احتمال ابتلای دوباره به بیماری کرونا چقدر است؟

نتایج مطالعات انجام شده توسط محققان نشان می‌دهد که آنتی بادی تولید شده در بدن بیماران مبتلا به کووید-۱۹ پس از مدتی کاهش پیدا می‌کند و احتمال ابتلای دوباره آن‌ها به این بیماری وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پادتن یا آنتی بادی نوعی پروتئین است که در دستگاه ایمنی بدن و در پاسخ به آنتی ژن خاصی تولید می‌شود. سپس آنتی بادی در خون به گردش در می‌آید تا به آنتی ژن‌هایی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها حمله کرده و تأثیر آن‌ها را خنثی کند. آنتی ژن‌ها معمولاً باعث بروز عفونت‌های مختلف می‌شوند، در حالی که آنتی بادی‌ها با این عوامل بیرونی مقابله کرده و سلامتی انسان را حفظ می‌کنند.

نتایج مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که بدن تمام بیماران بهبود یافته از ویروس کووید -۱۹، نوعی پادتن خنثی‌ کننده تولید می‌کند که ویروس کرونا را بی‌اثر می‌کند. به منظور آگاهی از وجود آنتی بادی در داخل بدن، نوعی تست آزمایشگاهی به نام تست آنتی بادی کرونا انجام می‌شود. افرادی که در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار گرفته‌اند یا یکی از افراد اعضای خانواده آن‌ها به کرونا مبتلا شده است، در بعضی موارد بدون آنکه متوجه باشند به ویروس مبتلا شده و بهبود پیدا کرده‌اند، زیرا در بسیاری موارد بیماری بدون بروز علائم خاصی در بدن فرد رخ می‌دهد.

این افراد بهبود یافته در بدن خود آنتی بادی کرونا دارند و از محافظت بیشتری در برابر ابتلای این ویروس برخوردار هستند؛ بنابراین می‌توان با انجام دادن تست آزمایشگاهی از وجود آنتی بادی در بدن اطلاع پیدا کرد. سوالی که در زمان همه گیری ویروس کرونا ذهن محققان را درگیر کرده این است که آیا آنتی بادی تولید شده در بدن افراد بهبود یافته از بیماری کووید -۱۹ پس از مدتی کاهش پیدا می‌کند. گروهی از محققان انگلیسی مطالعه جدیدی در این زمینه انجام دادند و میزان آنتی بادی تولید شده در بدن افراد مبتلا به بیماری کرونا را تقریباً دو هفته پس از پیدایش علائم مربوط به این بیماری ارزیابی کردند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد که در بدن ۶۰ درصد شرکت‌ کنندگان، سطح کافی از آنتی بادی برای مقابله با بروز عفونت‌های آینده کووید -۱۹ وجود دارد، اما محققان سه ماه پس از این ارزیابی متوجه شدند که این میزان آنتی بادی تنها در بدن ۱۷ درصد افراد باقی مانده است. بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که با کاهش میزان آنتی بادی موجود در بدن افراد بهبود یافته، احتمال ابتلای دوباره به بیماری کرونا وجود دارد.

گروهی از محققان چینی نیز به منظور تأیید نتایج به دست آمده از بررسی پیشین، داده‌های سلامت ۳۷ بیمار با علائم ابتلا به ویروس کرونا و ۳۷ بیمار بدون علائم را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدند که میزان آنتی بادی که در نتیجه بروز عفونت ویروس کووید -۱۹ به وجود می‌آید، در بدن برخی بیماران طی دو تا سه ماه تقریباً ۹۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. متوسط میزان کاهش آنتی بادی در بدن بیماران دارای علامت و افراد بدون علامت ۷۰ درصد بود.

نتایج مطالعاتی از این قبیل نشان می‌دهد که کاهش میزان آنتی بادی در بدن بیماران کرونایی بهبود یافته، فرضیه "ایمنی دسته جمعی" را نقض می‌کند. برخی پژوهشگران با تکیه بر این ایده پیش بینی می‌کردند که مردم در نتیجه شیوع گسترده ویروس کرونا در مقابل آن مصون می‌شوند و در این صورت ایمنی دسته جمعی ایجاد می‌شود. نتایج به دست آمده تأثیرگذاری بعضی واکسن‌های بالقوه را نیز برای پیشگیری از بیماری کرونا زیر سوال می‌برد.

کد خبر 433937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.