واکنش چهره‌های سیاسی به تایید سه حکم اعدام

پس از اعلام خبر صدور حکم اعدام سه تن از متهمان حوادث آبان‌ماه ۹۸، در کنار واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، تعدادی از فعالان و چهره‌های سیاسی مطرح کشور نیز به این حکم واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از اینکه سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری روز سه‌شنبه _۲۴ تیرماه_ خود از تأیید حکم نهایی اعدام سه نفر از بازداشت شدگان اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ در دیوان عالی کشور خبر داد، تعداد زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی محبوب و پرطرفدار در فضای مجازی همچون اینستاگرام و توئیتر مطالبی را با استفاده از برچسب اعدام نکنید منتشر کردند و همین امر موجب شد این برچسب که ابتدا از ایران منتشر شده بود، برای ساعاتی در فهرست پرطرفدارترین برچسب‌های جهان قرار بگیرد.

مهدی نصیری، سردبیر سابق روزنامه کیهان، دقایقی پس از ترند شدن این برچسب در صفحه توئیتر خود نوشت:

"با درایت و تعهدی که از آقای رئیسی و دوران جدید قوه‌قضاییه سراغ داریم، حکم اعدام سه جوان آشوبگر که مرتکب قتل نشده و مسلح نبوده‌اند، اجرا نخواهد شد. "

علی مطهری، نماینده مردم تهران در دوره دهم مجلس شورای اسلامی نیز با انتشار یک توئیت به این کمپین رسانه‌ای واکنش نشان داد و بدون هرگونه موضعگیری، نوشت:

"لازم است قوه قضائیه افکار مردم را درباره صدور حکم اعدام سه جوانی که در آشوب‌های آبان ۹۸ شرکت داشته‌اند قانع کند. روشن شود که آیا آنها اقدام مسلحانه کرده‌اند یا انسانی را به قتل رسانده‌اند؟ اگر نه، توضیح داده شود."

ستاد حقوق بشر کشور نیز در واکنش به این کمپین و ترند شدن برچسب اعدام نکنید در شبکه‌های اجتماعی، اطلاعیه‌ای را در پایگاه اطلاع‌رسانی خود منتشر کرد: "این اقدام و جریان رسانه‌ای در حالی صورت گرفت که بر مبنای توضیحات صریح سخنگوی دستگاه قضا، از اساس دلیل و سبب دستگیری این افراد، اقدام به سرقت مسلحانه و تهدید یکی از شهروندان بوده که پس از دستگیری آن‌ها، فیلم‌های آتش‌زدن بانک، اتوبوس و سایر اموال عمومی در تلفن همراه آنان پیدا شده و مشخص شده است این سه نفر از اراذل و اوباشی بوده‌اند که مسیر اعتراض مردم به برخی مشکلات اقتصادی در کشور را منحرف کرده و به‌سمت آشوب برده‌اند. یعنی از اساس صدور حکم اعدام برای این سه نفر، ارتباطی با اعتراضات آبان‌ماه سال ۹۸ ندارد و به‌دلیل اقدامات مجرمانه و تهدید امنیت شهروندان صادر شده است. "

علی شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، نیز در توئیتر خود نسبت به روند رسیدگی به اتهامات این سه فرد واکنش نشان داد و نوشت: "رسیدگی قضائی به پرونده سه جوانی که گفته شده است در ارتباط با حوادث آبان ۹۸ محکوم به اعدام شده و در آستانه اجرای حکم هستند شفاف نبوده و قانع‌کننده نیست. آنها که مقصر واقعی هستند باید محاکمه و مجازات شوند. این اعدام‌ها خطایی افزون بر خطاهای گذشته است.

محمود صادقی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز با استناد به حکم اعدام صادر شده برای این سه نفر واکنش نشان داد و نوشت: "حوادث فاجعه‌بار آبان ۹۸ محصول یک تصمیم نابجا بود که هیچ مقامی مسئولیت آن را بر عهده نگرفت. دستگاه قضائی به جای برخورد با مسبب با سبب برخورد کند. "

پروانه سلحشوری، دیگر نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی به خبر زایمان نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و صدور حکم اعدام برای سه نفر از متهمان حوادث آبان‌ماه ۹۸، واکنش نشان داد و در صفحه توئیتر خود نوشت: "قدم نو رسیده مبارک باشد. خوشحالی و تبریک همکارتان به همه جز شما هم مبارک باشد. اما فراموش نکنیم که آن سه جوان هم فرزندان مادران دیگری هستند. مادرانی که آغوش فرزندانشان را می‌خواهند نه جنازه آن‌ها را. شما هم نماینده مجلس هستید و هم یک مادر. صدای مادران ایران باشید. "

خبرگزاری فارس هم که قصد داشت خبر تازه‌ای از این جریان و اعتراضات به صدور حکم اعدام برای سه نفر از معترضان آبان‌ماه ۹۸ بدهد، با انتشار مطلبی نوشت: "پیگیری‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد که به‌دستور آیت‌الله رئیسی مستند به ماده ۴۷۷ برای سه مجرم اعدامی (معروف به مجرمان آبان‌ماه) اعاده دادرسی صادر شده است."

مفاد این ماده قانونی به رئیس قوه قضائیه اجازه می‌دهد که رأی قطعی صادر شده از سوی هریک از مراجع قضائی در دادگاه‌های کشور را بنا بر تشخیص خود خلاف شرع بین بداند و پرونده را برای اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور بفرستد. در این فرض رئیس قوه موضوع را به دیوان عالی کشور ارجاع می‌دهد تا رسیدگی کنند و در صورتی که دیوان خلاف‌شرع‌بودن حکم را تأیید کرد، حکم قبلی را نقض می‌کند و دوباره به پرونده رسیدگی می‌شود.

البته خبر مذکور حدود ۴۰ دقیقه روی سایت خبرگزاری فارس قرار داشت و پس از صدور تکذیبیه از سوی مهدی کشتدار، مدیرعامل خبرگزاری قوه قضائیه (میزان) و مرکز رسانه این قوه، از دسترس عمومی خارج شد.

سیداحمد خمینی، نوه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نیز با انتشار یک پست در صفحه اینستاگرام خود حدیثی از پیامبر اکرم (ص) در خصوص عفو و بخشش نقل کرد و نوشت: "تا می‌توانید حدود و مجازات را از مسلمین بردارید و اگر راهی هست مجازات را برطرف کنید چراکه اگر امام و حاکم در اینکه عفو کرده است اشتباه کرده باشد بسیار بهتر از آن است که در مجازات اشتباه کرده باشد. "

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نیز در حرکتی با انتشار دو توئیت جداگانه به زبان‌های فارسی و انگلیسی در صفحه توئیتر خود روی موج واکنش کاربران به حکم اعدام سه جوان معترض سوار شد که اعتراضات زیادی را از سوی مردم و چهره‌ها به دنبال داشت. وی در توئیتر خود نوشت: "سه نفر در ایران برای شرکت کردن در تظاهرات محکوم به مرگ شده‌اند. اعدام آنها در هر لحظه قابل انتظار است. اعدام این سه نفر پیامی اسفناک به دنیا می‌فرستد و نباید انجام شود. "

کد خبر 434232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.