انجمن غیردولتی تهران‌شناسی تشکیل می‌‎شود

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران گفت: تهران‌پژوهان برای تشکیل انجمنی غیردولتی درخصوص تهران‌شناسی و تهران‌پژوهی اهتمام جدی دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدجواد حق‌شناس پس از حضور در اولین نشست ماهیانه تهران‌شناسی و تهران‌پژوهی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: "تهران در گذار از روستایی کوچک تا کلانشهری بزرگ، همواره موضوع مهمی برای پژوهش و بررسی‌های تاریخی بوده است و هرچه به دوران کنونی نزدیک‌تر می‌شویم اهمیت شناخت ظرفیت‌های تهران بیشتر احساس می‌شود.

فرصتی فراهم شد تا میزبان گروهی از دوستان تهران‌شناس و تهران‌پژوه باشیم. شرایط بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا مجال این دیدار را به تأخیر انداخت. با این حال این فرصت را مغتنم شمرده و از تک تک دوستانی که حضور یافتند سپاسگزاری کرده و از دوستانی که به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و کمی ظرفیت سالن نتوانستیم پذیرایشان باشیم پوزش می‌خواهم و امیدوارم در آینده نزدیک میزبان ایشان باشیم.

در بخش‌هایی از گپ و گفت صمیمانه امروز، دوستان پژوهنده و تهران‌شناس از مسائلی گفتند که در مسیر فعالیت‌های آنها چالش‌برانگیز است. در حل برخی از این مشکلات که در حیطه اختیارات است توجه ویژه صورت خواهد گرفت و برای باقی مسائل نیز آمادگی برای همراهی و همفکری برقرار خواهد بود.

در موضوعاتی هم دوستان گلایه‌هایی داشتند که در حد توان و فرصت جلسه تلاش کردم تا پاسخی مناسب به آنها داده شود. به ویژه در بحث نامگذاری به دغدغه ارزشمند دوستانی چون جناب رضا شیرازیان صحه گذاشته و افزودم که همانند آنها حفظ هویت تاریخی تهران برای شورا و مدیریت شهری در اولویت قرار دارد و در این هدف با آنها اشتراک نظر دارم.

اگرچه در مقام عمل ممکن است ملاحظاتی باشد که بر مبنای آن به ظن دوستان ناپسند باشد که به این دغدغه مشترک صدمه وارد ساخته است. برای حداقل کردن این فاصله قرار شد تا نسبت نزدیکتری با اهالی دانش و پژوهش در حوزه تهران‌شناسی برقرار کنیم.

موضوع مهم دیگری که در نشست بسیار مورد توجه قرار گرفت، اهتمام دوستان تهران‌پژوه به تشکیل انجمنی است که در قالب یک تشکل غیردولتی به موضوع تهران‌شناسی و تهران‌پژوهی به صورت جدی بپردازد. تشکلی که به گمانم حضورش کارگشا و الزامی است و می‌تواند در مسیر فعالیت خود گره‌گشای بسیاری از گره‌های مدیریت شهری در تصمیم‌گیری و عمل باشد.

اهتمام کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر به ادامه چنین نشست‌هایی معطوف است. امید که همراهی با این انجمن فرهیخته در رفع مشکلات پیش روی پژوهش و شناخت تهران در تمامی حوزه‌ها راهگشا باشد. "

کد خبر 431274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.