ایجاد ردیف پایدار تولید اکسیژن در بودجه امسال برای ناژوان

مدیر طرح ساماندهی ناژوان گفت: با همت شورای پنجم در بودجه امسال ردیف پایدار تولید اکسیژن برای نگهداری، توسعه و تملک فضای سبز تعریف شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید رسول هاشمیان صبح امروز_ سه شنبه ۱۰ تیرماه ۹۹_ در نشست خبری «سه شنبه‌ها با رسانه، پاسخگویی در مسیر امید»، اظهار کرد: ناژوان با یک هزار و ۱۶۳ هکتار وسعت در حریم شهر اصفهان قرار دارد و دارای کاربری‌های حفاظتی و فضای سبز است.

وی ناژوان را ریه شهر اصفهان دانست و تصریح کرد: تاکنون در دوره‌های مختلف تلاش‌های زیادی برای این مجموعه انجام شده تا ریه شهر حفظ شود.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان خاطرنشان کرد: با همت شورای پنجم در بودجه امسال ردیف پایدار تولید اکسیژن برای نگهداری، توسعه و تملک فضای سبز تعریف شده است.

وی با بیان اینکه در ناژوان برخی اراضی در حریم رودخانه و با کاربری خاص و مابقی با کاربری کشاورزی است، گفت: تاکنون ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی ناژوان تملک و به بیشه زار تبدیل شده است.

هاشمیان افزود: حدود ۸۰۰ هکتار از اراضی ناژوان در اختیار کشاورزان است که یا به باغات خصوصی تبدیل شده و یا در این اراضی صیفی کاری، برنج کاری و کاشت درختان مثمر انجام شده است.

وی با اشاره به تدابیر صورت گرفته برای تأمین منابع آبی مورد نیاز در ناژوان گفت: یکی از اقدامات شهرداری در این دوره احداث مخازن آب است؛ تاکنون چند مخزن آب در ناژوان احداث شده است.

مدیرطرح ساماندهی ناژوان تصریح کرد: از جمله اقدامات انجام شده برای تأمین منابع آبی، کلکتور شمال ناژوان به طول هشت کیلومتر و مخزن بتنی در حال احداث است.

وی با بیان اینکه کلکتور آب فضای سبز ناژوان به شبکه آب اصفهان وصل خواهد شد، اظهار کرد: در ناژوان ۵۲ کیلومتر مادی وجود دارد که خوشبختانه تمام آن‌ها آبگیری شده است، به طوری که پس از گذشت ۲۰ سال در مادی رهنان آب جاری شد و در حال حاضر مشکل کم آبی نداریم.

مشکلی با کشاورزان نداریم

هاشمیان تعامل مدیریت ساماندهی ناژوان با سازمان جهاد کشاورزی را مطلوب دانست و افزود: با جهاد کشاورزی توافق انجام شده مبنی بر اینکه کشاورزانی که قصد احیا باغات خود را دارند توسط ناژوان به جهاد کشاورزی معرفی شوند؛ خوشبختانه در ناژوان مشکلی با کشاورزان نداریم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در ناژوان برای مقابله با کرونا تأکید کرد: نخستین مجموعه‌ای که درخواست تعطیلی مراکز فرهنگی و تفریحی خود را به منظور مقابله با کرونا به مدیریت شهری اعلام کرد، ناژوان بود و این موضوع را روز پنجم اسفند ماه در کمیته خدمات شهری شورای شهر مطرح کردیم.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان ادامه داد: هرچند تعطیلی مراکز گردشگری و تفریحی ناژوان ضربه زیادی به این مراکز وارد کرد، اما سلامتی کارکنان و شهروندان از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی تصریح کرد: درآمد مراکز تفریحی و گردشگری ناژوان در مقابل هزینه‌های سرسام‌آور نگهداری فضای سبز بسیار ناچیز است.

هاشمیان تأکید کرد: در ناژوان برای ساخت سازه‌های سخت برنامه‌ای نداریم و چنانچه قرار باشد شهرداری فعالیتی انجام دهد و اقدامات بر اساس کاربری فضای سبز خواهد بود.

کاهش ترافیک در خیابان باغ فردوس

وی در خصوص ترافیک سنگین آخر هفته در خیابان باغ فردوس گفت: در بخش نصرآباد به دنبال ایجاد تعریض کوچه زاینده‌رود (قبل از باغ پرندگان) هستیم تا ترافیک کاهش یابد، اما برای تعریض خیابان‌ها در محدوده ناژوان با محدودیت‌هایی مواجه هستیم.

مدیرطرح ساماندهی ناژوان ادامه داد: در جلسه‌ای با مدیران مناطق ۹ و ۱۳ شهرداری مقرر شد طرح ترافیک برای خیابان‌های محدوده ناژوان جهت رفع مشکلات ترافیکی تهیه شود تا شاهد پس زدگی ترافیک آخر هفته به خیابان‌های باغ فردوس و لوله نباشیم.

وی تعامل ناژوان با نیروی انتظامی را خوب ارزیابی کرد و گفت: در آینده نزدیک پلیس دوچرخه‌سوار برای برقراری امنیت بیشتر به ناژوان می‌آید.

هاشمیان با بیان اینکه "جاده سلامت سه" ویژه دوچرخه‌سواران در ناژوان احداث می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر هفت پارکینگ در ناژوان وجود دارد که شهروندان می‌توانند خودروهای خود را در آنها پارک و بقیه مسیر را پیاده روی کنند.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در محل پارکینگ‌های موجود دو پارکینگ طبقاتی احداث خواهد شد.

