها خواهد سپرد.

کد خبر 434360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.