احمد متوسلیان پیدا شد؟ + عکس و جزئیات

احمد متوسلیان فرمانده لشکر ۲۷ رسول الله جنگ هشت ساله ایران و عراق در ۱۴ تیر ۱۳۶۱ در جایی از تاریخ مفقود شده بود و گمانه‌ها خبر از پیدا شدن پیکر مطهر او بعد ۳۸ سال می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برخی گمانه‌ها در چند روز گذشته مبنی بر این است که انتظارها به سر رسید و بعد از ۳۸ سال پیکر مطهر شهید والامقام مقام حاج احمد متوسلیان و سه همرزم او شهیدان سیدمحسن موسوی، تقی رستگار مقدم و کاظم اخوان، پیدا شد و به زودی به ایران بازخواهند گشت. اما احمد متوسلیان کیست و مأموریت او چه بود.

زندگی نامه احمد متوسلیان

احمد متوسلیان در ١۵ فروردین ماه سال ۱۳۳۲ در یکی از محلات جنوب شهر تهران به دنیا آمد. دوران تحصیل ابتدایی را در دبستان اسلامی مصطفوی به پایان رساند و ضمن تحصیل، به پدرش که در بازار به شغل شیرینی فروشی اشتغال داشت، کمک می‌کرد. او پس از پایان دوره ابتدایی، وارد هنرستان صنعتی شد و در سال ۱۳۵۱ موفق به اخذ دیپلم گردید. سپس به خدمت سربازی اعزام شد و در شیراز دوره تخصصی تانک را گذراند و پس از آن، به سر پل ذهاب اعزام شد. در سال ۱۳۵۶ در رشته مهندسی الکترونیک دانشگاه علم و صنعت ایران پذیرفته شد.

احمد که دوران نوجوانی‌اش را در سکوت گذرانده، فرمانده لشکری می‌شود که باید در دروازه‌های خرمشهر را از دشمن نجات بدهد اما سرنوشت او فرسنگ‌ها دور از مرزهای ایران رقم می‌خورد.

احمد متوسلیان و قاسم سلیمانی

حمید داوود آبادی رزمنده و نویسنده دفاع مقدس که ۲۵ سال است در عراق و لبنان روی پرونده احمد متوسلیان کار می‌کند، می‌گوید: سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان در جنگ تحمیلی دفاع مقدس که ۱۳ دی ۹۸ به درجه شهادت نائل شد معتقد بود حاج احمد متوسلیان و همراهانش همان روز اول شهید شده‌اند.

ربوده شدن احمد متوسلیان

چهاردهم تیرماه سالگرد ربوده شدن چهار نفر از دیپلمات‌های ایرانی است؛ روزی که حاج احمد متوسلیان، سید محسن موسوی، تقی رستگار مقدم و کاظم اخوان در کشور لبنان توسط فالانژهای رژیم صهیونیستی ربوده شدند. طی این ۳۸ سال حرف‌های گوناگونی درباره سرنوشت این چهار دیپلمات زده شده است. اما با وجود اقدامات متعدد جمهوری اسلامی برای آزادسازی دیپلمات‏‌ها طی سه دهه اخیر، هنوز اطلاع دقیقی از سرنوشت این افراد وجود ندارد.

دقایقی بعد از ربوده شدن احمد متوسلیان و همراهانش، رادیو اسرائیل اعلام می‌کند: ژنرال احمد متوسلیان، طراح عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس، در پست بازرسی "برباره" به‌اسارت گرفته شد.

این اتفاق در حالی رخ داد که این چهار نفر از مصونیت دیپلماتیک برخوردار بودند. در آن زمان، پیرو جنگ‌های داخلی در لبنان، اسرائیل به این کشور حمله کرده بود و حزب فالانژ، همکاری نزدیکی با این رژیم داشت. هرچند ابتدا گفته می‌‏شد که سیدمحسن موسوی، کاردار جمهوری اسلامی ایران در بیروت و همراهانش کشته شده‌اند، اما شواهد و مدارک موجود، حاکی از آن است که آن‌ها در اسارت نیروهای اسرائیلی هستند.

بازگشت احمد متوسلیان

در یکی دو روز اخیر خبرهایی مبنی بر پیدا شدن پیکر مطهر این شهید بزرگوار منتشر شده.

در همین زمینه فرزند شهید همت نیز با انتشار یک پیام در صفحه توئیتر خود از بازگشت پیکر شهید متوسلیان به ایران خبر داد. محمد مهدی همت در این باره در توئیتر نوشت: «خبر شهادت عموی عزیزم ‎حاج احمد متوسلیان و همراهان غریبش در همان ابتدای اسارت به گوش می‌رسد. گویا محل دقیق پیکرها هم اعلام شده است. می‌خواهید ‎مرد و ‎نامرد را بشناسید ببینید چه کسی پای کار می‌ایستد.»

در همین حال احسان محمدحسنی مسئول سازمان هنری رسانه‌ای اوج به بهانه سی و هشتمین سال ربوده شدن چهار دیپلمات از یاد رفته یادداشتی منتشر کرد و در آن اشاراتی به پیدا شدن پیکر احمد متوسلیان داشت.

