چرا مسیحیان از تغییر کاربری مسجد ایاصوفیه برآشفتند؟

یک کارشناس مسائل فرهنگی گفت: اهمیت قسطنطنیه که ایاصوفیه در آن قرار دارد، برای بخش ارتدکس مسیحیت بیش از اهمیت قدس برای ماست. برآشفته شدن روسیه، اروپا و بخشی از مسیحیان خاورمیانه در پی تصمیم اردوغان برای تغییر کاربری مسجد ایاصوفیه کاملاً قابل درک است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن اکبر زاده در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی با عنوان "شب معماری با عنوان وضو در لیبی -نماز در ایاصوفیه" که درباره دلایل بازگشت کاربری مسجد به موزه ایاصوفیه بود، اظهار کرد: حدیث فتح قسطنطنیه توسط مسلمانان و به نقل از پیامبر گفته می‌شود؛ این حدیث در دوران صفویان نیز به نحو دیگری گفته می‌شود، اما جز احادیث مورد قبول و پذیرش نیست پس نمی‌توان از راهکار نقل حدیث پیامبر مبنی بر فتح قسطنطنیه توسط مسلمانان وارد بحث تغییر کاربری موزه به مسجد شد.

وی افزود: در اسلام موضوع جهاد هموار وجود داشته، ولی چیزی به نام فتح نداریم. جهاد دو بخش دارد، جهاد تهاجمی و جهاد تدافعی، در جهاد تهاجمی که با فرمان فقیه یک شهر نیز می‌تواند انجام شود، مسلمانان با هدف آزادسازی جمعیتی از مسلمانان از دست حاکمی ظالم حمله می‌کنند تا آنها را از دست آن حاکم نجات داد. آنچه که در جهاد تهاجمی به ایران رخ داد یک فتح بود که تا شمال آفریقا، چین و غرب اروپا پیش رفت و یک حکومت اسلامی شکل داد. ‏

بیشتر بخوانید:

وی ادامه داد: ترکیه و ایران در قرن‌های گذشته اسلام آوردند و با گذشت چندین نسل، اسلام در این کشورها حتی بعد از مستقل شدن و رفتن اعراب به یک موضوع اجتماعی تبدیل شده است. برای چند قرن تمام ترکیه از جمله قسطنطنیه تحت این حاکمیت اسلامی بود و این جامعه آغاز به ساخت کشور خود با این ذهنیت کرد.

چرا ایاصوفیه برای غرب مهم است؟

اکبرزاده تصریح کرد: اهمیت قسطنطنیه که ایاصوفیه در آن وجود دارد، برای بخش ارتدکس مسیحیت بیش از اهمیت قدس برای ماست. برآشفته شدن روسیه، اروپا و بخشی از مسیحیان خاورمیانه در پی تصمیم اردوغان برای تغییر کاربری مسجد ایاصوفیه کاملاً قابل درک است.

وی گفت: مسجد یا کلیسای ایاصوفیه تراز قدرت ارتودوکس‌های مسیحی در مقابل کاتولیک‌هاست و اولین نماد قدرت ارتدکس در جهان مسیحیت است. مثلاً شرق روسیه که غالباً ارتدکس‌ها هستند به این زودی‌ها در مسئله ایاصوفیه عقب نمی‌کشد و حداقل در رسانه به راحتی ایاصوفیه را از دست نمی‌دهد.

این کارشناس مسائل فرهنگی ادامه داد: ایاصوفیه برای ارتدکس مثل قبله اول مسلمین است، ولی نباید این‌طور برداشت شود که جنگ بر سر ایاصوفیه یک جنگ دینی است، بلکه یک قدرت نمایی و مسئله‌ای اجتماعی بین مسلمانان و مسیحیان است و نشان دهنده یک سرمایه اجتماعی است.

وی تصریح کرد: وقتی دونالد ترامپ تاکید دارد که ایاصوفیه برای مسیحیان است و اردوغانِ اسلام گرا بر تغییر کاربری مسجد ایاصوفیه تاکید دارد یعنی این مکان یک جنبه اجتماعی بزرگ دارد و حتی رأی تعدادی از مردم و طرفداران اردوغان نیز بر این تغییر کاربری وابسته است؛ پس مسئله دینی نیست و بحث یک سرمایه اجتماعی مهم است.

اکبرزاده افزود: اگر چه دنیا در همه امور پیشرفت داشته است، اما در گلوگاه‌های مختلف نشان می‌دهد که در بخشی از موضوعات هنوز دید پوپولیستی خود را دارد و هنوز کشورها جدای از دین و مذهب با یکدیگر مشکلات قدیمی خود را دارند.

مسجد بودن ایاصوفیه یک واجب دینی است

وی در خصوص نگاه مسلمانان به مسجد شدن ایاصوفیه گفت: از لحاظ دینی نیز این بحث اجبار دارد و از دید اسلام حتی یک مکان متروکه که در گذشته در آن نماز اقامه می‌شده است باید در آن مجدداً نماز اقامه شود زیرا جزو واجبات دینی ماست و به اصطلاح در اسلام که یک واجب کفایی است کسی با آن شوخی ندارد.

کارشناس مسائل فرهنگی در خصوص منع یا سختی ورود مسیحیان به مسجد ایاصوفیه تصریح کرد: یکی از شبکه‌های خارجی چند ماه پیش گزارشی مبنی بر اینکه ورود مسیحیان به مسجد ایاصوفیه دچار مشکل شده است منتشر شد، در حالی که این کار از لحاظ دینی منع دارد و ورود فرد غیر مسلم به مسجد حرام است، پس نباید انتظار داشت تا وقتی ایاصوفیه مسجد است شاهد ورود راحت مسیحیان باشیم.

وی ادامه داد: البته با وجود منع دینی ورود افراد غیر مسلمان همچنان این افراد وارد مسجد ایاصوفیه می‌شوند، در حالی که این امر منع دینی دارد و در این میان یک سوال بزرگ وجود دارد که پاسخ داده نمی‌شود که آیا واقعاً باید از ورود کسی که پول می‌دهد تا بلیت تهیه کند و شخص غیر مسلمان باشد جلوگیری بشود یا خیر.

اکبرزاده در خصوص اهمیت بالای مسجد ایاصوفیه گفت: مساجد دیگری نیز به مانند همین بنا در اماکن مختلف ساخته شد ولی اهمیت این بنا به دلیل نماد بودن آن برای ارتدکس‌هاست.

کد خبر 433983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.