شهرهای موفق میزبان فضاهای عمومی بهتر

امروزه میزان ترافیک خودرویی و ترویج پیاده‌روی مقیاسی است برای نشان دادن اینکه یک شهر تا چه اندازه متمدن است یا طراحی خیابان‌ها و میدان‌ها تا چه اندازه با موفقیت انجام شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در طول تاریخ فضاهای عمومی در شهرها به طور چشمگیری زندگی شهری را تحت تأثیر قرار داده است. در آغاز پیدایش فضاهای عمومی، انسان‌ها برای برقراری ارتباط اجتماعی در این مکان‌ها دور هم جمع می‌شدند که به تدریج این فضاها کاربردهای بیشتری یافت و حتی به عنوان مراکزی برای کسب درآمد در نظر گرفته شد. با گذشت زمان، میدان‌ها و خیابان‌های شهر در مکان‌هایی نزدیک به کلیساها و ساختمان‌های مسکونی، میزبان زندگی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بود.

اما با پیدایش خودرو، میدان‌های شهری به مکان‌هایی برای هدایت تردد و نگهداری خودروها تبدیل شد که در نتیجه تجمع در این مکان‌ها برای برقراری ارتباط اجتماعی خطرات زیادی را به دنبال داشت. در این دوران، طراحان و مهندسان شهری استفاده از خودروهای شخصی را بر تامین امنیت پیاده‌روی عمومی ترجیح دادند و این در حالی بود که در کشورهای اروپایی دقیقاً عکس این روند در حال وقوع بود؛ در دهه ۱۹۷۰ بسیاری از خیابان‌های مرکزی شهر روی تردد خودروها بسته شد و پیاده‌روی و دوچرخه سواری در این فضاهای عمومی ترویج یافت.

امروزه میزان ترافیک خودرویی و ترویج پیاده‌روی مقیاسی است برای نشان دادن اینکه یک شهر تا چه اندازه متمدن است یا طراحی خیابان‌ها و میدان‌ها تا چه اندازه با موفقیت انجام شده است. بنابراین، موفقیت شهری تنها در گرو مدیریت موفق وسایل حمل و نقل موتوری نیست، بلکه میزان توانایی مقامات ارشد یک شهر در مدیریت فضای عمومی را نیز در بر می‌گیرد.

یک شهر به طور اتفاقی به موفقیت دست نمی‌یابد بلکه لازم است برای ایجاد شهر پایدار اقداماتی جدی و آگاهانه بشود. ایجاد فضاهای شهری موفق مستلزم نظارت مداوم است تا بین فعالیت‌ها و کاربرها بیشترین تعادل شکل گیرد. اگر این فضاها به حال خود واگذاشته شود به مکان‌هایی متروکه و خالی از هر گونه فعالیت و حضور مردم تبدیل می‌شود.

در این رابطه شهر اوکلند مثال خوبی است؛ برنامه‌ریزان شهری اوکلند در کشور نیوزلند، به مدت چند دهه پیاپی از اهمیت فضاهای عمومی شهری و نقش آن‌ها در تسهیل زندگی عمومی بی‌خبر بودند و به همین دلیل کمترین توجه را به آن معطوف می‌کردند. اما مسئولان این شهر در سیاست فضاهای عمومی خود تغییر رویه دادند.

از پارک سیلو با مجموعه‌ای از قایق‌های باستانی گرفته تا سیلوهای سیمانی برای نمایشگاه‌های عکس و هنر، فضاهای بازی کودکان، زمین‌های بسکتبال، اجرای موسیقی توسط عابران پیاده، فروشگاه‌های مواد غذایی، کافه‌های محبوب و بسیاری از مکان‌های دیگر همه و همه دست به دست هم داده تا از اوکلند شهری موفق و پایدار بسازد و این تنها نتیجه اهمیت درک نقش فضای عمومی در شهر است.

کد خبر 430424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.