در بخشی از یادداشت احسان محمدحسنی آمده است: رؤیا و تصّور بازگشت "حاج احمد متوسلیان"و سه همرزم کهف نشین و فراموش شده او پس از ۳۸ سال دوری و بی‌خبریِ مطلق، در همین روزها و روزگارِ پرحادثه به میهن عزیزمان، الحق که شیرین و گواراست. مجسم کنیم حاج احمد با سر و رویی که گرد پیری بر آن نشسته، به شهر خودش تهران بازگشته و پس از قریب به چهار دهه، برای ملاقات با مادری که در گمنامی و چشم‌انتظاری، چراغ عمرش خاموش شده، به خانه کوچک و قدیمی‌اش در کوچه علوی خیابان مولوی تهران سری می‌زند و با مردم و خیابان‌ها و محله‌های این شهر شلوغ مواجه می‌شود…"

او در بخش دیگری نوشته: حالاپس از ۳۸ سال از واقعه تلخ ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی، به جای تجسّم و تصّور و تخیّل، خبر آورده‌اند که فاتح راستین خونین شهر، حاج احمد متوسلیان و سه همرزم او «سیدمحسن موسوی»، «تقی رستگار مقدم» و «کاظم اخوان» پس از ربوده شدن و سپری کردن ایّام کوتاهی در اسارت نیروهای مزدور شبه نظامی فالانژ وابسته به رژیم صهیونیستی، در ساحل مدیترانه تیرباران شده‌اند و محل دفن ایشان هم مشخص است.

کد خبر 431712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 21
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • دوکوهه IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    25 6
    ای خدا یعنی میشه برگشتشون رو ببینم؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    9 4
    کنج خرابه شب یلدا شده........ امان ای دل ای دل ای دل
  • چه فرقی داره ..یک شهروند US ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    12 21
    روحشان شاد . فقط امیدوارم متولیان تشییع ، البته اگر به تشییع برسد ، مراقبت کنند تا اتفاقات مشابه کرمان تکرار نشود
  • ک IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    23 5
    وقتی تصور کردم حاج احمد زنده باشه و بعد از ۳۸ سال اسارت قراره برگرده و ایران رو با این شکل و شمایل ببینه دلم لرزید.
    • نغمه IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      7 1
      منم همین حسو داشتم :((
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    25 3
    شهیدان زنده اند
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    27 23
    همان بهتر که زنده به این دیار برنگشت وگرنه با دیدن این دختران بیحجاب و پسران ابرو برداشته و اختلاسها و دزدیها روزی صدها بار ارزوی مرگ میکرد و با دلی پرخون میمرد
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      17 0
      بسم رب المهدی اما به نظر من و فقط نه یک نظر شخصی بلکه با توجه به هجمه های جنگ نرم و سخت ، ایشان زمانی که امثال جوانانی مثل احمدی روشن و حججی ها را ببینند به تک تک فرزندان ابن انقلاب افتخار می کنند . در ظمن ما با یاری خدا و امام زمان انقلاب نکردیم که همه چیز خودش یهویی درست شود. بلکه باید اسیب ها و معظلات را ابتدا شناخت و بعد با تعوری مناسب و صحیح به برسی و حل ان ها پرداخت. وجود افراط زمینه را برای ایجاد تفریط فراهم می کند. و السلام
  • M IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    11 4
    ینی حاج احمد برگشته ایران؟
  • کامران IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    10 7
    شهیدان زنده اند الله اکبر ،،بهم پیوسته اند الله اکبر خوش آمدید با غیرتان ،با ناز وبا عزت آمدید دریادلان
  • بنده خدا IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    17 1
    باسلام.ما منتظر زیارت جمال مبارک سردار حاج احمد متوسلیان هستیم و ان شاا... آن روز نزدیک است و او را زنده و سالم زیارت خواهیم کرد.به امید خدا
  • Shakibaei6568 IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    7 1
    روحشان جاویدان
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    11 3
    هاج احمد متوسلیان مردی با غیرت .واقعا 38 اسارت هیچ کس نمی تونه تحمل کنه . انشاالله روزی ببینیم هاج احمد عزیز را .
  • رضا ذیفر IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    8 1
    حاج احمد متوسلیان بزرگوارم الگوی من در زندگیم بود به امید بازگشت حاج احمد متوسلیان به کشور ایران فرمانده لشکر ٢٧ رسول الله
  • حمید IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    12 1
    خداکریمه پیدابشه
  • شکری IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    7 0
    به نظر من اگر زنده هستند آن شاالله خداهرجه زودتر به وطنش برگرده اگر شهید شده خوشا بحالش دست اون تودستان حضرت امام حسین که به ناحق شهید شدن باشه بخدا سپردمتش
  • ..... IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    9 1
    شهدا شرمنده ایم
  • نقی موسی پور LU ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    12 2
    ایران ب چنین مردانی نیاز دارد ب امید زنده بودن و آزادیش