دام و طیور یک صنعت مونتاژ است

وزیر جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت دام و طیور در کشور در حقیقت یک صنعت مونتاژ است، این صنعت با توجه به رشد سه سال اخیر در کشور در زمینه شیر و گوشت و مرغ عملاً میزان مصرف خوراک دامی را افزایش داده و از ۶.۵ میلیون تن دانه ذرت به نیاز ۹.۵ تن امروز رسیده‌ایم.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، کاظم خاوازی در نشست علنی امروز _یکشنبه، یکم تیرماه_ مجلس شورای اسلامی در بخش دوم سخنان خود و در پاسخ به سوالات نمایندگان با بیان اینکه الگوی کشت دو لایه دارد، اظهار کرد: لایه اول فنی است و بر اساس آن تشخیص می‌دهیم که چه محصولی کاشته شود تا کمترین افت عملکرد در آن زمینه وجود داشته باشد و از نظر فنی در این مورد اقدامات بسیار جامع و کاملی انجام شده است.

وی افزود: نکته مهم در این میان بحث سیاست‌گذاری و الزامات قانونی این کار است که از رئیس مجلس، نمایندگان و دولت می‌خواهیم تا در این مورد به ما کمک کنند تا کشاورزان میان گیاهان پرقیمت و استراتژیک به سمت کشت گیاهان پرقیمت نروند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ما برای این کار از مهرماه یک برنامه الگوی کشت تولیدی را ابلاغ خواهیم کرد و بقیه الزامات قانونی آن را هم با کمک ۳ قوه تعیین کرده و برای اولین بارو آخرین بار الگوی کشت در کشور انجام خواهد شد.

خاوازی با اشاره به اینکه تمام خسارات کشاورزان رصد و به وزیر کشور ارائه شده است، گفت: ما در حد وسع خود بیمه پایه را در نظر گرفته‌ایم تا بعد از ضرر و زیان وارده به کشاورز بتوانیم به وی کمک کنیم. همچنین در بحث خرید و قیمت تضمینی محصولات کشاورزی هم به شدت پیگیر هستیم، خرید توسط وزارت صنعت و معدن انجام می‌شود و ما در این مورد با سازمان برنامه و بودجه کاملاً هماهنگ هستیم و قیمت‌های جدید را با کمک کشاورزان بعد از تعیین تقدیم سازمان برنامه و بودجه می‌کنیم.

وی درباره بحث نهاده‌های دامی و طیور در کشور اظهار کرد: صنعت دام و طیور در کشور در حقیقت یک صنعت مونتاژ است، این صنعت با توجه به رشد سه سال اخیر در کشور در زمینه شیر و گوشت و مرغ عملاً میزان مصرف خوراک دامی را افزایش داده و از ۶.۵ میلیون تن دانه ذرت به نیاز ۹.۵ تن امروز رسیده‌ایم، ۴.۲ میلیون تن کنجاله سویا و حدود ۶.۵ میلیون تن جو غیر از ۸۰ میلیون تنی که علوفه در اختیار صنعت خوراک دام و طیور قرار می‌دهیم بنابراین فشار بسیاری بر روی کشور با توجه به وضع تحریم‌ها وجود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: البته تنها توزیع نهاده‌های دامی در اختیار این وزارتخانه است، ثبت، سفارش و تنظیم آن در اختیار وزیر صنعت و معدن است که وی هم به شدت پیگیر این موضوع است و حتی در یک مرحله بانک مرکزی آنقدر پیگیری کرده که در جایی نهاده‌های دامی را به واردات دارو ترجیح داده است و آن را در اختیار ما قرار داد.

خاوازی با اشاره به برنامه‌های خود در بحث تنظیم توزیع نهاده‌های دامی گفت: اجرای برنامه کامل "مرغ سایز" در کشور است که در صورت اجرای این برنامه، وزن لاشه متعادل می‌شود و بخش زیادی از خوراک دام کاهش پیدا می‌کند و اجرای این برنامه‌ها از طریق کارخانجات تولید خوراک دام‌ها و زنجیره‌ها تأمین می‌شود.

زنجیره‌ها در کشور توسعه پیدا نکرده است

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات کشاورزی ما بحث زنجیره‌ها است، زنجیره‌ها در کشور توسعه پیدا نکرده یعنی تمام کالاهایی که در مزرعه تولید می‌شود بدون واسطه و تنظیم در اختیار بازار قرار می‌گیرد که این موضوع در هیچ کجای دنیا وجود ندارد بنابراین یکی از برنامه‌های ما پیگیری این موضوع به صورت جدی است که در این راستا سامانه هوشمندی را طراحی کرده‌ایم تا توزیع نهاده‌های دامی را به شدت رصد کند.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به مشکلات حوزه ابریشم‌بافی هم گفت: کرم ابریشم یکی از بخش‌های مهم در کشور ما بوده و رشد آن در سال گذشته حدود ۸۵ درصد بوده است، ۲۵ هزار جعبه نوغان در اختیار کشاورزان قرار داده‌ایم که امروز به ۴۶ هزار و ۹۰۰ جعبه رسیده است.

وی درباره وضعیت آبخیزداری در کشور گفت: در سال ۹۷، ۶۷۳ هزار هکتار و در سال ۹۸، یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار بر اساس بودجه در اختیار این وزارتخانه قرار گرفته برای عملیات آبخیزداری اقدام شده است و امسال هم علیرغم همه کاهش اعتبار یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار برنامه آبخیزداری داریم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در خصوص نکته‌ای که آقای مصری مطرح کرد؛ کارگروهی را گذاشته‌ایم و تمام دستورالعمل‌ها را صادر می‌کنیم و در تمام مسائلی که یک شخص می‌تواند امضای طلایی داشته باشد، این موضوع را قطع می‌کنیم تا یک محیط سالم و روان برای بهره برداران ایجاد کنیم.

خاوازی تصریح کرد: در موضوع مراتع و چرا، حتی ما در اوایل فروردین ماه که وضعیت خوب بود، در جاهایی که حتی مشکل وجود داشت ما اجازه دادیم که دام‌ها وارد مراتع شده و از آنها استفاده کنند. با اینکه ممیزی داریم، ۱۵ میلیون هکتار مرتع در اختیار گرفته است و به صورت طرح می‌توان برای افراد فعال در بخش مرتع و دام استفاده کرد.

وی افزود: برای دام سبک با توجه به تبصره ۱۸ تاکنون عمدتاً به سمت توسعه گلخانه‌ها بوده است. برنامه‌های که ما برای این کار داریم این است که به دام‌های سبک و کوچک و مشاغل کوچک توجه کنیم و وضعیت خوبی را خواهند داشت.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با همکاری‌هایی که با سازمان ثبت اسناد داشتیم و طرح کاداستر، ما این مشکل تاریخی کشاورزان را تا آخر امسال حل می‌کنیم.

خاوازی خاطرنشان کرد: در بخش تأمین نهاده‌ها جای نگرانی نیست. تقریباً ۸۰ درصد تولید کود، رشد داشته است و امید است در زمینه کودهای فسفاته هم خودکفا می‌شویم.

کد خبر 429804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.