پیش‌بینی شیوع کرونا در کتاب چشمان تاریکی + جزییات

رمان چشمان تاریکی (The Eyes of Darkness) با نویسندگی دین کونتر، ۴۰ سال پیش به شیوع ویروسی مرگبار از ووهان چین پرداخته بود.

به گزارش ایمنا دین کونتز، نویسنده آمریکایی ژانر وحشت، در رمانی دلهره‌آور به نام چشمان تاریکی از شیوع یک ویروس مرگبار در ووهان چین نوشته بود، نام این کتاب با شیوع جهانی ویروس کرونا بر سر زبان‌ها افتاد و اکنون با انتشار مجدد نسخه فارسی آن دوباره بحث پیش‌بینی ویروس کرونا بالا گرفته است.

کتاب چشمان تاریکی

رمان چشمان تاریکی (The Eyes of Darkness) که در سال ۱۹۸۱ توسط دین کونتز - نویسنده امریکایی- نوشته شده است، درباره یک ویروس مرگبار به نام ووهان -۴۰۰ است که به عنوان یک سلاح بیولوژیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته شباهت ویروس جدید کرونا با آنچه در این رمان قدیمی درباره آن نوشته شده، تنها به خاستگاه آنکه شهر ووهان چین است، محدود نمی‌شود.

ویروس آخرالزمان

چشمان تاریکی، داستان مادری را روایت می‌کند که پسرش را با یک سردسته کوه‌نوردی به سفر می‌فرستد. او پیش از این بارها سفرهای بدون خطر به کوه داشته است. این زن فرزندش را بعد از سفر از دست می‌دهد. به همراه این پسر، تک‌تک مسافران، سرگروه و راننده بدون هیچ دلیل مشخصی به کام مرگ می‌روند. مادر که در کتاب کریستینا ایوانز نام گرفته، درست هنگامی که دارد با مرگ پسرش دن کنار می‌آید، با پیام‌های عجیبی مواجه می‌شود. همین پیام‌ها منجر به سفر او به شهر ووهان چین می‌شود؛ شهری که در آن ویروس ووهان -۴۰۰ شکل گرفته است.

چشمان تاریکی اولین بار در سال ۱۹۸۱ منتشر شد. در چاپ نخست، از این ویروس با عنوان بیماری عفونی گورکی -۴۰۰ یاد شد که در روسیه ساخته شده است. این ویروس در چاپ بعدی در سال ۱۹۸۹ به ووهان- ۴۰۰ تغییر نام داد.

دین کونتز کیست؟

دین کونتز (Dean Koontz)، نویسنده آمریکایی ژانر وحشت، ۹ ژوئیه ۱۹۴۵ در پنسیلوانیا، آمریکا متولد شد. ۱۴ رمان او در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفته است. این نویسنده پرکار معاصر ۱۰۵ رمان دارد که در کشورهای مختلفی ازجمله ژاپن و سوئد در جایگاه پرفروش‌ترین کتاب‌ها قرار گرفته‌اند. کتاب‌های او تاکنون به ۳۸ زبان دنیا ترجمه شده و بیش از ۵۰۰ میلیون نسخه از آن‌ها به فروش رسیده است.

ویروس آخرالزمان

یک در تا بهشت، از گوشه چشمان او، نیمه شب، آتش سرد، جایگاه شوم، مخفیگاه، اشک اژدها، کثرت، یگانه بازمانده، همسر، ساعت‌های عجیب و غریب، سنگدل، شب چه می‌داند و خیابان سایه ۷۷ از دیگر آثار وی هستند.

ماجرای پیش بینی اپیدمی کرونا

بعد از شیوع این ویروس رسانه‌های مختلف درباره پیشگویی عجیب دین کونتز نوشتند و گفتند او حتی حدود ۴۰ سال قبل حدس زده بود که ویروس از ووهان چین سر درمی‌آورد. با وجود شباهت‌های زیاد میان ووهان -۴۰۰ و ویروس جدید کرونا تفاوت‌هایی وجود دارد؛ از جمله اینکه ووهان -۴۰۰ یک ویروس انسان‌ساز بوده که در آزمایشگاه‌های بیولوژیک ساخته شده، اما کرونا- آن‌طور که تحقیقات تاکنون نشان می‌دهد- منشأیی غیر آزمایشگاهی دارد و از بازار خرید و فروش حیوانات وحشی منتشر شده است.

