زنان باردار این روستا زیر درخت کُنار وضع حمل می‌کنند

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها گفت: بسیاری از زنان باردار روستای ایرفشان هنگام زایمان نمی‌توانند به درمانگاه برسند و گاهی در کنار جاده و زیر سایه درختان کُنار وضع حمل می‌کنند.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها، امیرحمزه قادری با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان پس از استان کرمان پهناورترین استان کشور است؛ اما دارای جاده‌های غیراستاندارد و بسیار خطرناکی است، اظهار کرد: ما در کل استان تنها ۲۹۹ کیلومتر بزرگراه داریم که آن‌هم در شمال استان قرار دارد. ۲۹۹ کیلومتر بزرگراه برای استانی با وسعت بیش از ۱۸۰ هزار کیلومتر بسیار ناچیز است. به دلیل غیراستاندارد بودن راه‌ها بیشتر تصادفات از روبه‌رو اتفاق می‌افتد.

وی افزود: جاده‌ها کم‌عرض و بی‌کیفیت هستند و با کوچک‌ترین اشتباهی از سوی راننده یا نقص فنی خودرو شاهد تصادفات وحشتناکی هستیم که گاهی چندین خانواده را عزادار می‌کند. به همین دلیل می‌گوئیم خطر تصادف در جاده‌های سیستان و بلوچستان از ویروس کرونا خطرناک‌تر است چون افزون بر خسارت جانی، خسارت مالی هم دارد.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: سیستان و بلوچستان استان ترانزیتی است و با توجه به وجود بندر بین‌المللی چابهار و عبور کالاها از خلیج‌فارس به آسیای مرکزی و افغانستان تعداد خودروهای سنگین در جاده‌ها زیاد است و این موضوع سبب افزایش تصادفات جاده‌ای و از بین رفتن آسفالت راه‌ها شده است.

وی با بیان اینکه وضعیت جاده‌ها در شهرهای کوچک استان بدتر است و روستاها هم اصلاً جاده به معنایی که ما می‌شناسیم ندارند، ادامه داد: بر اساس آمار پزشکی قانونی تنها در شش ماهه نخست سال گذشته چهار هزار و ۳۸ زخمی و ۴۹۸ نفر کشته بر اثر تصادفات جاده‌ای در استان سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده است؛

قادری خاطرنشان کرد: همان‌طور که گفتم نمی‌توان نام جاده را بر راه‌های روستایی استان گذاشت. برای مثال در بخش آشار وضعیت بسیار بد است و کیفیت جاده‌ها بسیار پایین است. به‌طوری‌که رانندگان هرروز به شورا مراجعه می‌کنند و از خراب بودن راه گلایه می‌کنند و باید به‌صورت مداوم برای رفت‌وآمد در این راه‌ها، خودرو را تعمیر کنند.

وی اضافه کرد: مردم روستای ایرفشان ۱۰ سال منتظر تکمیل ۷.۵ کیلومتر جاده هستند و به دلیل خرابی راه و دوری از اولین مرکز درمانی ۱۹۵ کیلومتر فاصله دارد، بسیاری از زنان باردار هنگام زایمان نمی‌توانند به درمانگاه برسند و گاهی در کنار جاده و زیر سایه درختان کُنار وضع حمل می‌کنند. این فاجعه است و باید فکری به حال این مسئله کرد.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها گفت: علاوه بر این سقط‌جنین نیز وجود دارد. به دلیل اینکه وسایل نقلیه مناسب وجود ندارد مادران باردار باید در این راه ۷.۵ کیلومتری غیراستاندارد و جاده خاکی پشت وانت باری طی مسیر کنند تا به بیمارستان برسند و بسیاری قبل از رسیدن به بیمارستان براثر تکان‌های شدید در دست‌اندازهای نیم متری، سقط‌جنین می‌کنند.

کد خبر 430045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.