شرایط تمدید پروانه طبابت در ایام کرونا اعلام شد

شرایط تمدید پروانه طبابت پزشکان در ایام کرونا، آسیب کرونا به سیستم مغز، کاهش مصرف لبنیات در خانوارهای ایرانی، کاهش خطر سرطان روده با داروهای فشار خون، برابری کیفیت کیت‌های داخلی با کیت‌های خارجی و نیاز کشور به واردات مکمل‌های غذایی و رژیمی را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی گفت: نحوه تمدید پروانه طبابت و کسب امتیاز لازم پزشکان در شرایط کرونایی از طریق برنامه‌های مجازی انجام و اگر کسی کمبود امتیاز داشته باشد لازم نیست نگران باشد، چون پروانه به او داده می‌شود، اما سال آینده باید این کمبود امتیاز را جبران کند.

علیرضا سلیمی با اشاره به همه گیری کرونا در کشور گفت: با توجه به اینکه امکان حضور در همایش‌ها و برنامه‌های بازآموزی به صورت حضوری وجود ندارد و سال آینده نیز همکاران باید پروانه‌های طبابت خود را تمدید کنند، یکی از دل نگرانی‌های موجود این بود که پروانه‌ها تمدید نشود یا همکاران نتوانند امتیاز بازآموزی لازم را کسب کنند.

وی به دو مکانیسم برای رفع این مشکل و کاستن از دل نگرانی‌های جامعه پزشکی اشاره کرد و افزود: با طراحی و اجرای برنامه‌های مجازی همکاران می‌توانند ضمن به روز ساختن اطلاعات خود امتیاز لازم را کسب نمایند که با رایزنی‌های انجام شده قوانین نیز در این زمینه تسهیل شد و اعضای نظام پزشکی می‌توانند تمامی امتیاز خود را با شرکت در وبینارهای مجازی تأمین کنند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه احتمال می‌دادیم شاید تعداد وبینارها و برنامه‌های مجازی کافی نبوده و سقف امتیازات بالا نباشد، ادامه داد: با رایزنی‌هایی که با وزارت بهداشت انجام دادیم، این مجوز را اخذ نمودیم که برای سال ۹۹ نیاز به امتیاز بازآموزی نباشد، اما همکاران در سال آینده به ازای شش سال، در واقع ۱۵۰ امتیاز را ارائه دهند.

وی تصریح کرد: این بدان مفهوم است که اگر کسی امتیاز پنج ساله‌اش کامل باشد، پروانه طبابت خود را دریافت می‌کند و اگر کسی کمبود امتیاز دارد لازم نیست نگران باشد، چون پروانه به او داده می‌شود، اما سال آینده باید این کمبود امتیاز را جبران کند و این امر بخشی از مشکلات و دل نگرانی همکاران را حل خواهد کرد.

کرونا سبب آسیب مغزی می‌شود

مطالعه جدید نشان می‌دهد کرونا ویروس می‌تواند منجر به آسیب‌های مغزی مانند هذیان و آسیب مغزی شود.
نتیجه مطالعه دانشگاه کالج لندن نشان می‌دهد از زمان شیوع کرونا افزایش نگران کننده‌ای در مورد شیوع التهاب مغزی نادر ناشی از عفونت‌های ویروسی ظاهر شده است.

در این مطالعه ۹ بیمار کرونایی مبتلا به التهاب مغز با یک بیماری نادر به نام آنسفالومیلیت بودند که حاد تشخیص داده شدند و این موارد به طور معمول در کودکان دیده می‌شود و می‌تواند هم بر مغز و هم نخاع تأثیر بگذارد.

"رأس پترسون" سرپرست تیم تحقیق در این باره می‌گوید: هنوز نمی‌دانیم آسیب بلند مدت کووید ۱۹ منجر به چه مشکلاتی می‌شود.

در نتیجه محققان به طور منظم عوارض مغزی ناشی از عفونت کرونا ویروس را بررسی می‌کنند.

کاهش مصرف لبنیات در خانوارهای ایرانی

وزارت بهداشت هشدار داد که مصرف لبنیات در برخی خانوارها هفتگی یا ماهانه شده است، پایین بودن میزان مصرف لبنیات ایرانیان همواره یکی از دغدغه‌های اصلی وزارت بهداشت و مسئولان حوزه سلامت بوده است و باید منتظر بالا رفتن هزینه‌های ناشی از درمان کمبود مصرف لبنیات باشیم.

