الکسا چیست؟ تاریخچه، مفاهیم و روش های بهبود تضمینی

رتبه الکسا چیست؟ این سوالی است که در پاسخ آن باید گفت: رنک یا رتبه یا رنکینگ الکسا موضوعی است که مورد توجه صاحبان سایت‌ها و کارشناسان سئو است‌. الکسا همه سایت‌های اینترنتی را براساس پارامترهایی مثل میزان بازدید رتبه بندی کند و این رتبه بندی در قالب رنک جهانی و کشوری ارائه می‌دهد.

به گزارش ایمنا رتبه جهانی الکسا در واقع همه سایت‌های جهان را با هم مقایسه می‌کند. رتبه کشوری نیز رتبه بندی آن سایت را بر اساس کشور محل سکونت مخاطبان نمایش می‌دهد. در صورتی که سایت در هر کدام از این قسمت‌ها صاحب رتبه‌ای نبود به این معناست که اطلاعات دریافتی الکسا از آن سایت تا حدی کم است که الکسا نتوانسته آن را وارد رتبه بندی کند.

بخشی از آنچه در این مطلب می‌خوانید:

ثبت سایت در الکسا چطور امکان پذیر است؟

الکسا به صورت پیش فرض پس از راه اندازی سایت آن را وارد رنکینگ می‌کند. در حقیقت نیازی نیست سایت‌ها به الکسا معرفی شوند (شبیه چیزی که برای گوگل و موتورهای جستجوگر سراغ داریم) اما با در اختیار داشتن اکانت الکسا می‌توانیم اطلاعات تکمیلی سایت خود مانند لوگو، صاحب امتیاز و… را صفحه اختصاصی سایتمان اضافه کنیم.

چطور رتبه الکسا را ببینیم؟

برای مشاهده رتبه الکسا دو راه ساده وجود دارد.

۱ - شما می‌توانید به سایت الکسا به نشانی www.alexa.com بروید و در قسمت BROWSE TOP SITES (پایین سایت سمت راست) نام آدرس سایت مورد نظر را وارد کنید. نام آدرس سایت نیازی نیست با www یا http آغاز شود. برای مثال با وارد کردن عبارت imna.ir و زدن دکمه آن وارد صفحه https://www.alexa.com/siteinfo/imna.ir خواهید شد که اطلاعات کاملی راجع به سایت ایمنا در اختیار شما قرار می‌دهد. در میانه این صفحه قسمتی به نام Alexa Rank وجو دارد که رنک جهانی و کشوری الکسا را نمایش می‌دهد:

۲ - راه حل دوم برای نمایش سریع رتبه هر سایتی نصب افزونه الکسا برای کروم یا فایرفاکس است. به لینک زیر بروید و این افزونه را نصب کنید.

https://www.alexa.com/toolbar

پس از نصب افزونه آیکونی آبی رنگ در بالا سمت راست مرورگر ظاهر می‌شود که حرف a روی آن است. در هر سایتی که هستید اگر روی آن کلیک کنید اطلاعات آن سایت نمایش داده می‌شود

بیشتر بخوانید:

در فهرست ۵۰ سایت محبوب ایرانی‌ها سایت گوگل در رده اول است. در نظر داشته باشید ۵۰ سایت اول ایران الزاماً ایرانی نیستند. برای مثال گوگل سایتی است که ایرانی‌ها بیش از هر کشور دیگری از آن استفاده می‌کنند و رتبه یک ایران در الکسا را به خود اختصاص داده است. رتبه الکسا دیجی کالا (یک سایت فروش اینترنتی در ایران) در حال حاضر (۹ تیر ۱۳۹۹) برابر با ۳ است. سایت طرفداری هم در رده ۹۹ ایران قرار دارد. سایر رتبه‌ها نیز بین سایت‌ها دست به دست می‌شود.