ویروس آخرالزمان

تفاوت دوم مربوط به میزان مرگبار بودن این دو ویروس است؛ در حالی که میزان مرگ و میر بین افراد مبتلا به ووهان -۴۰۰ در رمان چشمان تاریکی ۱۰۰ درصد است، در مورد ویروس کرونا این‌گونه نیست و بیش از ۹۰ درصد افراد بهبود می‌یابند؛ دوره نهفتگی ووهان -۴۰۰ در «چشمان تاریکی» چهار ساعت ذکر شده، در حالی که این دوره در کرونا حداکثر ۱۴ روز است.

ویروس آخرالزمان

علاوه بر آن ژانر ویروس آخرالزمان (The Armageddon virus)، که سبب مرگ‌ومیر بسیاری از مردم جهان می‌شود، سوژه جذابی است و از دهه‌های پیشین داستان و فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی فراوانی با این موضوع ساخته شده است، انتخاب سال ۲۰۲۰ به‌عنوان زمان شیوع ویروس آخرالزمان عجیب نیست،. پیش از این بسیاری از افراد سال‌های مختلفی را به‌عنوان زمان آخرالزمان اعلام کردند از جمله خانم جین دیکسون، پیش‌گو و منجم خودخوانده آمریکایی (متوفی ۱۹۹۷)، که سال ۲۰۲۰ را زمان آخرالزمان می‌دانست.

درباره نام ویروس ووهان ۴۰۰ نیز پیشگویی در کار نیست. کتاب دین کونتز ابتدا در سال ۱۹۸۱ منتشر شد. آن زمان شروع دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان و اوج دوران جنگ سرد دو بلوک آمریکا و شوروی بود و دین کونتز در کتابش، که با نام مستعار لی نیکولز منتشر کرد، این ویروس آخرالزمان را به اتحاد شوروی منتسب کرد و خاستگاهش را شهر گورکی (نیژنی نووگورود کنونی) معرفی کرد که در آن زمان از مراکز مهم تحقیقاتی و آزمایشگاهی شوروی سابق بود.

ویروس آخرالزمان

چاپ دوم کتاب در سال ۱۹۸۹ منتشر شد و این بار دین کونتز از نام واقعی خود استفاده کرد. آن زمان اوج فروپاشی اتحاد شوروی بود و هراس از شوروی جاذبه داستانی نداشت. بنابراین، نویسنده در این چاپ نام ویروس را به ووهان ۴۰۰ تغییر داد و منشأ آن را شهر ووهان چین خواند که از دهه ۱۹۶۰ از مراکز مهم علمی و آزمایشگاهی چین بود.

برخی از افراد در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها می‌نویسند: دین کونتز در رمان علمی- تخیلی چشمان تاریکی از نوع تکامل‌یافته‌تری از ویروس ووهان -۴۰۰ سخن گفته که چندین دهه بعد (حدود سال ۲۰۲۰ میلادی) باعث بیماری وحشتناکی با علائم آنفلوانزا خواهد شد! طبق این تصویر ادعایی، کونتز در این رمان می‌گوید که این بیماری تنفسی جدید به‌سرعت در سراسر جهان همه‌گیر شده و در برابر تمام درمان‌های شناخته‌شده مقاومت خواهد کرد. اما با توجه به بیماری‌های واگیردار ریوی، پیش‌بینی شیوع یک نوع جدید از آن کار عجیبی نیست.

کرونا

برخی از پست‌ها در رسانه‌های اجتماعی همچنین تصویری از صفحه کتابی را بدون هیچ‌گونه انتساب به اشتراک می‌گذارند و به اشتباه نشان می‌دهند که بخشی از همان کتاب چشمان تاریکی است.

کرونا

کد خبر 432504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.