کیسه‌های پلاستیکی و نابودی هزاران گونه جانوری از زمین تا دریا

کیسه‌های پلاستیکی نه تنها آثار مخربی بر زندگی انسان دارد بلکه سالانه حیات هزاران گونه جانوری را از زمین تا دریا نابود می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید اسدالله هاشمی مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت -۲۱ تیرماه- روز ملی "نه به پلاستیک" در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است، نوشت:

" ارتقای سطح آگاهی مردم درباره زیان‌های بهداشتی و زیستی محیطی استفاده از کیسه‌های پلاستیکی از جمله اهداف مهم نامگذاری روز بدون نایلکس بوده است. بر اساس تحقیقات انجام شده تنها در ایران سالانه بیش از سه میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود.

بیشتر این پلاستیک‌ها نیز بادوام هستند و صدها سال طول می‌کشد تا به خودی خود تجزیه و نابود شوند. کیسه‌های پلاستیکی پس از اختراع پلاستیک مهمان خانه‌های ما شده‌اند و در این مدت نه چندان طولانی توانسته‌اند اثرات مخرب زیادی بر جا بگذارند.

در واقع زندگی مدرن علاوه بر رفاهی که برای انسان به همراه دارد گاه ضررهای جبران ناپذیری را نصیب او می‌کند. برای مثال پلاستیک بر سیلاب‌های مخرب تأثیر گذار است؛ پلاستیک با بستن راه فاضلاب‌ها عامل اصلی شدت یافتن سیلاب است و خسارات بسیاری به بار می‌آورد.

از سوی دیگر خطرات زیست محیطی کیسه‌های پلاستیکی جدی است؛ هنگامی که کیسه‌های پلاستیکی به عنوان زباله دور ریخته می‌شوند به علت ماندگاری بیش از ۵۰۰ سال در محیط، باعث آلودگی محیط زیست می‌شوند. این کیسه‌ها به همراه باد جابجا شده و وارد رودخانه‌ها و کانال‌های آب می‌شوند؛ در نتیجه موجب گرفتگی آبراهه‌ها شده و در بسیاری موارد به علت ساکن ماندن آب، زاد و ولد انواع حشرات افزایش می‌یابد.

کیسه‌های پلاستیکی در صورت ورود به محیط زیست دریایی، وارد زنجیره غذایی جانوران دریایی شده و سالانه هزاران گونه از جانوران آبزی از قبیل وال، دلفین، فک و لاک پشت و نیز پرندگان دریایی اشتباهاً بر اثر خوردن این کیسه‌ها و خفگی ناشی از آن می‌میرند.

کیسه‌های بلعیده شده حتی پس از مرگ جانوران و تجزیه آنها نیز سالم باقی می‌مانند، بنابراین دوباره پراکنده شده و از بین بردن حیاتی دیگر را ادامه می‌دهند. پلاستیک‌ها در صورتی که به عنوان زباله دفن شوند، به علت تجزیه آرام و کند در محل‌های دفن می‌توانند سبب تشکیل شیرابه و نفوذ آن به آب‌های زیرزمینی شوند. این شیرابه شامل ترکیباتی نظیر فلزات سنگین و سایر ترکیبات خطرناک است که جز ترکیبات زیان‌آور برای محیط زیست هستند. "

کد خبر 433070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.