مدیرطرح ساماندهی ناژوان با اشاره به قطع درختان خطرآفرین، گفت: پوکی درختان با استفاده از دستگاه توموگراف انجام و درختان خطرآفرین قطع شده تا کنده آنها به چیپس چوب تبدیل و در چالکود و زری‌اسکیپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: سالانه ۳۰ هزار تن برگ از درختان ناژوان جمع آوری و به منظور تولید خاکبرگ به سیلوهای مخصوص انتقال می‌یابد تا پس از انجام فرایند فرآوری برای سال‌های بعد جهت کوددهی و چال کود استفاده شود.

کاشت ۳ هزار درخت مقاوم به خشکی در حاشیه مادی‌ها

هاشمیان با بیان اینکه حدود سه هزار درخت مقاوم به خشکی در حاشیه مادی‌های ناژوان کاشته شده است، تصریح کرد: در طول یکسال تنها چهار روز مراکز گردشگری ناژوان تعطیل است که در این روزها نیز برای کنترل آتش سوزی‌ها، کارکنان مربوطه به صورت شبانه‌روزی فعال هستند.

وی با اشاره به سرمایه گذاری در ناژوان، گفت: اگر سرمایه‌گذاری با رویکرد کشاورزی و طبیعت‌گردی باشد از سرمایه گذاران استقبال می‌کنیم.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان با بیان اینکه بیش از ۱۷۰ هزار اصله درخت در ناژوان در اختیار شهرداری است، خاطرنشان کرد: شهروندان به ناژوان نوعی احساس تعلق دارند و این حس تعلق سرمایه اصلی ناژوان است.

وی گفت: احداث ایستگاه آتش نشانی در دستور کار قرار گرفته و زمینی به وسعت دو هزار و ۵۰۰ مترمربع برای انجام این پروژه در نظر گرفته شده که البته یک هزار متر ساختمان و بقیه فضای سبز خواهد بود.

هاشمیان ادامه داد: به سازمان طراحی شهرداری تأکید شده که سازه ایستگاه آتش نشانی ناژوان "سازه سبز" باشد.

وی با بیان اینکه بودجه ایستگاه آتش نشانی ناژوان در منطقه ۱۳ پایدار شده است، خاطرنشان کرد: ایستگاه آتش نشانی ناژوان در مرحله دریافت مجوز از کارگروه امور زیربنایی است که امیدواریم با حمایت معاونت عمرانی استانداری این مجوز صادر شود.

مدیرطرح ساماندهی ناژوان با بیان اینکه برای ساماندهی پارک میرزاکوچک خان پیمانکار مربوطه انتخاب شده است، اظهار کرد: پروژه ساماندهی و مناسب سازی پارک میرزا کوچک خان با هزینه‌ای بالغ بر ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اجرا می‌شود.

وی افزود: پروژه ساماندهی و مناسب‌سازی پارک میرزا کوچک خان در طول پنج ماه و بنا بر درخواست‌های مکرر شهروندان انجام خواهد شد.

اختصاص عوارض ویژه به فضای سبز ناژوان

هاشمیان با بیان اینکه در سال‌جاری برای نخستین بار عوارض ویژه‌ای برای فضای سبز به ویژه در منطقه ناژوان در نظر گرفته شده است، گفت: خوشبختانه عوارض ویژه برای فضای سبز ناژوان در نظر گرفته شده تا درآمد آن برای توسعه و نگهداری همچنین گسترش زیرساخت‌های ناژوان استفاده شود.

وی تصریح کرد: از ابتدای امسال سه درصد مبلغ تراکم تمامی پروانه‌های ساختمانی به حساب مجزایی واریز می‌شود تا برای توسعه و نگهداری فضای سبز ناژوان هزینه شود.

وی گفت: گسترش شبکه برق مخازن آب، کلکتور آبیاری فضای سبز ناژوان در دستور کار قرار گرفته است.

هاشمیان با بیان اینکه برای آبیاری ناژوان به هیچ عنوان از آب زاینده رود استفاده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: برای توسعه فضای سبز و درختان ناژوان، کاشت و بهبود درختان انجام شده و احداث مخزن آب در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در ۱۵ ماه گذشته ۳۶ هزار اصله درخت در ناژوان کاشته شده است، گفت: تعویض خاک بستر درختان با حفر چهار هزار گودچال، کاشت درختان شکوفه دار، احداث گذرهای شکوفه و احیا مادی‌ها از جمله اقدامات انجام شده در ناژوان به شمار می‌آید.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان ادامه داد: سال گذشته بیش از ۳۰ میلیارد تومان برای نگهداری ناژوان هزینه شده است.

وی با تأکید بر اینکه در ناژوان ساخت و ساز خلاف نداریم، افزود: با توجه به فعالیت سیستم کنترل و نظارت به هیچ وجه در ناژوان ساخت و ساز خلافی انجام نمی‌شود.

هاشمیان با اشاره به موضوع قطع درختان در ناژوان اظهار کرد: قطع درختان جرم سنگینی دارد و افراد خاطی به حبس و جریمه محکوم خواهند شد.

وی گفت: یکی از عوامل حفظ طبیعت ناژوان، شهروندان مسئولیت‌پذیر هستند که علاوه بر کمک در نگهداری این سرمایه ملی، به شهروندانی که نسبت به رعایت برخی مسائل کم‌توجه هستند تذکر می‌دهند.

وی با بیان اینکه میدان سلامت ناژوان را می‌توان به فرهنگسرای بزرگ تبدیل کرد، از شهروندان درخواست کرد: برای مراجعه به ناژوان حتماً از ماسک استفاده کرده و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

کد خبر 431288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.