علائم استروژن بالا در زنان و مردان چیست؟

تعادل بین میزان ترشح هورمون‌های بدن باعث عملکرد مناسب و نامتوازن‌ بودن آن‌ها باعث ایجاد مشکلاتی در بدن انسان می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هورمون غالب "زنانه"، استروژن و هورمون مردانه تستوسترون (Testosterone) نام دارد. اگرچه هر هورمون به عنوان ویژگی یک جنس خاص شناخته می‌شود، اما هر دوی آن‌ها در زنان و مردان وجود دارد؛ به‌طور متوسط‌ میزان استروژن در زنان و تستوسترون در مردان بیشتر است. در زنان یائسه میزان استروژن و پروژسترون (یکی از هورمون‌های ضروری در تنظیم سیکل قاعدگی) از یک مرحله چرخه قاعدگی به مرحله دیگر متفاوت است. در ادامه شما را با علل و علائم هورمون استروژن بالا در زنان و مردان آشنا می‌کنیم:

علل افزایش هورمون استروژن

ممکن است مقدار استروژن به طور طبیعی افزایش یابد، اما این امر می‌تواند ناشی از مصرف بعضی داروهای خاص باشد. به‌عنوان مثال ممکن است درمان جایگزینی استروژن که نوعی روش درمانی رایج برای تنظیم یائسگی محسوب می‌شود، باعث افزایش بیش از حد استروژن شود. کاهش ترشح تستوسترون یا پروژسترون در بدن نیز تعادل هورمونی را مختل می‌کند. اگر سطح استروژن بدن نسبت به میزان پروژسترون به طور غیرطبیعی بالا باشد، این حالت غلبه استروژن نامیده می‌شود.

علائم استروژن زیاد در زنان

نامتعادل‌ بودن سطح استروژن و تستوسترون بدن، ممکن است منجر به ایجاد علائم خاصی شود. نفخ، تورم و حساسیت سینه‌ها، توده‌های فیبروکیستیک در سینه‌ها، کاهش میل جنسی، دوره‌های نامنظم قاعدگی، افزایش علائم سندرم قبل از قاعدگی (PMS)، نوسانات خلقی، سردرد، حملات اضطراب ، افزایش وزن، ریزش مو، سردی دست یا پاها، مشکلات خواب، خواب‌ آلودگی، خستگی و مشکلات حافظه از علائم احتمالی استروژن زیاد در زنان است.

علائم استروژن زیاد در مردان

اگرچه استروژن هورمون زنانه نام دارد، در بدن مردان نیز تولید می‌شود. تعادل استروژن و تستوسترون برای رشد سالم جنسی اهمیت دارد؛ با برهم‌خوردن تعادل این هورمون‌ها، رشد و عملکرد جنسی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

علائم استروژن زیاد در مردان شامل موارد زیر است:

ناباروری: ممکن است با افزایش سطح استروژن، سطح اسپرم کاهش یابد و منجر به بروز مشکلات باروری شود.

ژنیکوماستی (Gynecomastia): استروژن ممکن است رشد بافت پستان را در مردان تحریک کند. مردان دارای استروژن بیش از حد ممکن است دچار عارضه ژنیکوماستی شوند؛ نوعی بیماری که منجر به افزایش سایز سینه‌ها می‌شود.

تشخیص استروژن زیاد

میزان استروژن با آزمایش خون، بررسی سطوح هورمونی و برحسب پیکوگرام در هر میلی‌لیتر اندازه گیری می‌شود. سه نوع استروژن وجود دارد که شامل استرادیول، استریول و استرون است. استرادیول، هورمون جنسی اصلی زنانه و استریول و استرون، هورمون‌های جنسی فرعی زنان است.

مصرف دارو

در مورد استروژن بالا، پزشک ممکن است دارو، عمل جراحی یا تغییر رژیم غذایی (رژیم غذایی کم‌چرب و سرشار از فیبر) را توصیه کند همچنین ممکن است برنامه هورمون‌ درمانی را تغییر دهد؛ این امر در رسیدن بدن به تعادل هورمونی مؤثر است.

ممکن است مقادیر زیاد استروژن خطر لخته‎ شدن خون و سکته مغزی را در افراد افزایش دهد. همچنین غلبه استروژن باعث افزایش احتمال اختلال عملکرد غده تیروئید می‌شود؛ معمولاً این بیماری با علائمی مانند خستگی و تغییر وزن همراه است.

کد خبر 430212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.