افزایش شدت کرونا در روزهای سرد سال نسبت به فصل گرما

افزایش شدت شیوع کرونا در روزهای سرد سال نسبت به فصل گرما، علل ناباروری مردان، ضرورت نداشتن انجام جراحی‌های زیبایی در ایام کرونا، سکته مغزی و روان پریشی در کمین بیماران حاد کرونا و تفاوت میکروب‌های دهان در افراد سالم و بیماران نارسایی قلبی را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص بیماری‌های داخلی اظهار کرد: اگر در فصل گرما با شدت بسیار زیاد اپیدمی کرونا مواجه باشیم، قطعاً در فصل‌های سرد سال و همزمانی کرونا و آنفلوانزا با مشکلات جدی‌تری مواجه خواهیم شد.

علی پیرصالحی با اشاره به افزایش آمار مبتلایان کرونا، اضافه کرد: با شیوع کرونا از اوایل اسفندماه با موج گسترده اپیدمی این بیماری مواجه بودیم و در ادامه با اجرای تمهیدات پیشگیرانه و توجه به پروتکل‌های بهداشتی آمار مبتلایان به پایین‌ترین حد خود رسید.

وی با اشاره به گسترش شیوع کرونا در روزهای اخیر، افزود: در حال حاضر با عادی تلقی کردن شرایط از سوی مردم و مسئولان در بسیاری از بخش های بیمارستان‌ها شاهد موج گسترده شیوع این بیماری هستیم.

این متخصص بیماری‌های داخلی با تاکید بر اینکه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ناگزیرند بیمارانی غیر از بیماران کرونایی را پذیرش کنند، خاطرنشان کرد: بخش درمان ناگزیر باید به حالت قبلی خود بازگشته و درمان‌های دیگر را در بالاترین سطح به مردم ارائه دهد.

وی توضیح داد: در اسفندماه بیشترین ظرفیت بیمارستان‌ها به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافت، اما در حال حاضر نمی‌توانیم از درمان سایر بیماران غفلت کنیم به ویژه بیماران سرطانی و سکته قلبی که باید خدمات اورژانسی دریافت کنند، طولانی شدن و مزمن شدن سیر اپیدمی کرونا باعث شده تا مردم نکات ایمنی را مورد توجه قرار ندهند.

افزایش ناباروری با علل مردانه در جهان و ایران

یک متخصص اورولوژی و ناباروری مردان درباره شیوع ناباروری مردان، گفت: ناباروری با علل مردانه در جهان و ایران افزایش یافته است.

ناصر امیرجنتی اظهار کرد: این افزایش به نحوی است که شیوع ناباروری در مردان سنین ۱۸ تا ۳۵ سال از شیوع دیابت در این جمعیت بیشتر است، از یک سو سبک زندگی معاصر خطر بروز ناباروری را افزایش می‌دهد و از دیگر سو سن ازدواج و سن فرزندآوری نیز افزایش یافته است.

وی ادامه داد: تأثیر افزایش سن بر کاهش توان باروری فقط مختص زنان نیست و در مردان نیز پس از ۴۰ سالگی کمیت و کیفیت اسپرم کاهش پیدا می‌کند و خطر بروز ناهنجاری در جنین افزایش می‌یابد، بنابراین به‌رغم مشکلات اقتصادی، توصیه می‌کنیم که جوانان ازدواج و فرزندآوری را به تأخیر نیندازند.

متخصص اورولوژی و ناباروری مردان علل ناباروری مردان را به دو دسته پیش از بلوغ و پس از بلوغ تقسیم کرد و توضیح داد: ناباروری مردان علل متعددی دارد که از بدو تولد تا زمان فرزندآوری ممکن است سیستم تولید مثل مردان را تحت تأثیر قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: در سنین پیش از بلوغ ممکن است کودک دچار بیماری شود یا تحت درمان دارویی و جراحی خاصی قرار بگیرد که بر توان باروری تأثیر بگذارد، اما پس از بلوغ علت‌ها تغییر می‌کند و عفونت در صدر فهرست علل مردانه ناباروری قرار می‌گیرد، عفونت‌های منتقله از راه جنسی از جمله علل اصلی ناباروری مردان است.

امیرجنتی در ادامه افزود: به جز علل اصلی، علل غیرمستقیم نیز در ناباروری مردان تأثیرگذار است و بر توان باروری اثر منفی می‌گذارد، از جمله این عوامل می‌توان به آلودگی‌های محیطی، امواج الکترومغناطیسی، تغذیه نامناسب، استرس، مصرف دخانیات و در مجموع و سبک زندگی نامناسب اشاره کرد.

انجام جراحی‌های زیبایی در ایام کرونا ضرورتی ندارد

عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران گفت: در حال حاضر جراحی‌های پلاستیک و زیبایی در کشور بر اساس رعایت پروتکل‌های خاص انجام می‌گیرد، اما انجام آن ضرورت ندارد.