در زمان‌های مختلف ممکن است هر سایتی در این رتبه‌بندی ها صعود یا نزول کند. تحلیل این اتفاقات زمانی رخ می‌دهد که شما اطلاعات مناسبی در رابطه با اقبال عمومی آن منطقه و اخبار و ترندهای آن داشته باشید. همچنین برای مشاهده رتبه‌های ۵۰ تا ۵۰۰ هر قسمت نیاز است شما در الکسا ثبت نام کرده باشید و یک اکانت پرمیوم داشته باشید.

تاریخچه الکسا

وب‌سایت الکسا در سال ۱۹۹۶ توسط دو کارآفرین وب به نام‌های بروستر کیل و بروس گلیت تأسیس شد. نام این وبسایت برای ادای احترام به کتابخانه اسکندریه مصر به عنوان یکی از بزرگترین محل‌های دانش و با نظر به اینکه دنیای اینترنت قابلیت تبدیل شدن به چنین محلی را دارد، انتخاب شده‌است.

تاریخچه الکسا تا حدودی به تاریخچه شرکت آمازون گره خورده است. سال‌های گذشته وقتی شرکت آمازون در ساخت پروژه جستجوگر وب شکست خورد با حجم زیادی از اطلاعات درباره وب‌سایت ها رو برو شد که عملاً برای مقصود مورد نظر بی استفاده بود. آمازون از پروژه شکست خورده نهایت بهره را برد و تصمیم گرفت در پروژه جدیدی در حوزه بهینه سازی وب سایت‌ها (سئو) به میادین باز گردد. الکسا با هدف تجزیه و تحلیل اطلاعات وب و بایگانی کردن صفحات وب تأسیس شد. با گذشت زمان این وب‌سایت خدماتی را در آدرس https://www.alexa.com فراهم کرده تا مدیران سایت‌ها بتوانند خطاهای موجود و عملکرد صفحات وب خود را ببینند و بهینه کنند، تحقیقاتی برای انتخاب کلمات کلیدی داشته باشند و کلمات کلیدی رقیب را بررسی کنند.

الکسا

چرا الکسا مهم نیست؟

۱ - الکسا در جمع اوری بخش اعظم داده‌های خود وابسته به رفتار برخی از اهالی اینترنت است. به زبان ساده‌تر الکسا در زمان شروع کارش آمار جامع و کاملی در ارتباط با کیفیت سایت‌ها و میزان دقیق مخاطبانشان در اختیار نداشت و بیشتر آمار خود را از رفتار روزمره مخاطبانی استخراج می‌کرد که ابزارکش را (ویجت الکسا) بر روی مرورگر خود نصب کرده باشند. این بدین معناست که اگر مخاطبان شما ویجت الکسا را نداشته باشند رفتار آنها به الکسا گزارش نمی‌شود و الکسا متوجه حضور کاربران در سایت شما نمی‌شود. در نهایت این اطلاعات محدود از جامعه آماری ناقص، اطلاعات دقیقی نیست که بتواند عیار واقعی سایت شما رو مشخص کند.

۲- الکسا در واقع ابزاری برای بهینه سازی سایت‌ها است و این موضوع را در کنار رتبه بندی سایت‌ها در قالب خدمات ارائه می‌دهد. خدماتی که در ازای دریافت مبالغی از مخاطبان به سایت‌های خاص ارائه می‌شود تا اصطلاحاً رنک سایت (رتبه سایت) مشتریانش را ارتقا دهد. طبیعی است اگر شرکتی مرجع رتبه بندی باشد و خدمات ارتقا رتبه هم ارائه دهد در پشت ماجرا ممکن است به ازای پولی که دریافت می‌کند رتبه‌ها را خارج از الگوریتم‌های تعریف شده تغییر دهد یا میانبرهای رسیدن به هدف را از بر باشد که این اصل رقابت یکسان را زیر سوال می‌برد.

