گزارش جزئیات حادثه آتش‌سوزی کلینیک سینا در شورای شهر

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران در صحن علنی شورا گزارش حادثه آتش‌سوزی کلینیک سینا را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا صدراعظم نوری در جلسه علنی امروز (یکشنبه) شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: پیشتر سازمان آتش‌نشانی پس از بازدید بیش از ۳۳ هزار ساختمان پرخطر و میان خطر، اخطاریه‌های لازم را برای آن‌ها صادر کرده است.

وی با بیان اینکه ۲۶ درصد حریق‌ها مربوط به ساختمان و ۵۴ درصد از حریق‌های ساختمانی مربوط به کاربری مسکونی است، افزود: ساختمان پنج طبقه کلینیک سینا کاربری مسکونی داشته و به دلیل تغییر کاربری، مطابق با رأی قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰، مالک مکلف به بهره‌برداری مجاز از ملک بوده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: مسقف کردن حیاط جنوبی با پروفیل سبک و ایجاد سقف غیر اساسی به منظور ایجاد سایبان، تبدیل ۴۰۵ متر مربع واحد مسکونی به کاربری بهداشتی و درمانی و راه‌اندازی آسانسور بهداشتی و درمانی به مساحت هفت متر مربع و تبدیل مسکونی به اداری در طبقات همکف، اول و دوم به مساحت ۶۱۵ متر و ۷۵ متر راه پله اداری به عنوان خلاف مازاد تراکم از جمله تخلفات ساختمانی این کلینیک بوده که به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال شده است.

وی ادامه داد: کمیسیون ماده ۱۰۰ رأی به تعطیلی و یا قلع مستحدثات زائد و اعاده به وضعیت مجاز ظرف دو ماه و همچنین تخریب و جمع‌آوری پروفیل سبک و سقف غیراساسی داده است.

نوری خاطرنشان کرد: بازدید و صدور دستورالعمل ایمنی در سال ۹۴، صدور نامه استنکاف از اجرای دستورالعمل در سال ۹۶، بازدید مجدد در سال ۹۷ و صدور اخطاریه در همان سال از جمله اقدامات سازمان آتش نشانی برای جلوگیری از وقوع حادثه بوده اما مالک مدعی شده که گزارش فوق با واقعیت تطابق ندارد و بر اساس تجربیات خودش و نه اصول سازمان آتش‌نشانی نسبت به ایجاد دو دستگاه شیلنگ آب آتش‌نشانی با پمپ فشار قوی و چندین کپسول اقدام کرده است.

وی با بیان اینکه نخستین تیم آتش نشانی حدود پنج دقیقه بعد از اعلام به محل رسیده، اضافه کرد: ساعت ۲۰ و ۴۶ دقیقه آتش‌سوزی گسترده در مرکز درمانی سینا به سامانه ١٢۵ سازمان آتش‌نشانی اعلام می‌شود و نیروهای آتش نشانان از چهار ایستگاه شش، ۶۴، ۸۸ و ۱۰۵ به محل حادثه اعزام شدند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه به دلیل انفجارهای پی در پی در محل ورودی ساختمان دسترسی آتش نشانان سخت و از طریق پشت بام و نورگیر طبقه سوم اقدام به ورود شده است؛ آتش نشانان پس از حدود ۴۵ دقیقه به محبوسین دسترسی پیدا کرده و از طریق پشت بام این افراد به بیرون انتقال داده‌اند. ۲۰ نفر از محبوسین در ساختمان نجات یافته و ۱۹ نفر فوت شدند.

وی افزود: در این ساختمان از حیاط به عنوان انبار سازه موقت پروفیلی با سقف ایرانیتی عایق شده با پشم شیشه مملو از لوازم دارویی و قابل اشتعال بیمارستانی و داروخانه در معبر ورودی ساختمان و دپوی تعداد قابل ملاحظه دستگاه سیلندر اکسیژن ۵۰ کیلویی و نیتروژن در محل به‌طور غیر اصولی یهره‌برداری شده است.

نوری نصب غیراصولی کولر آبی بر روی سقف انبار فلزی غیرمجاز را یکی از دلایل بروز حادثه دانست و تصریح کرد: به گفته شاهد حادثه جرقه اول در این قسمت مشاهده شده و نبود امکان دسترسی به پلکان ساختمان از طریق پشت بام به دلیل دپوی لوازم قابل اشتعال در پشت در و پاگرد منتهی به پشت بام، جانمایی نامناسب جعبه‌های فایر باکس و آتش خاموش کن‌های دست، اجرای غیر اصولی درهای خروجی بین بخش و راه پله‌ها موجب حریق شده است.

وی گفت: علاوه بر این دپوی نامناسب سیلندر های اکسیژن و نیتروژن، نبود پله فرار اضطراری، تصرف پشت بام با ایجاد کاربری دفتر اداری و دپو مواد قابل اشتعال، حذف نورگیر در طبقات و ایزوله کردن اتاق‌های عمل در طبقه آخر، نبود حوزه بندی حریق در سقف کاذب در طبقات که در نتیجه هنگام حریق، دود به طبقات نفوذ می‌کند، طراحی نامناسب سیستم اعلام و اطفا حریق و غیر فعال بودن آن هنگام وقوع حادثه، قرار گرفتن باکس حدود ۱۰ کولر گازی و کندانسورهای مربوطه در فضای نامناسب، اجرای دیواره‌های جدا کننده و بازسازی فضای داخلی مجموعه در سنوات آتی با مصالح قابل اشتعال، سیم‌کشی غیراصولی در مجموعه و قرار گرفتن تابلو برق در راه پله از جمله موارد ناایمنی موجود در این ساختمان بوده است.

کد خبر 432156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.