تماشاخانه در اصفهان راه اندازی می شود

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: طرح فاز یک پروژه تماشاخانه به منظور دریافت تاییدیه در خصوص ارتفاع و کد خاک‌برداری به اداره راه و شهرسازی ارسال شده تا پس از گذراندن مراحل قانونی و دریافت مصوبات لازم نقشه‌های اجرایی تهیه و عملیات احداث پروژه آغاز شود.

سید احمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهر اصفهان و به ویژه مرکز تاریخی آن عرصه عمومی و مشترک شهروندان اصفهانی و دروازه ورود گردشگران ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه مرکز هر شهر به ویژه کلانشهر تاریخی اصفهان پیشانی و عرصه هویت بخش آن است، افزود: مهمترین بناها و مجموعه‌های تاریخی، فرهنگی و مدنی این کلانشهر تاریخی در محدوده مرکزی آن یعنی مناطق یک و سه شهرداری قرار دارد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: فعالیت‌های مدنی و اجتماعی، کارکردهای فرهنگی و فعالیت‌های خرید و داد و ستد در پیرامون محور چهارباغ استقرار دارند.

وی با بیان اینکه تجدید حیات مرکز تاریخی و ارزشمند اصفهان برای بازیافت هویت، انسجام و ماندگاری آن با احیا و گسترش فعالیت‌های گردشگری، فرهنگی و خرید توأم با گذران اوقات فراغت ممکن خواهد بود در این راستا با هدف بهره گیری از توان‌های توسعه گردشگری، خدماتی و فرهنگی چهارباغ عباسی از مردادماه سال گذشته پروژه احداث تماشاخانه اصفهان در زمینی به مساحت حدود ۱۸۰۰ مترمربع در مجاورت محور چهارباغ عباسی کوچه سپاهان در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری قرار گرفت.

حسینی‌نیا گفت: به منظور انتخاب مشاور برای طراحی پروژه تئاتر شهر، فراخوان ارزیابی کیفی محدودی بین هشت گروه مشاور دارای تخصص پیشینه و برجسته تاریخی در محدوده‌های تاریخی برگزار شد و در نهایت پس از ارائه پروپوزال توسط سه گروه منتخب، طراح پروژه انتخاب شد.

وی با بیان اینکه قرار گیری پروژه تماشاخانه در جوار بافت تاریخی اصفهان خود نوعی قابلیت و محدودیت است، تصریح کرد: این پروژه در محور چهارباغ عباسی واقع شده، محوری که در گذشته به صورت باغ شهر طراحی شده بود و با گذشت زمان و افزایش تراکم از صورت اولیه خود فاصله گرفت و به شهر متراکم امروزی تبدیل شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان اظهار کرد: پروژه تماشاخانه در واقع فرصتی است تا از تراکم شهر کاسته و بر فضای باز شهری افزوده شود؛ پروژه‌ای که با خود حیاط و حیات شهری را همراه می‌آورد.

وی با بیان اینکه تأثیر اجتماعی پروژه تماشاخانه و ردپایی که می‌تواند بر شهر و بستر خود بگذارد بسیار حائز اهمیت است، گفت: پروژه در طول شبانه روز باعث ایجاد حیات زنده شهری و به همین ترتیب افزایش امنیت شهری می‌شود؛ علاوه بر این کاربری پروژه و برپایی مراسم‌های مختلف که بهانه‌ای برای شکل گیری آنها بوده از عواملی است که بر اهمیت و جایگاه مطلوب پروژه تاکید می‌کند.

حسینی‌نیا افزود: با توجه به موقعیت قرار گیری پروژه تماشاخانه در محدوده بافت تاریخی، میان افزایی موضوع دیگری بود که باید به آن پرداخته می‌شد و همین موضوع باعث شد پروژه ماهیتی چند وجهی به خود بگیرد و در آن چالش‌های معماری مرمت و شهرسازی به وجود آید؛ دانه‌ای جدید با کالبدی جدید، تکمیل کننده و ادامه دهنده کالبد و فضای شهر باشد.

وی با بیان اینکه در طراحی پروژه تماشاخانه با توجه به همجواری آن به همراه نوع کاربری از بناهایی که در مقطع تغییرات فضایی از فضای باز به بسته دارد از قبیل عالی‌قاپو، چهل ستون و تالار آئینه خانه ایده گرفته شده است، تصریح کرد: در این پروژه یک پلازای شهری با مساحت حدود ۶۰۰ متر در نظر گرفته شده که با توجه به اثری که بر محیط شهری پروژه می‌گذارد می‌تواند باعث شکل گیری تئاترها و جشن‌های خیابانی و شهری شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: پروژه تماشاخانه دارای یک سالن آمفی‌تئاتر تخصصی با ظرفیت حدود ۴۰۰ نفر، یک سالن آمفی‌تئاتر کوچک با ظرفیت حدود ۱۰۰ نفر، سه block box با ظرفیت حدود ۱۰۰ تا ۱۴۰ نفر مطابق با استانداردهای روز دنیا است که برای برگزاری نمایش، سمینار و کنسرت‌های موسیقی پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر طرح فاز یک پروژه تماشاخانه با کد ارتفاعی غالب ۱۱+ متر و در یک بخش ۱۲.۴۰+ و پایین‌ترین کد ۱۱.۸۸- و در بخشی برای کارگاه دکور با کد ۱۶.۳۲- متر تهیه شده و با توجه به قرار گیری در محدوده طرح ویژه چهارباغ عباسی به منظور دریافت تاییدیه در خصوص ارتفاع و کد خاک‌برداری به اداره راه و شهرسازی ارسال شده است تا پس از گذراندن مراحل قانونی و دریافت مصوبات لازم نقشه‌های اجرایی تهیه و عملیات احداث پروژه آغاز شود.

کد خبر 430633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش RO ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    0 0
    سلام خداوکیلی سالن 400 نفره و 100 نفره، به چه درد کنسرت میخوره؟ اقلا اگه میخواید بسازید یه سالن 2 الی 3 هزار نفره بسازید که بشه بهش گفت سالن کنسرت.
    • N IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
      0 2
      کشوری که مرتب کنسرت ها توش لغو میشه اصلا تماشاخانه به چه دردی میخوره
    • سلار IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
      0 0
      تماشاخانه برای برگزاری تئاتره نه کنسرت در واقع تاتر شهر که باید در مرکز شهر باشه و به تمام نقاط شهری دسترسی راحت و سریع داشته باشه . که چهارباغ به خاطره نزدیکی به خط یک و دو مترو بهترین گزینه برای تاتر شهره و ظرفیت سالن های تاتر به دلیل اینکه تماشاچیان نباید از سن دور باشند و به راحتی باید هنرمندان را ببینند . معمولا در سراسر دنیا کمه مانند همین 400 نفره
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    0 0
    چرا همه ی طرح ها را در خیابان چهارباغ احداث می کنید یه کم دیدتان را وسیع تر کنید اینطوری همه ی تراکم وشلوغی را به جهارباغ می کشونید اینطوری می خواهید تراکم شهری را کم کنید وفضای باز شهری درست کنید؟