۳- تشخیص بازدید واقعی یا غیر واقعی، همچنین لینک‌های مفید یا غیر مفید و… برای الکسا دشوار است. الکسا الگوریتم‌های فوق پیشرفته‌ای در اختیار ندارد تا تشخیص بازدید فیک (غیر واقعی) را بدهد. به همین دلیل با ارسال آی پی به صفحات وب، درج لینک‌های زیاد در سایت‌های خاص، انتقال خودکار مخاطب به صفحات ناخواسته (همانند آنچه در صفحات پاپ آپ رخ می‌دهد) می‌شود الکسا را گول زد. در فضای رقابتی اما اگر شما هم مقید به اصول حرفه‌ای باشید نمی‌توانید این تضمین را بدهید که مابقی رقبا تقلب نکرده‌اند. بدترین قسمت ماجرا اینجاست که تقلب رقبا به نوعی تأثیر بر رتبه شما نیز می‌گذارد و با هر صعود تقلبی رغیب شما، شما نیز یک پله صعود واقعی می‌کنید!

چرا الکسا مهم است؟

۱- در حال حاضر تنها مرجع رتبه بندی سایت‌ها همین الکساست. بدون شک در زمانی که قصد داریم سایت خود را به لحاظ کیفی مقایسه کنیم و اصطلاحاً بگوییم بهتر با بدتر هستیم مجبوریم به حداقل آماری که در اختیار داریم استناد کنیم. تا مادامی که شرکتی بهتر از آمازون (مثلاً گوگل) وارد عرصه رتبه بندی سایت‌ها نشود یا سایت‌های مشابه الکسا تکنیک بهتری برای این مساله ارائه ندهند تنها مرجع اهالی فضای اینترنتی، مدیران، بازاریابان، کارشناسان، اسپانسرها و احتمالاً کاربران عادی برای سنجش بهتر یا بدتر بودن همین رتبه بندی موجود است. پس به جای آنکه مجبور باشیم در موقع ارائه سایت خود از جزئیات بی حد و حصر آمار بازدید، آمار کلیک، مدت زمان حضور مخاطبان در سایت، تعداد فعالیت‌ها، میزان تأثیرگذاری و… سخن بگوییم کافی است بگوییم رتبه سایت ما فلان عدد است.

۲- همچنین اگر تصور کنیم آمار مخاطبان ما ناقص به الکسا رسیده است و این عیار واقعی سایت ما نیست باید بدانیم که شرایط برای همه سایت‌های رقیبمان هم تقریباً به همین شکل است. قرار نیست سایت من با رتبه ۱۰۰۰ با سایتی با رتبه ۱۰۰ مقایسه شود اما با سایت‌های ۱۲۰۰ تا ۹۰۰ قابل مقایسه و ارزیابی است.

۳- موضوع سوم اما به تحریم‌های ظالمانه بازمی‌گردد. متأسفانه (یا شاید خوشبختانه!) الکسا به سایت‌های ایرانی با پسوند ir خدمات سئویی ارائه نمی‌دهد و این باعث می‌شود سایت‌های ir در ازای واریز وجه نتوانند از الکسا رتبه بخرند و در نتیجه رقابت سالم‌تری بین سایت‌های با پسوند ir باشد

الکسا چطور کار می‌کند؟

الکسا در سال ۲۰۰۸ دست به تغییر بزرگی زد تا برای محدودیت آمار خود فکری کند. در وهله اول الکسا سعی کرد نمونه آماری خود را به کمک ۲۵ هزار افزونه، نوارابزار و پلاگین افزایش دهد. همچنین ربات‌های نرم‌افزاری مشابه گوگل طراحی کرد که در بین صفحات وب می‌خزند و همه لینک‌ها را بررسی می‌کنند. به علاوه، وبسایت‌های زیادی اسکریپت الکسا را نصب کرده‌اند که این اسکریپت اجازه می‌دهد داده‌هایی کاملاً دقیق و مستقیم از وبسایت‌ها دریافت و با دیگر داده‌های دریافت شده از منابع مختلف صحت‌سنجی شود.

