۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
خواص دارویی کنجد چیست؟

کنجد دارای خواص بی‌شماری مانند بهبود عملکرد قلب، کاهش استرس، مبارزه با سرطان و کاهش وزن است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کنجد یکی از بهترین انواع دانه‌های روغنی خوراکی است که غنی از پروتئین بوده و به رنگ‌های سفید، قهوه‌ای و سیاه وجود دارد. این گیاه منبع خوبی از منگنز و مس است، از نظر کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، ویتامین B1، روی و فیبرهای غذایی نیز منبع ارزشمندی به شمار می‌رود. هزاران سال است که در طب سنتی از دانه کنجد برای پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی، دیابت و آرتروز استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی بعضی از خواص دارویی کنجد می‌پردازیم:

کنجد و بهبود عملکرد قلب

دانه‌های کنجد دارای ترکیب آنتی اکسیدانی و ضد التهابی به نام "سسامول" (Sesamol) است که خواص ضد آتروژنیک دارد؛ بنابراین سلامت قلب و عروق را افزایش می‌دهد. همچنین وجود اسید چرب تک اشباع در این گیاه، به نام اسید اولئیک (Oleic acid) به کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب در بدن کمک می‌کند. این ویژگی مانع بروز بیماری‌های عروق کرونر، سکته قلبی و مغزی می‌شود.

کاهش استرس با مصرف کنجد

دانه‌های کنجد حاوی مواد معدنی ضد استرس مانند منیزیم و کلسیم است؛ بنابراین به افزایش تولید سروتونین که باعث بهبود خلق و خو می‌شود، کمک زیادی می‌کند. همچنین ویتامین B1 موجود در کنجد دارای خواص آرام بخش طبیعی است که می‌تواند خستگی و افسردگی افراد را درمان کند.

کنجد و مبارزه با سرطان

کنجد به دلیل داشتن مقادیر بالای آنتی اکسیدان به کاهش تأثیر رادیکال‌های آزاد بدن کمک می‌کند و خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می‌دهد. علاوه بر این نتایج مطالعات بسیاری نشان داده است که وجود ترکیب فیتیک اسید در دانه‌های کنجد به کاهش تومورهای کولورکتال کمک می‌کند. مطالعه دیگری که در مجله Nutrition منتشر شد، نشان می‌دهد که کنجد می‌تواند به عنوان درمان طبیعی سرطان عمل کند و با تضعیف تومور، احتمال سرطان سینه را کاهش دهد.

کاهش وزن با مصرف کنجد

مقادیر بالای فیبر موجود در دانه‌های کنجد به کاهش اشتها کمک می‌کند و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن افراد می‌شود. علاوه بر این نتایج مطالعات زیادی نشان می‌دهد که وجود بعضی ترکیبات موجود در دانه‌های کنجد به افزایش چربی سوزی بدن کمک می‌کند و باعث کاهش چربی شکم می‌شود.

کد خبر 432398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.