هدررفت ۵۵ درصدی آب یزد در بخش کشاورزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با بیان این که ۸۳ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: این درحالی است که راندمان آب در این بخش ۴۵ درصد است، بنابراین ۵۵ درصد آب استان در کشاورزی تلف می‌شود.

به‌گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، محمدمهدی جوادیان زاده با اشاره به اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب اظهار کرد: شرکت آب منطقه‌ای یزد وظیفه تأمین و حفاظت از منابع آب را برعهده دارد و تأمین آب مطلوب و پایدار برای همه ذی‌نفعان را از مسئولیت‌های خود می‌داند.

وی با اشاره به اینکه عمده دشت‌های استان یزد بحرانی شده است، گفت: استان یزد ۱۹ دشت دارد که ۱۶ دشت آن بحرانی است به این معنا که برداشت از آن بیشتر از میزان آبی است که هر سال وارد سفره‌ها می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد افزود: در حقیقت مجموع آبی که هر سال وارد دشت‌ها می‌شود را برداشت می‌کنیم و علاوه بر آن بخشی از ذخایر چندین هزار ساله را نیز مصرف می‌کنیم که این کار باعث شده سطح آب‌های زیرزمینی هر سال نیم متر کاهش یابد. سالانه ۷۳۰ میلیون متر مکعب آب وارد دشت‌های استان می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد تصریح کرد: از ۲۰ سال پیش حدود سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن تجمعی داریم که اگر میزان مصرف سالیانه بخش شرب که ۱۰۰ میلیون مترمکعب است را در نظر بگیریم به تعبیر دیگر یعنی به اندازه ۳۲ سال آب شرب استان، کسری مخزن در دشت‌های استان داریم.

جوادیان زاده راهکار جبران این کسری مخزن را اجرای طرح تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی دانست و گفت: در این طرح باید سعی کنیم در مدت پنج سال از افت سفره‌های آب زیرزمینی جلوگیری کنیم و طی ۱۵ سال بعد نیز سطح آب سفره‌ها کم کم افزایش یابد تا این کسری ۲۰ ساله جبران شود.

وی با بیان اینکه بارندگی‌های دو سال اخیر کسری مخزن را جبران نکرده است، گفت: این بارش‌ها تنها ۶۰ میلیون متر مکعب کسری مخزن را جبران کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به اینکه سند سازگاری با کم آبی استان به‌زودی جهت تصویب به مراجع ملی ارسال می‌شود، تصریح کرد: در سند سازگاری با کم آبی صرفه‌جویی در بخش کشاورزی بسیار مهم است به این دلیل که ۸۳ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود در حالی که راندمان آب در این بخش ۴۵ درصد است.

جوادیان زاده با بیان اینکه ۵۵ درصد آب در بخش کشاورزی تلف می‌شود، اظهار کرد: راهکار اصلی جلوگیری از این تلفات، تغییر الگوی کشت است به نحوی که کشت‌ها از محیط باز به محیط بسته تغییر یابد، فناوری‌های نوین برای آبیاری به کار گرفته شود، کنتور هوشمند نصب شود و برای کشاورزان تحویل حجمی آب اجرا کنیم تا کل آب مورد نیاز خود را در طول یک سال استفاده کنند.

وی افزود: صرفه‌جویی در بخش صنعت نیز بسیار مهم است، زیرا آب با کیفیت در این بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد و از طرف دیگر نیز به دلیل توسعه شدید صنعت در استان، اگر نتوانیم مصرف صنایع را به خوبی کنترل کنیم بیشترین آسیب به خود صنایع استان آب وارد می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد در ادامه به لزوم صرفه‌جویی در بخش شرب اشاره کرد و گفت: اگر بخشی از جامعه به درستی آب را مورد استفاده قرار ندهند، قطعاً بخش دیگر از آب باکیفیت محروم می‌شوند.

جوادیان زاده افزود: اگر لوازم کاهنده مصرف در هر خانه‌ای نصب شود حدود ۴۰ درصد مصرف آب خانه کاهش می‌یابد بدون اینکه مشکلی برای مصرف کننده ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: ما آب شرب مورد نیاز را در اختیار داریم به شرط اینکه درست مصرف کنیم که اگر غیر از این باشد همیشه باید نگران پایداری شهرمان، استانمان و کشورمان باشیم.

کد خبر 433463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.