گفته می‌شود دامنه تغییرات الکسا گسترده بوده و شرکت آمازون در زمان طراحی نسخه‌های جدید مرورگرها (نظیر کروم، فایرفاکس و…) به ناشران آنها برنامه‌ای داده تا در همه مرورگرهای خود استفاده کنند. به این ترتیب الکسا هم بتواند از جزئی‌ترین رفتار مخاطبان بازخورد بگیرد

رتبه الکسا چگونه محاسبه می‌شود؟

محاسبه رتبه الکسا برای هر وب‌سایت بر اساس ترکیبی از تخمین بازدید کننده منحصر به فرد (Unique Visitors) و تخمین بازدید صفحه (Pageviews) در سه ماه گذشته است. بازدید کننده منحصر به فرد (Unique Visitors) تعداد کل کاربرانی است که در یک روز از یک وب‌سایت بازدید می‌کنند. بازدید صفحه (Pageviews) تعداد درخواست کاربران برای بازدید یک وب‌سایت است. تعداد بیشتر از یک بازدید از هر وب‌سایت توسط هر کاربر در هر روز فقط یک بازدید صفحه ثبت می‌شود.

این شاخص‌ها در فرمول‌های محاسباتی آماری قرار می‌گیرد و وب سایتی که عدد به دست آمده از ترکیب دو شاخص آن بالاتر باشد رتبه‌اش هم بالاتر می‌رود.

Bounce Rate یعنی چه و Bounce Rate در الکسا چیست؟

بانس ریت نرخ پرش است. بانس ریت به درصدی از کاربرانی اشاره دارد که فقط یک صفحه از سایت را مشاهده می‌کنند و سپس از آن سایت به هر دلیلی خارج می‌شوند و هر چه درصد آن کمتر باشد اصولاً بهتر است و به معیار حضور زمانی بازدید کننده در سایت بستگی ندارد. معنی Bounce rate در الکسا هم به همین شکل است. اگر کاربری بعد از ورود به یک سایت فقط یک صفحه را مشاهده کند و بعد از آن خارج شود یک بانس ریت (Bounce rate) رخ می‌دهد.

برای مفهوم بانس ریت این‌طور مثال زده می‌شود که فرض کنید شما صاحب فروشگاهی هستید که مردم از کنار ویترین آن می‌گذرند، این طبیعی است که برخی عابران از کنار فروشگاه شما عبور کنند یا حتی لحظاتی پشت ویترین به نظاره کردن کالاها بپردازند. اما این طبیعی نیست هیچکس وارد فروشگاه نشود و حتی قیمت محصولی را از شما بپرسد. بانس ریت مفهوم پرش لحظه‌ای مخاطب را دارد. یعنی پس از آنکه وارد صفحه شما می‌شود هیچ چیز جذابی پیدا نکند و از نزد شما برود. البته برخی کارشناسان مدعی هستند بانس ریتی که الکسا نشان می‌دهد تخمینی است و درصد خطای بالایی دارد.

هرچه بانس ریت پایین‌تر باشد بهتر است.

سیستم رتبه‌بندی الکسا چیست؟

برای آگاهی از اهمیت رتبه Alexa ، ابتدا باید از فرآیند رتبه دهی آگاهی یابید. این وب‌سایت برای رتبه دهی به سایت‌ها از دو فاکتور استفاده می‌کند. این فاکتورها عبارتند از تعداد بازدید از صفحات مختلف وب سایت و تعداد بازدیدکننده‌ها، که در طول سه ماه به سایت مراجعه کرده‌اند. تعداد بازدید از صفحات به دفعاتی گفته می‌شود که کاربران به آدرس وب سایت شما مراجعه کرده‌اند. در شمارش تعداد بازدید کننده، هر کاربر تنها یکبار در روز شمارش می‌شود. ممکن است یک کاربر در طول روز چندین بار به وب سایت مراجعه کند، اما ارزش آن برای Alexa معادل یک مراجعه‌کننده است.

