ویژگی‌های منحصر به فرد مرکز توانبخشی شنژن

نمایندگان شرکت استفانو بوئری، معمار مشهور ایتالیایی، در چین یک مرکز توانبخشی برای افراد معلول در کلانشهر شنژن طراحی کردند که به طور کامل پوشیده از درختان سبز است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مرکز توانبخشی فوق، که طرح برگزیده یک رقابت بین‌المللی بود، در منطقه لانگهوا در شنژن به شکل ساختمانی کاملاً قابل دسترسی با تراس‌ها و باغ‌های سبز برای افراد معلول ایجاد خواهد شد. این مرکز که قرار است ساخت و ساز آن تا سه سال آینده به پایان برسد، در نزدیکی یک پارک شهری احداث و به طور مستقیم به سیستم حمل و نقل سبک شهری متصل خواهد شد تا رفت و آمد افراد به مرکز شهر را تسهیل کند. مرکز توانبخشی شنژن که قرار است تنها برای افراد ناتوان جسمی و ذهنی بین سنین ۱۶ تا ۶۰ سال مورد استفاده قرار گیرد، یک پروژه آزمایشی است که طی آن دولت می‌خواهد اثرات ناشی از افزایش تعامل اجتماعی و یکپارچگی بین بیماران را مورد بررسی قرار دهد.

مرکز توانبخشی شنژن تنها برای نگهداری افراد دارای معلولیت طراحی نشده، بلکه قرار است کاربردی چندگانه داشته باشد و کلاس‌های آموزشی، فعالیت‌های هنری و تفریحی، امکانات پذیرایی، فضاهای کاری و یک موزه را نیز در بر گیرد. علاوه بر این، بخشی از این ساختمان به احداث یک مرکز ورزشی عظیم اختصاص داده خواهد شد که در آن افراد با معلولیت‌های مشابه مثلاً نابیناها به طور جداگانه به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.

معماران شرکت استفانو بوئری با طراحی منحصر به فرد ساختمان فوق، مفهوم جدیدی از معماری ساختمان‌های بزرگ توانبخشی ارائه می‌دهند چرا که در این مرکز ناتوانی حرکتی و شناختی به طور همزمان در قالب شرایطی یکسان و احتمالی حتی برای مدت زمانی کوتاه برای همه مردم، نه فقط افراد معلول، به تصویر کشیده خواهد شد. از سوی دیگر این مرکز به طور کامل در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت و این افراد با هر گونه ناتوانی جسمی یا ذهنی می‌توانند به تمامی فضاهای سبز که به وفور در سازه وجود خواهد داشت دسترسی داشته باشند.

بام‌باغ سبز مرکز میزبان پرورش انواع مختلفی از گیاهان دارویی خواهد بود و فضای کافی را در اختیار کاربران مرکز برای کشاورزی و تولید محصول قرار خواهد داد. علاوه بر این تمام نقاط خالی ساختمان نظیر فضاهای بدون استفاده مقابل پنجره‌ها مملو از گیاهان دارویی خواهد بود که به بیرون از پنجره رشد خواهد کرد.

فضاهای سبز با سیستم‌های تولید انرژی تجدیدپذیر ادغام خواهد شد که علاوه بر جمع‌آوری آب باران، تهویه طبیعی هوا را نیز امکان‌پذیر خواهد کرد. نمای شیشه‌ای ساختمان نیز نور خورشید را به داخل هدایت می‌کند و نیاز به مصرف انرژی شهری را به حداقل خواهد رساند.

ساختمان توانبخشی شنژن دور تا دور یک حیاط بزرگ را احاطه خواهد کرد که این فضای باز قسمت‌های مختلف ساختمان را به هم ربط خواهد داد. این مرکز با الهام از پویایی و آب و هوای شنژن، قدرت و پایداری طراحی کلاسیک شهر را به خوبی به تصویر می‌کشد. در واقع مرکز توانبخشی، طبیعت و چشم‌انداز را با مهارت تمام برای ایجاد فضایی امن و خوشایند تلفیق کرده است.

اگر از دور به مرکز توانبخشی شنژن نگاه شود، ساختمانی پلکانی به چشم می‌خورد که هر طبقه از آن در ارتفاع بالاتری از طبقه زیرین قرار گرفته و بامی سبز را در خود محصور کرده است.

کد خبر 432194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.