افزایش ۳۰۰ درصدی کشفیات شیشه / افزایش ۵ درصدی دستگیری‌ها

کارشناس حوزه مقابله با مواد مخدر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ افزایش ۲۰ درصدی کشفیات مواد مخدر را داشتیم که در حوزه کشف شیشه این افزایش ۳۰۰ درصد بوده همچنین میزان دستگیری‌ها با افزایش پنج درصدی روبه‌رو بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احسان شریفی ظهر امروز دوشنبه دوم تیرماه در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در شیوع شناسی سال ۹۰ رتبه استان اصفهان در اعتیاد ۱۹ با نرخ شیوع ۱.۹۱ بوده است.

وی در خصوص نرخ بروز اعتیاد، تصریح کرد: نرخ شیوع به این معناست که یک فرد در سال گذشته یک بار یک ماده مخدر را مصرف کرده باشد و اگر فردی مواد مخدر را تا جایی مصرف کرده باشد که توسط مراجع قضائی دستگیر شده باشد این موضوع نرخ بروز اعتیاد نام دارد.

کارشناس حوزه مقابله با مواد مخدر شورا، هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به اینکه به دست آوردن نرخ بروز اعتیاد به سختی به دست می‌آید، گفت: شیوع شناسی در کشور هر چهار سال یک بار انجام می‌شود و در سال ۹۴ نرخ شیوع کشور ۲۳ بوده که نسبت به سال ۹۰ و انجام فعالیت‌های پیشگیرانه جایگاه بهتری داشته‌ایم.

وی با ابراز تأسف از اینکه نگرش مردم نسبت به اعتیاد مثبت است، افزود: خرید و فروش مواد مخدر در ایران سبقه‌ای هفت هزار ساله دارد که این مواد مخدر در ابتدا به صورت مواد گیاهی بوده و بعد از آن سو مصرف ایجاد شده است.

شریفی با تاکید بر اینکه یکی از حوزه‌های مهم مواد مخدر مقابله با عرضه است، اظهار کرد: دستگاه‌هایی مانند سپاه، نیروی انتظامی، دادستانی و دادگستری وظیفه مقابله با تولید و توزیع مواد مخدر در سطح استان دارند که سال گذشته ۹۶۰ تن کشفیات مواد مخدر کل کشور بوده که از این میزان ۴۲ تن کشفیات استان اصفهان بوده است.

وی با بیان اینکه کشفیات مواد مخدر در سال گذشته با افزایش روبه‌رو بوده است، گفت: در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ افزایش ۲۰ درصدی کشفیات مواد مخدر را داشتیم که در حوزه کشف شیشه این افزایش ۳۰۰ درصد بوده اما در بحث ماده مخدر هروئین ۶۷ درصد کاهش کشفیات را داشته‌ایم همچنین میزان دستگیری‌ها با افزایش پنج درصدی روبه‌رو بوده است.

کارشناس حوزه مقابله با مواد مخدر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا، مبنی بر درصد مصرف انواع مواد مخدر، تصریح کرد: بالاترین میزان مصرف چه در استان چه در کشور ماده مخدر تریاک است و ماده مخدر گل هم که با اصلاح نژاد از گیاه شاهدانه به دست می‌اید در گروه سنی نوجوان بین ۱۵ تا ۱۸ سال نرخ شیوعی معادل ۲.۱ دهم درصد دارد در بین جوانان هم نرخ شیوع گل ۴.۷ دهم درصد است که با هرگونه کشت، توزیع، خرید و فروش آن مانند دیگر مواد مخدر برخورد می‌شود.

کد خبر 430078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.