چرا باید خانواده‌ای صمیمی و دلسوز باشیم؟

وجود روابط سالم میان اعضای یک خانواده، قوی‌ترین عامل برای تقویت احساس عشق، اطمینان و امنیت در آن محسوب می‌شود که هر یک از آن‌ها را در برابر مشکلات بیرونی حفظ می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، داشتن روابط سالم خانوادگی یکی از بزرگ‌ترین هدایای والدین به فرزندان خود است که می‌تواند احساس عشق و امنیت را در تمامی اعضای خانواده تقویت کند. والدین می‌توانند برای فرزندان خود به الگوهای نقش‌آفرین تبدیل شوند و پایه و اساس یک سیستم ارزشی قوی در جوامع را بنیان‌گذاری کنند.

یک ساختار خانوادگی دلسوز و مستحکم می‌تواند با پرداختن به اهمیت بالای مسئولیت‌پذیری، پایبندی به تعهدات و ارزشمندی انجام وظایف محوله، داشتن احساس مسئولیت را در بچه‌ها تقویت کند، با آموزش صحیح و رفع خطاهای اخلاقی آن را به سمت داشتن شخصیت اجتماعی و اخلاقی غنی سوق دهد و در نهایت آن‌ها را به بزرگسالانی تبدیل کند که نقش بسزایی در پیشرفت جامعه خود و جهان ایفا می‌کنند.

رشد فرزندان در محیطی بالنده و سرشار از اهمیت‌بخشی همچنین کمک می‌کند که آن‌ها در آینده به افرادی شاد و موفق تبدیل شوند که به لحاظ روحی و روانی متعادل هستند و با مشکلات کمتری مواجه می‌شوند. این کودکان می‌توانند پس از گذراندن چرخه کامل زندگی، با مراقبت از والدین سالخورده خود این هدیه را به آن‌ها بازپرداخت کنند.

اهمیت حفظ روابط خانوادگی سالم

اهمیت داشتن روابط خانوادگی سالم با هیچ‌چیز قابل قیاس نیست. عضوی از یک خانواده گرم و صمیمی بودن تأثیری چشمگیر در رشد مناسب کودکان دارد، با این‌حال لازم است که این روابط را قوی‌تر و عمیق‌تر کرد زیرا هرچه روابط میان اعضای یک خانواده مستحکم‌تر باشد محیط مناسب‌تری برای رشد سالم کودک خواهد داشت که آینده‌ای سرشار از موفقیت در هر زمینه‌ای را برای او به ارمغان خواهد آورد. این نوع از روابط باعث می‌شود کودکان احساس عشق و امنیت کنند که برای رشد عاطفی و معنوی آن‌ها بسیار ضروری است، همچنین بسیاری از مسائل رفتاری و روانی کودکان در رابطه با یادگیری، غذا خوردن، خوابیدن و غیره را برطرف می‌کند و می‌‎تواند هرگونه مشکل و درگیری احتمالی میان کودکان با هم و یا هر یک از دیگر اعضای خانواده را به شیوه‌ای صمیمانه و منطقی رفع کند.

علاوه بر این وجود روابط سالم در یک خانواده می‌تواند ضمن تقویت توانایی تفکر فردی و ارتقای ارزش شخصی، به اعضای خانواده یاد دهد که در محیط خانواده، جامعه و حتی فضایی به وسعت جهان به تفاوت‌ها و اختلاف‌ نظرات دیگران احترام بگذارند. این روابط همچنین با ارتقای مهارت‌های اجتماعی کودکان به آن‌ها کمک می‌کند که برای انتخاب‌های خود در آینده بهتر عمل کنند و روابطی سالم و پایدار ایجاد نمایند. روابط سالم خانوادگی همچنین می‌تواند سهم چشمگیری در تقویت صمیمیت عاطفی کودکان داشته باشد که به سهم خود نقش بسزایی در تقویت روحیه و احساس همدلی و دلسوزی آن‌ها خواهد داشت.

