خنجر از پشت به مدافعان سلامت​​​​​​​

آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در ایران و جزئیات آتش سوزی در شمال تهران از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه یازدهم تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رکوردشکنی ایران در آمارهای قرمز کرونایی» به بررسی آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در ایران پرداخت و نوشت: بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت ایران با شناسایی دو هزار و ۴۵۷ مورد ابتلا به کرونا طی روزهای ۹ تا ۱۰ تیرماه، مجموع بیماران کووید ۱۹ به ۲۲۷ هزار و ۶۶۲ نفر رسیده است و آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در همین بازه زمانی ۱۴۷ نفر بوده است. آماری که ایران را به رتبه سوم میان کشورهای جهان از نظر تعداد جان باختگان برگردانده و حتی سبب شده تا آمار مبتلایان در کشور به روزهای اسفندماه که اوج بیماری در ایران بوده نزدیک شود. همزمان با این آمارها رؤسای سه بیمارستان در تهران گفته‌اند که تعداد بیماران بد حال که نیاز به بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه و استفاده از دستگاه تنفسی دارند، بیشتر شده و از این وضعیت ابراز نگرانی کرده‌اند. همزمان وزیر بهداشت از گام‌های موفقیت‌آمیز ایران در مسیر کشف واکسن این بیماری خبر داده است. خبری که از سوی عضو کمیته کشوری کرونا تکذیب شده است. مجموعه این آمارها و گزارش‌ها به بازگشت آموزش مدارس تا زمان بازگشایی رسمی به حالت مجازی و احتمال توقف طرح ترافیک در استان تهران انجامیده است.

طبق آخرین گزارش‌ها از سوی وزارت بهداشت هشت استان کشور در وضعیت قرمز کرونا و شهرهای استان تهران در وضعیت سفید و زرد قرار دارند. با این حال اما خبرها و گزارش‌های منتشر شده از سوی رؤسای بیمارستان‌های تهران حکایت از وخامت وضعیت بیماران در پایتخت و ناتوانی بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران تهرانی دارد، رؤسای برخی بیمارستان‌ها در تهران علت این ماجرا را مراجعه بالای بیماران سایر استان‌ها به بیمارستان‌های استان تهران اعلام کرده‌اند، به علاوه اینکه تهرانی‌ها نیز به هشدارها و پروتکل‌های بهداشتی در خصوص بیماری کرونا توجهی ندارند.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انفجار و آتش‌سوزی در شمال تهران» به بررسی جزئیات آتش سوزی در شمال تهران پرداخت و نوشت: سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران از وقوع آتش‌سوزی در یک کلینیک درمانی خبر داد و گفت که آتش خاموش شده است اما عملیات امداد و نجات همچنان ادامه دارد. لحظاتی پیش در مرکز درمانی سینا اطهر در میدان قدس تهران صدای انفجار مهیبی شنیده شد. تصاویر اولیه نشان‌دهنده آتش‌سوزی است. موج انفجار باعث بروز تخریب جزئی در ساختمان‌های اطراف از جمله شکستن شیشه‌های یک گالری شده است.

سید جلال ملکی، درباره جزئیات این حادثه اظهار کرد: طبق اعلام اولیه به سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی تهران، در یک کلینیک درمانی در خیابان شریعتی، آتش‌سوزی روی داده که آتش‌نشانان به محل حادثه اعزام شده‌اند.

وی تصریح کرد: البته احتمال بروز انفجار نیز با وجود کپسول‌های اکسیژن در محل حادثه وجود دارد اما هنوز جزئیات دقیق این حادثه مشخص نیست و اطلاعات تکمیلی درباره جزئیات این حادثه متعاقباً اعلام می‌شود.