رتبه‌بندی Alexa از طریق ترافیک ارسالی یک سری کاربران مشخص صورت می‌گیرد. این کاربران افرادی هستند که افزونه الکسا را بر روی مرورگر خود نصب کرده باشند. هر گاه کاربری وارد وب سایت شما می‌شود، این افزونه اطلاعاتی را به سرورهای الکسا ارسال می‌کند. این اطلاعات شامل آدرس وب سایت و آدرس آی پی کاربر می‌باشد. اطلاعاتی که در طول سه ماه جمع آوری شده، محاسبه گردیده و رتبه تمامی وب سایت‌ها مشخص می‌شود.

الکسا

خدمات الکسا

خدمات وب‌گاه الکسا را می‌توان در ۵ دسته اصلی دسته‌بندی نمود:

  • وبگاه‌های برتر: در این قسمت وب گاه‌های پربازدید نمایش داده خواهد شد. برای نمایش وبگاه‌های پربازدید از ۳ نوع فیلتر استفاده می‌شود: جهانی، کشوری و بر پایه موضوع خاص
  • مشخصات وب‌گاه (Site Info): الکسا طیف گسترده‌ای از داده‌های دقیق برای هر وب‌گاه را دارا است.
  • واتز هات (What’s Hot): این قسمت صفحات معروف اینترنت را نشان می‌دهد و هر ۵ دقیقه به روز می‌شود.
  • نوارابزار الکسا (The Alexa Toolbar): نوار ابزار شناخته شده الکسا که تمام خدمات وب‌گاه الکسا را به راحتی در اختیار می‌گذارد.
  • برای دارندگان وب‌گاه (For Site Owners): در این قسمت صاحبان وبگاه‌ها می‌توانند داده‌های وب‌گاه خود را در الکسا وارد نمایند یا ویرایش کنند. مهم‌ترین قسمت این وب‌گاه رتبه‌بندی وبگاه‌ها بر اساس میزان بازدید است. در این رتبه‌بندی تنها تعداد بازدید از یک وب‌گاه تعیین‌کننده است.

کاهش تضمینی رتبه الکسا با چند روش موثر

در این بخش ۱۱ روش برای بهبود رتبه الکسا می‌پردازیم

ابزارک الکسا

ابزارک الکسا بسیار مهم است. همین جمله را چندین بار بخوانید. به مرورگر خود و همکاران خود که به طور مداوم به سایت شما سر می‌زنند افزونه الکسا را اضافه کنید. با این حرکت ساده تاثیر کاملاً محسوسی را حس خواهید کرد. روش نصب را از اینجا بخوانید.

بالا بردن مقدار ورودی مخاطبان

ترافیک سایت یا به عبارت بهتر بازدیدکنندگان سایت، مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در ارتقا رتبه الکسا است. برای این کار شما باید مطالبی منتشر کنید که برای مخاطبان مفید و جذاب باشد. اگر مخاطبان شما اطلاعات ارزشمند و جدیدی را از سایتتان دریافت کنند، منتظر محتواهای آینده شما خواهند ماند و مجدداً به سایت شما مراجعه خواهند کرد که این باعث بهتر شدن وضعیت سایت می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی

پس از انتشار مطلب آن را رها نکنید. سعی کنید لینک خود در محل‌های مناسبی از شبکه‌های اجتماعی نشر دهید تا مخاطبان هم سلیقه با آن دسترسی ورود به سایت شما را پیدا کنند. توییتر، فیسبوک، تلگرام و استوری اینستاگرام محل انتشار لینک‌های شماست.

