ساخت ​​​​​​​مستند «راه ناتمام» به پایان رسید

ساخت مستند پرتره «راه ناتمام» از زندگی «اصغر قندچی» به سفارش اتاق بازرگانی تهران و مرکز گسترش گسترش سینمای مستند و تجربی که کارگردانی آن را مصطفی رزاق‌کریمی بر عهده داشت پس از یک سال به پایان رسید.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مصطفی رزاق‌کریمی درباره ساخت مستند پرتره‌ای از زندگی اصغر قندچی گفت: ساخت مستند راه ناتمام یک سال زمان برد و حاصل تلاشی بی‌وقفه گروهی بزرگ و منسجم بود. حتی در روزهای اوج کرونا تولید این مستند ادامه یافت و مجموعه دوستان من که به عنوان عوامل فیلم در تولید حضور داشتند، از جمله سعید وزیری، تهیه‌کننده، حامد عزیزی پژوهشگر، رضا تیموری فیلمبردار، مهران کرمی تدوین‌گر، صمیمانه همراهی‌ام کردند تا این فیلم در حوزه کارآفرینی ساخته شود.

وی با اشاره به اینکه راه ناتمام به سفارش اتاق بازرگانی تهران و مرکز گسترش ساخته شده، گفت: من به این کار نگاه سفارشی نداشتم و می‌خواستم نگاهی به تاریخ معاصر از دیدگاه صنعتی و شیوه موفقیت آدم‌ها داشته باشم. البته بُعد شخصی زندگی اصغر قندچی هم برایم اهمیت داشت؛ در واقع این فیلم چند لایه است و ابعاد مختلف زندگی این فرد مدنظر ما قرار گرفته است.

این کارگردان ساخت چند پروژه دیگر با موضوع اصغر قندچی را مانعی برای ساخت مستند در این‌باره ندانست و اظهار کرد: پیش از پروژه به من گفتند فیلم دیگری با موضوع قندچی ساخته شده، اما برای من این موضوع اهمیت نداشت زیرا زاویه دید، بی‌نهایت و نوع روایت‌ها متفاوت است. زمانی که مستند خاطراتی برای تمام فصول را می‌ساختم، هفده فیلم درباره مجروحان شیمیایی ساخته شده بود، اما از دید من نگاه فیلمساز به سوژه است که اهمیت دارد و خوشبختانه آن مستند موفقیت‌هایی در جشنواره‌های داخلی و خارجی به‌دست آورد و حتی در نشستی با عنوان کشتار توسط سلاح‌های جمعی مطرح شد.

رزاق‌کریمی در خصوص اصغر قندچی توضیح داد: او آهنگری در جنوب شهر تهران بود و زندگی جذابی داشت. نتوانست مدرسه برود و با تلاش موفق شد کارآفرینی نمونه شود. قندچی سخت‌کوش بود و مشکلات زیادی در زندگی داشت. ما برای رسیدن به سناریوی مورد نظرمان تحقیقات میدانی و بازنگری‌های لازم را انجام دادیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که علاوه بر فراز و فرودهای زندگی ایشان که بسیار جذاب و دراماتیک است، باید شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی آن دوران را بررسی کنیم تا بر اساس این روند بتوان تاریخ معاصر ایران را از بُعد صنعت معرفی کرد.

محمدسعید وزیری به عنوان تهیه‌کننده فیلم همکاری خوبی داشت، خودروهای ماک سنگین جاده‌ای تنها با مجوز اجازه حرکت دارند و تهیه‌کننده خوب فیلم هماهنگی‌های لازم برای ورود این خودروها به جاده و جلب همکاری عوامل حرفه‌ای مورد نظر را به طور مطلوب انجام داد. مصاحبه‌های بسیاری با افرادی چون سعید لیلاز، سیدمصطفی هاشمی‌طبا هم انجام دادیم که از برخی از آن‌ها در تصاویر و بخشی تنها در تحقیقات استفاده شد.

رزاق‌کریمی با تاکید بر اینکه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی فضای خوبی برای ساخت مستندهایی در حوزه صنعت و کارآفرینی، توسط کارگردانان جوان یا شناخته‌شده است گفت: صنعت می‌تواند موضوعی قابل طرح باشد و بیننده خود را بیابد. در اتاق بازرگانی تهران یک فکر وجود دارد که جسورانه و سدشکن است. این سازمان نشانه‌گذاری خوبی کرده که با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در زمینه تولید فیلم‌های صنعتی و کارآفرینی وارد همکاری شده است.

کد خبر 431987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.