عضویت زنجان در مجمع کلانشهرها پذیرفته شد

شهردار زنجان گفت: شهرداری زنجان به عضویت مجمع شهرداران ایران درآمد.

حبیب الله یگانه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه کلانشهر یا همان مادرشهر به شهری اطلاق می‌شود که جمعیت آنها به ۵۰۰ هزار نفر رسیده باشد، اظهار کرد: براساس متن نامه و تقاضای این شهرداری از مجمع کلانشهرهای کشور و مصوبه شورای عالی معماری شهرسازی ایران زنجان به آستانه جمعیتی ۵۰۰ هزار نفر رسیده است.

وی گفت: هدف ما از این اقدام تبادل تجربیات شهرداری‌های موفق و افزایش توان علمی و تخصصی در اجرای پروژه‌های اجرایی و خدماتی و فرهنگی ترافیکی است.

شهردار زنجان با بیان اینکه با پیوستن به این مجمع می‌تواند در ساختار سازمانی تغییراتی ایجاد شود، افزود: دولت معمولاً به شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر تسهیلات بیشتری ارائه می‌دهد.

یگانه خاطرنشان کرد: کمک دولتی به شهرهای کوچک و زیر۵۰ هزار نفر شامل یارانه و کمک خرید ماشین آلات است که این یارانه در شهرهای بالای یک میلیون نفر برای مترو و قطار شهری تعریف شده است.

وی با بیان اینکه شهر زنجان هیچ کدام از مشخصه‌های شهرهای بزرگ ازجمله منوریل و مترو را ندارد، اضافه کرد: برای شهر زنجان اصلاً ایجاد مترو و مونوریل توجیه اقتصادی ندارد.

شهردار زنجان گفت: دولت در شهرهای بالای یک میلیون نفر کمک‌هایی در خصوص حمل و نقل عمومی می‌کند و در شهرهای زیر یک میلیون نفر فعلاً در این خصوص کمکی نمی‌شود.

یگانه با بیان اینکه اگر حتی جمعیت زنجان از ۵۰۰ هزار نفر هم بیشتر شود شامل کمک دولت در زمینه حمل و نقل عمومی نمی‌شود گفت: در شهر زنجان هدف ما از پیوستن به مجمع کلانشهرها تنها استفاده از تجربیات، توان فنی و تخصصی شهرداری‌های موفق است تا بتوانیم از کمیسیون‌های تخصصی این مجمع که شامل کمیسیون برنامه ریزی، حقوقی، خدمات شهری، سرمایه گذاری و مشارکت شهرسازی و معماری و فرهنگی است برای پیگیری حق و حقوق شهر و شهروندان استفاده کنیم؛ همچنین عضویت زنجان در این مجمع گام مهمی است تا با وضعیت فعلی و با افزایش قیمت مصالح پروژه‌ها تکمیل و اجرا شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با پیوستن به مجمع کلانشهرهای کشور یک قدم به کلانشهر شدن زنجان نزدیک شده‌ایم، گفت: نخیر، اینکه جمعیت شهر زنجان به بیش از ۵۰۰ هزار نفر رسیده است یک پتانسیل جمعیتی است؛ عضویت زنجان در مجمع کلانشهرها نیز مسئله‌ای نیست که شهردار باعث آن باشد بلکه ناشی از رشد جمعیتی شهر است و اکنون امکان استفاده از مزایایی آن فراهم شده است.

کد خبر 434280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن رحيمى GB ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    5 1
    با اهداء سلام اميدواريم تلاشهاى صادقانهء جناب دكتر يگانه همچون گذشته، مايه خير و بركت و پيشرفت شهر زنجان در تمامى ابعاد و عرصه ها باشد، ان شاءالله