لینک سازی باکیفیت و مرتبط انجام دهید

با سایت‌هایی که رنک بهتری نسب به سایت شما دارند ارتباط بگیرید و از آنها بخواهید لینک سایت شما را در سایتشان منتشر کنند. این ارتباط یا در ازای پرداخت هزینه انجام می‌شود و یا در قالب تبادل لینک و همکاری بین سایت‌ها. به این ترتیب اعتبار سایت بالاتر به کمک سایت پایین‌تر می‌آید و الکسا به مرور رتبه شما را ارتقا می‌دهد. شما همچنین می‌توانید به سایر مطالب خود در وب‌سایتتان لینک دهید و با این کار مخاطبان خود را به مطالعه سایر مطالب مرتبط با آن‌ها که در وبسایت شما است، تشویق کنید. با این کار ضمن کاهش بانس ریت که پیش تر درباره آن نوشتیم تعداد بازدید و ماندگاری مخاطب در سایت را هم بیشتر می‌کنید.

کلمه کلیدی متناسب با کسب و کار شما

شما باید کلمات کلیدی متناسب با صنعت خود را شناسایی کنید و مطالب سایت خود را متناسب با آن‌ها تهیه و بهینه کنید. انتخاب کلمات کلیدی متناسب با کسب و کارتان می‌تواند ترافیک بیشتری برای وب‌سایت شما ایجاد کند و در نتیجه رتبه الکسای وبسایت شما بهتر می‌شود.

شناسایی رقیبان

سعی کنید متوجه شوید که رقیبان شما چه می‌کنند. دلایل زیادی وجود دارد که آنالیز و تحلیل رقیبانتان از اهمیت زیادی برخوردار است، فهمیدن اینکه چه چیزهایی مهم است به استراتژی شما کمک می‌کند. فراموش نکنید اگر از رقیبان خود در رنکینگ جلو بزنید یک امتیاز خود را بالابرده اید و یک امتیاز آنها را پایین کشانده‌اید. بدون شک رقیب شما هم در حال حاضر همه این اقدامات را انجام داده است.

باز نویسی محتواهای قدیمی

مطالب سایت خود و بازدیدشان را به طور دقیق رصد کنید. گاهی یکی از مطالب شما به نسبت سایرین استعداد بهتری برای ورود مخاطبان دارد. آن را باز نویسی کنید و اگر لازم است نکاتی به آن‌ها اضافه و یا از آن کم کنید. همچنین، باید تکنیک‌های جدید سئو را برای پست‌های قدیمی خود نیز پیاده سازی کنید. با این روش به موتورهای جستجو نشان می‌دهید که سایت شما فعال است.

مشارکت با کاربران

از کاربران خود بخواهید که برای شما کامنت بگذارند و در مطالب نظر بدهند. یک فرم اشتراک در خبرنامه ایمیلی یا اس ام اسی طراحی کنید و هر چند یک بار لینکها و مطالب جذابتان را برایشان ارسال کنید.

تبلیغات دیجیتال

اگر شما برای برند خود بودجه تبلیغات دارید به سراغ تبلیغات همسان، بنری، ویدئویی و … بروید. سعی کنید با تیترهای جذاب، جامعه هدف را به سمت مطالب خود بکشانید. ترافیک زیاد و جدید به دست آمده از طریق تبلیغات بر رتبه الکسای وبسایت شما تاثیر مثبت دارد.

همیشه باشد

سعی کنید به طور منظم تولید محتوا کنید. اگر نمی‌توانید هر روز مطلب تولیدی منتشر کنید هر سه روز یکبار این کار را انجام دهید اما نظم زمانی تولید محتوا را از دست ندهید.

به روز باشید

اگر سایت شما از سال‌های قبل تا اکنون به لحاظ فنی و گرافیکی به روز نشدهممکن است میزان ترافیک زیادی را از سایتتان از دست بدهید. پس برای هدایت بیشتر ترافیک به سایتتان بهتر است هر از گاهی قالب سایتتان را به متناسب با تکنولوژی‌های روز نو کنید!

کد خبر 431081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.