بر اساس توصیه متخصصان تغذیه طبق هرم غذایی توصیه می‌شود، افراد سالم روزانه دو تا سه واحد لبنیات مصرف کنند که مواد غذایی همچون شیر، ماست، دوغ، کشک، پنیر و… در این گروه قرار دارند و منبع غنی و اصلی تأمین کلسیم در رژیم غذایی محسوب می‌شوند، کلسیم یک ماده معدنی است که نقش مهمی در عملکرد بخش‌های مختلف بدن مانند عضلات، برخی هورمون‌ها، استحکام لازم در استخوان‌ها، دندان‌ها و انعقاد خون دارد.

کاهش خطر سرطان روده با داروی فشارخون

مطالعه جدید نشان می‌دهد دو نوع داروی فشارخون می‌تواند محافظی نیز در برابر سرطان روده باشد.

محققان دانشگاه هنگ کنگ دریافتند دو داروی موسوم به بازدارنده‌های ACE و ARBs با شل کردن و اتساع عروق خونی تنگ شده امکان جریان آزاد خون را فراهم می‌کند و بدین ترتیب فشارخون کاهش خواهد یافت.

محققان مشاهده کردند در مقایسه با افرادی که این داروها را مصرف نمی‌کردند، افراد مصرف کننده دو داروی بازدارنده ACE یا ARBs ۲۲ درصد کمتر با خطر ابتلاء به سرطان روده مواجه بودند.

محققان دریافتند این فایده بخصوص برای بیماران ۵۵ سال به بالا و دارای سابقه پُلیپ‌های روده با درستی بیشتری همراه بوده و افراد به مدت سه سال تحت کولونوسکوپی قرار گرفتند و این داروها تأثیرات محافظتی بسیار قویی دارند، اما این تأثیرات محافظتی فقط در سه سال اول مشاهده شدند.

نتایج نشان داد داروها در کاهش ریسک تمامی انواع سرطان‌های روده تأثیر ندارد، اما بخصوص در پیشگیری از سرطان روده تأثیرگذار است و محققان مشاهده کردند به ازای هر یک سال مصرف داروی فشارخون، خطر ابتلاء به سرطان روده در سه سال بعد تا پنج درصد کاهش خواهد یافت.

برابری کیفیت کیت‌های داخلی با کیت‌های خارجی

رئیس هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران از توزیع ۱۰۰ هزار کیت کرونا در هفته گذشته خبر داد و گفت: تا کنون بیش از یک میلیون کیت کرونا توزیع شده است و کیفیت این کیت‌ها با نمونه خارجی کاملاً برابری می‌کند.

مهدی یوسفی درباره جزئیات خرید و توزیع کیت‌های کرونا اظهار کرد: آخرین پارت توزیع کیت‌های کرونا برای دانشگاه‌های علوم پزشکی هفته گذشته صورت گرفته است، همچنین همه توزیع‌ها بر اساس لیست معاونت بهداشت انجام می‌شود.

وی افزود: در ابتدا ۴۰۰ هزار کیت کرونا از تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان خریداری و بلافاصله برای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور توزیع شد و تمامی کیت‌های خریداری شده توسط هیأت امنا دارای مجوزهای لازم از اداره کل تجهیزات پزشکی بوده و تاییدیه انستیتو پاستور را گرفته‌اند، کیت‌های داخلی از لحاظ کیفیت با کیت‌های خارجی برابری می‌کنند و قیمت‌ها آن‌ها نیز نسبت به کیت‌های خارجی مناسبت‌تر است.

نیازی به واردات مکمل در کشور نیست

هشتمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی و پنجمین سمپوزیوم پایش سلامت مکمل‌های ورزشی، آغاز به کار کرد.

رئیس شورای سیاستگذاری همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی با اشاره به اهمیت نظارت بر روند تولید و عرضه مکمل در بازار کشور، گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد بازار مکمل‌ها در اختیار تولید کنندگان داخلی این محصولات است.

عباس کبریایی زاده افزود: ما معتقدیم که ۱۰۰ درصد نیاز جامعه به مکمل‌ها از طریق تولیدات داخلی قابل تأمین است، زیرا این صنعت به مرحله‌ای از رشد و توانمندی رسیده است که شرکت‌های حاضر از تمام ظرفیت‌های خود برای افزایش بهره وری و تولید استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: نیازی به واردات مکمل‌ها نداریم، خصوصاً در شرایط تحریم که محدودیت منابع ارزی داریم.

کد خبر 432872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.