علی بیژنی با بیان اینکه در حال حاضر جراحی‌های پلاستیک و زیبایی در کشور بر اساس رعایت پروتکل‌های خاص انجام می‌شود، تصریح کرد: اگر تمام پروتکل‌های لازم رعایت شود و بیمار بعد از عمل موازین لازم را رعایت کند، خطر انتقال کرونا بسیار کم می‌شود، با این وجود جهت پیشگیری هرچه بیشتر از کرونا، بیماران در صورت امکان، انجام جراحی‌های زیبایی را به تعویق بیندازند.

وی با اشاره به اینکه هنوز درمان نهایی برای مقابله با ویروس کووید ۱۹ در جهان ارائه نشده است، گفت: از زمان بروز و همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ در جهان بسیاری از کشورها انجام جراحی‌های غیر اورژانس را متوقف کردند که این موضوع در کشور ما نیز مدنظر قرار گرفت، اما از ابتدای خرداد وزارت بهداشت مجوز انجام جراحی‌های غیر اورژانسی از جمله جراحی‌های پلاستیک و زیبایی را ارائه کرد.

عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران ادامه داد: در حال حاضر جراحی‌های پلاستیک و زیبایی در کشور بر اساس رعایت پروتکل‌های خاص انجام می‌شود و حتماً بیمار قبل از انجام جراحی باید سی تی اسکن ریه و تست کرونا را انجام دهد، به انجام جراحی پلاستیک و زیبایی که نوعی جراحی غیر ضروری به شمار می‌رود، معتقد نیستم و باید تا مشخص شدن وضعیت بیماری در زمینه درمان بیماران متقاضی جراحی پلاستیک دست به عصا حرکت کرد.

سکته مغزی و روان پریشی در کمین بیماران حاد کرونا

بیماران مبتلا به نوع شدید کرونا در معرض ریسک بالای ابتلا به انواع مشکلات مغزی نظیر سکته و روان پریشی قرار دارند.

"بندیکت میشل" سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه لیورپول انگلستان در این باره می‌گوید: "گزارش‌های روزافزونی در مورد رابطه بین عفونت کووید ۱۹ و مشکلات نورولوژیکی احتمالی وجود دارد."

در این مطالعه ۱۲۵ بیمار کووید ۱۹ درمان شده در بیمارستان‌های بریتانیا در طول ماه آوریل بررسی شدند.

طبق بررسی‌های انجام شده شایع‌ترین مشکل مغزی در این بیماران سکته مغزی بود که در ۷۷ بیمار اتفاق افتاد و از بین این تعداد ۵۷ مورد ناشی از لختگی خون در مغز، ۹ مورد ناشی از خونریزی در مغز و یک مورد ناشی از التهاب عروق خونی مغز بود، اکثر بیمارانی که دچار سکته مغزی شدند مسن‌تر از ۶۰ سال بودند.

محققان دریافتند تغییرات رفتاری یا حالت گیجی در ۳۹ بیمار بیانگر این موضوع است که آن‌ها دچار تغییر در حالت روانی شدند که از بین این تعداد ۹ نفر دچار اختلال نامشخص در عملکرد مغز، هفت مورد دچار التهاب مغز و ۲۳ نفر دچار مشکلات روانی شدند.

تفاوت میکروب‌های دهان در افراد سالم و بیماران نارسایی قلبی

طبق نتایج یک تحقیق، میکرواُرگانیزم‌های موجود روی زبان می‌تواند به تشخیص نارسایی قلبی کمک کند. محققان دریافتند زبان بیماران مبتلا به نارسایی قلبی مزمن کاملاً متفاوت از افراد سالم به نظر می‌رسد.

"تیان هوی یوآن" سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه گوآنگژو چین در این باره می‌گوید: "زبان عادی در افراد سالم به رنگ قرمز کمرنگ با روکش سفید کمرنگ است، بیماران مبتلا به نارسایی قلبی دارای زبان‌های قرمزتر با روکش زرد رنگ هستند و در صورت پیشرفته بودن بیماری تغییرات ظاهری بیشتر خواهد بود."

وی در ادامه تاکید می‌کند: "مطالعه ما نشان می‌دهد ترکیب، کمیت و عمده باکتری‌های روی زبان در بین افراد سالم و بیماران نارسایی قلبی متفاوت است."

چون برخی باکتری‌ها با سیستم ایمنی مرتبط هستند، نبود تعادل میکروبی می‌تواند موجب تحریک التهاب و بیماری شود، التهاب و واکنش ایمنی در نارسایی قلبی نقش دارند. محققان دریافتند بیماران مبتلا به نارسایی قلبی دارای انواع مشابه میکروارگانیزم‌ها در روکش زبان بودند، در زبان افراد سالم هم میکروب‌های یکسانی وجود داشت، از این رو همپوشانی باکتریایی بین این دو گروه وجود نداشت.

کد خبر 431167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.