ویژگی‌های یک خانواده قوی

فقدان وحدت یا انسجام می‌تواند بنیان هر خانواده‌ای را از هم بپاشد درحالی‌که یک خانواده قوی و مستحکم در برابر تمامی سختی‌ها مقاومت می‌کنند. برقراری ارتباطات با صمیمت و همبستگی، ابراز احساسات و عواطف میان اعضا، قدردانی از تلاش‌های یکدیگر و تحسین آن، متعهد و حامی بودن، احترام اعضای خانواده به حریم خصوصی یکدیگر، متحد بودن و پذیرفتن هر فرد همان‌طور که هست بدون تلاش برای تغییر او از جمله ویژگی‌های اساسی برای ایجاد یک خانواده قوی و حامی محسوب می‌شود.

در ایجاد روابط سالم، برقراری ارتباطات مناسب بسیار مهم است زیرا با رفع و رجوع اختلافات و حل و فصل مشکلات منجر به ایجاد روابطی پایدار و محکم می‌شود. خانواده‌ها باید در برقراری ارتباط نهایت صداقت و صراحت را به کار گیرند، با هدف تفاهم به یکدیگر گوش دهند نه جر و بحث و تمامی توان خود را در راه همدلی و هم‌زبانی به کار گیرند. خانواده‌های پایدار و موفق از نشان دادن عواطف از طریق درآغوش گرفتن و بوسیدن یکدیگر، به زبان آوردن کلمات محبت‌آمیز و انجام اقداماتی که صمیمت و علاقه آن‌ها را نشان دهد هرگز پرهیز نمی‌کنند. نمایش و بیان احساسات مثبت، همچنین قدردانی از زحمات متقابل یکدیگر و تحسین موفقیت‌های هر یک از اعضای خانواده در ایجاد پیوندهای تفکیک نشدنی میان آن‌ها بسیار مؤثر است. در این خانواده‌ها نظرات تمامی اعضا مورد احترام و ارزشمند است که این امر نقش بسزایی در شکوفایی و رشد هر یک از آن‌ها دارد. این خانواده‌ها حریم شخصی یکدیگر را مختل نمی‌کنند، خصوصیات منحصربه‌فرد یکدیگر را درک می‌کنند، عیب‌ها و کاستی‌های یکدیگر را می‌پذیرند، از قضاوت و اظهارنظرهای منفی خودداری می‌کنند و حامی هم هستند. چنین رفتاری می‌تواند اعضای خانواده را ترغیب کند که با اعتمادبه‌نفس و اطمینان‌خاطر در جامعه عمل کنند و شیوه‌های رفتاری مثبتی را در پیش گیرند.

یکی از علت‌هایی که خانواده‌هایی با پایبندی به عقاید و ارزش‌های مشابه بیش‌تر به سمت یکدیگر کشیده می‌شوند و روابطی نزدیک با هم برقرار می‌کنند همین است، زیرا این ارتباطات باعث ایجاد حس صمیمت و تعلق خاطر میان آن‌ها می‌شود و محیطی سرشار از امنیت و اطمینان‌خاطر برایشان به ارمغان می‌آورد که در واقع یک سیستم حامی قابل اتکاء و مطمئن برای اعضای خانواده است و آن‌ها را در برابر تمامی مشکلات متحد و متعهد می‌کند. این احساس در موقعیت‌های دشوار به یک منبع قدرت تبدیل می‌شود و باعث می‌شود هیچ‌ یک از آن‌ها در این شرایط آسیب نبینند.

علاوه بر این خانواده‌هایی با روابط نزدیک به طور مداوم تجربیات خود در طول زندگی را در اختیار یکدیگر می‌گذارند که این اقدام منجر به افزایش صمیمت میان آن‌ها می‌شود و رفت و آمدشان با یکدیگر و پرداختن به فعالیت‌های خانوادگی را برایشان تسهیل می‌کند. این صمیمیت با ایجاد احساس تعهد میان اعضای خانواده همراه است که باعث می‌شود در صورت بروز شرایط دشوار و نامطلوب در کنار یکدیگر باقی بمانند و به رفع مشکل کمک کنند. برای اعضای چنین خانواده‌هایی هیچ مشکلی مخرب و ماندگار نیست چراکه همگی شانه به شانه هم برای یافتن راهکارهای رفع آن اقدام می‌کنند.

کد خبر 430870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.