پیمان صابریان رئیس مرکز اورژانس تهران از وقوع حریق در یک مرکز درمانی خبر داد و افزود: این حادثه در یک کلینیک درمانی در محله خیابان شریعتی پایین‌تر از میدان قدس کوچه ماهرو زاده به وقوع پیوسته است.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خنجر از پشت به مدافعان سلامت» به بررسی نارضایتی کادر درمانی پرداخت و نوشت: مظاهر گودرزی- طی چند روز گذشته مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها با علائمی مانند تنگی نفس بیشتر شده است. آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد بخش زیادی از این تعدادِ مراجعه از موارد مشکوک و قطعیِ ابتلاء به کرونا هستند. با توجه به این‌که تعدادی از پرستارهای شرکتی قرارداد خود را تمدید نکردند و همچنین پرستارهای داوطلب و پرستارهای دارای قرارداد موسوم به ۸۹ روزه کنار گذاشته شدند، به نظر می‌رسد در این حمله مجدد از کرونا با کمبود کادر پرستاری در بیمارستان‌ها روبه‌رو شویم، به خصوص که به نظر می‌رسد هنوز بخش زیادی از مردم یا به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پی نبرده‌اند یا کم‌کم آن را به کناری نهاده‌اند. این وضعیت می‌تواند سبب خستگی بیش از حد و سرعت گرفتن روند فرسایشی کسانی شود که در روزهای نه چندان دور به آنها مدافعان سلامت می‌گفتیم. اتفاقاتی که در یک شبیه‌سازی جنگی چیزی جز خنجر زدن از پشت به این مدافعان توصیف نمی‌شود. دبیر کل خانه پرستار در این شرایط معتقد است «اگر مسئولان به فکر پرستارها نیستند حداقل به خاطر مردم، برای این‌که آنها خدمات بهتری دریافت کنند باید اقدام به جذب پرستارهای جدید کنند، اما نه با قراردادهای ناعادلانه ۸۹ روزه» قراردادهایی که سبب شد دوشنبه گذشته تعدادی از پرستارها در استان گیلان برای احقاق حقوق خود دست به تجمع بزنند. با توجه به افزایش روند موارد مبتلا به کرونا در کشور، گزارش‌ها نشان می‌دهد تخت‌های بیمارستانی بار دیگر پر شده است. وضعیت در شهرهای غربی رنگ قرمز به خود گرفته و در برخی دیگر از استان‌ها شرایط در وضعیت هشدار و زرد قرار دارد. حالا به نظر می‌رسد روزهای سخت پرستارها در اوایل شروع اپیدمی مجدد برگشته و نگرانی‌ها از روند فرسایشی و خستگی پرستارها افزایش پیدا کرده است. علیرضا زالی، فرمانده مقابله با کرونا در تهران پیش از این گفته بود که «اگرچه شرایط در کنترل است، اما این به آن معنی نیست که نباید مراقب ورودی بیمارستان‌ها بود، چرا که تیم پزشکی به دلیل خستگی و کار شبانه‌روز در حال فرسایش است.»

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عبور بورس از مرز ۵. ۱ میلیون» نوشت: در ۱۰۰ روز نخست امسال، در ۱۰ روز معاملاتی، ارزش روزانه مبادلات سهام از یک میلیارد دلار فراتر رفته است، دیروز شاخص کل قیمت سهام از مرز روانی ۵. ۱ میلیون واحد گذر کرد. در این روز، در عین حال، بیشترین رشد مقداری این نما گر در تاریخ فعالیت بازار سهام ثبت شد. بورس تهران که سال پررونقی را پشت‌سر گذاشته است، پس از رسیدن به هر مرز روانی یا تکنیکال، چند روزی در همان محدوده نوسان کرده و دوباره به صعود خود ادامه داده است. حاصل رشد بورس در ۱۰۰ روز گذشته، ثبت میانگین بازده ۲۰۲ درصدی بوده است. روند رشد بورس چنان پرشتاب بوده که به باور برخی کارشناسان قیمت سهام برخی شرکت‌ها از ارزش ذاتی خود فاصله گرفته است. به‌نظر می‌رسد صاحبان نقدینگی بدون توجه به عوامل بنیادی و حتی تکنیکال فقط روند صعودی بعدی را دنبال می‌کنند. برخی کارشناسان که با «دنیای‌اقتصاد» گفت‌وگو کرده‌اند، می‌گویند ۶۰ درصد بازار از ارزش واقعی و ارزندگی دور شده است و باید نسبت قیمت به درآمد (P. E) در ارزش‌گذاری سهام مدنظر قرار گیرد. در این شرایط کارشناسان پیشنهاد می‌کنند برای متعادل شدن بازار، سهام شناور آزاد شرکت‌های موجود روی تابلو و تعداد عرضه‌های اولیه سهام با هدف عمق‌دهی به بازار افزایش یابد.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «طناب پوسیده مذاکره با آمریکا» به بررسی مذاکره با آمریکا پرداخت و نوشت: یک جریان سیاسی نه‌چندان خوشنام که طی هفت سال گذشته حمایت تام و تمامی از دولت موسوم به تدبیر و امید داشته است این روزها که بابت وضع نامناسب اقتصادی کشور علی‌رغم وعده‌های فراوان دولت متبوعشان به شدت زیر سوال افکار عمومی است می‌کوشد با فرار رو به جلو و آدرس غلط دادن به مردم احتمالاً دو هدف را با یک تیر بزند. این جریان به زعم خود تلاش می‌کند با احیای گزاره نخ‌نمای «پذیرش مذاکره با کدخدا یا افزایش مشکلات اقتصادی» هم خود را از زیر بار فشار افکار عمومی بابت حمایت‌های بی‌چون و چرایش از دولت خلاص کند و هم مقصر وضع نابسامان اقتصادی را شخص دیگری غیر از دولت فعلی جا بزند.

کد خبر 431474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.