مجلس دغدغه‌مند میراث فرهنگی باشد

یک متخصص در حوزه میراث فرهنگی گفت: تشکیل کمیسیون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مجلس می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. هرچقدر این کمیسیون نگاهی جزئی‌تر داشته باشد، اتفاقات فرهنگی با دقت بیشتری قابل پیگیری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میراث فرهنگی به کلیه آثار باقی‌مانده از گذشتگان گفته می‌شود که دارای ارزش فرهنگی است. این آثار می‌تواند دربرگیرنده آثار ملموس مانند بناهای باستانی یا آثار ناملموس مانند آداب و رسوم یک منطقه باشد که امروزه در حفظ آن برای آیندگان می‌کوشند. میراث فرهنگی منحصربه‌فرد، غیرقابل جایگزینی و در میان نسل‌ها از ارزش و احترام برخوردار است. چیزهای کوچک‌تر ازجمله آثار هنری و دیگر شاهکارهای فرهنگی در موزه‌ها و گالری‌های هنری گردآوری می‌شوند در حالی که برخی دیگر هم‌چون بناهای باستانی در مجموع یک میراث فرهنگی شناخته می‌شود.

میراث فرهنگی یادگاری از گذشته هستند که نقشه راه آینده را شکل خواهند ساخت. میراث فرهنگی نشان دهنده پیشینه فرهنگی، تاریخی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی یک ملت است. اما مساله حفظ و نگهداری از این آثار یکی از معضلات بسیار بزرگ مدیریت میراث فرهنگی بوده که بخش بزرگی از آن به کمبود بودجه برمی‌گردد. مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه قانون گذار کشور می‌تواند کمک بسیاری در راستای حفظ و بازسازی میراث فرهنگی داشته باشد.

شهریار ناسخیان، عضو هیأت علمی دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره نوع نگاه مجلس به میراث فرهنگی، اظهار کرد: تشکیل کمیسیون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مجلس می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. هرچقدر این کمیسیون نگاهی جزئی‌تر داشته باشد، اتفاقات فرهنگی با دقت بیشتری قابل پیگیری است.

وی با اشاره به برخی خبرها مبنی بر تشکیل فراکسیون میراث فرهنگی افزود: البته در حال حاضر به دلیل اینکه حوزه سه‌گانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تازگی دارای وزارتخانه شده، فراکسیونی تحت عنوان میراث فرهنگی هم برای پیگیری مسائل کفایت می‌کند. البته در دوره‌های آینده و با تکمیل جزئیات انتظار می‌رود این فراکسیون به کمیسیون تبدیل شود.

این فعال میراث فرهنگی تصریح کرد: از مجلس انتظار می‌رود که قانون‌گذاری و نظارت بر لزوم اجرای قوانین که از وظایف مجلس است را انجام دهد. حوزه میراث فرهنگی و بناهای تاریخی همواره مغفول مانده و نیاز به توجه بیشتری دارد. اگرچه وجود متخصص برای دغدغه‌مندی در حوزه میراث فرهنگی نیاز است، اما از نمایندگان مردم انتظار می‌رود تا دغدغه میراث فرهنگی داشته باشند.

ناسخیان در پایان ابراز امیدواری کرد که نمایندگان مجلس و وزارت میراث فرهنگی دست در دست هم میراث غنی کشور را حفظ و به ارزش‌های واقعی خود برسانند.

کد خبر 433043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.