قالیباف: ایران سخاوتمندانه‌ترین همکاری را با آژانس داشته است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تاریخ ۱۷ سال گذشته نشان می‌دهد ایران همواره در چارچوب مقررات بین المللی و منافع ملی خود سخاوتمندانه‌ترین همکاری‌ها را با آژانس داشته، اما اغلب جز دشمنی‌های افزونتر و باج خواهی‌های بیشتر چیزی عاید آن نشده است.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی گفت: ملت عزیز ما در جریان هستند که در روزهای گذشته بحث‌هایی درباره موضوع هسته‌ای در سطح سیاسی و رسانه‌ای مطرح شده و لازم است که بنده چند نکته را به استحضار نمایندگان و ملت ایران برسانم.

وی افزود: نخستین موضوعی که می‌خواهم بر آن تاکید کنم این است که ظرف روزهای گذشته کشورهای غربی به ویژه آمریکا و متأسفانه برخی کشورهای اروپایی یک بار دیگر ماهیت غیرقابل اعتماد و خصمانه خود را به ملت ایران نشان دادند و برای چند دهمین بار به همه ما ثابت کردند که برای حفظ حقوق و عزت ملت ایران و برای تضمین پیشرفت و آرامش ایران راهی جز ایستادگی و مقاومت هوشمندانه و تدبیر و خردمندی انقلابی وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رفتار دشمن در این ایام گزینه مقاومت فعال را به یک گزینه راهبردی برای ملت ایران تبدیل کرده است که پشت سر آن اجتماع کامل ملی و سیاسی وجود دارد و اراده ملت ایران ضامن و پشتیبان آن است. این امری است که من از همه کشورهای غربی و کسانی که در اتاق‌های دربسته می‌نشینند و علیه ملت ایران توطئه می‌کنند می‌خواهم به آن توجه ویژه داشته باشند.

قالیباف با تاکید بر این که ملت ایران راه مقاومت فعال را برگزیده است، افزود: این مطالبه قاطع ملت و مورد اجماع مسؤولان است و مسیری جز این در ماه‌های آینده وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: مطلب بعدی موضوع هسته‌ای و تحول هفته‌های اخیر و قطعنامه‌ای است که با صحنه گردانی آمریکا و رژیم صهیونیستی و با کارسازی خیانت آلود کشورهای اروپایی علیه ایران در شورای حکام آژانس صادر شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همه جهان دیدند که با وجود همه طراحی‌هایی که شده بود هیچ اجماع جهانی علیه ایران شکل نگرفت و بلکه برخی از قدرت‌های بزرگ و بسیاری از کشورهای دیگر آشکارا با این قطعنامه مخالفت کردند و ما اطلاع داریم بخش بزرگی از آنهایی هم که به این قطعنامه رأی دادند تحت فشارهای سنگین از جناب آمریکا بودند.

قالیباف افزود: تصور باطل محافل صهیونیستی که پشت سر این طراحی‌ها ایستاده‌اند این است که می‌توانند با صحنه آرایی کودکانه و به امید این که در صفوف ملت و نظام در ایران رخنه و شکافی ایجاد شود و با صدور قطعنامه‌ها اولاً قدرت ابتکار عمل و خلاقیت در چارچوب مقاومت فعال ایران را بگیرند و ایران را وارد دالانی از مذاکره و فشار مجدد کنند تا شاید بتوانند به این وسیله هم بر مشکلات داخلی و حاد خود سرپوش بگذارند و مجدداً راهی به سوی باج خواهی‌های جدید و دست اندازی به ارکان و مؤلفه‌های قدرت ملی ایران خصوص در حوزه دفاعی و نظامی باز کنند.

وی ادامه داد: من با قدرت و صراحت می‌گویم که امروز میان مسؤولان نظام در این باره که آمریکا و رژیم صهیونیستی که قادر به دستیابی به هیچ یک از اهداف خود در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی نیست اجماع و اتفاق نظر کامل وجود دارد و به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی اجازه تخطی آژانس از چارچوب‌های قانونی داده نخواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تاریخ ۱۷ سال گذشته نشان می‌دهد ایران همواره در چارچوب مقررات بین‌المللی و منافع ملی خود سخاوتمندانه‌ترین همکاری‌ها را با آژانس داشته است اما اغلب جز دشمنی‌های افزون‌تر و باج خواهی‌های بیشتر چیزی عاید آن نشده است.

قالیباف افزود: ملت ایران با اراده سیاسی جدید خود که در ماه‌های گذشته به بهترین وجه آشکار شده است و بنده و شما افتخار نمایندگی آن را داریم بر همه تفکرات سازش‌طلبانه و معامله‌گرانه مهر بطلان زده و راه مقاومت فعال را با قدرت انتخاب کرده است.

وی ادامه داد: البته ما مخالف دیپلماسی و مذاکره نیستیم اما عقیده داریم مذاکره با آمریکا مطلقاً مضر و ممنوع است. مذاکره با کشورهای اروپایی باید با حداکثر بی اعتمادی انجام شود. مذاکره با آژانس باید با اطمینان از استقلال آنها از قدرت‌های سلطه‌گر صورت گیرد و مذاکره با بقیه کشورهای دیگر نیز برحسب این شاخص طرح‌ریزی شود که در صحنه‌های حساس چقدر حقوق و منافع ملت ایران حمایت می‌کنند.

وی گفت: اعتقاد داریم هر نوع مذاکره باید از موضع قدرت و با اتکا به اراده مستحکم ملت ایران و توانمندی‌های فنی دستگاه‌های مسؤول و نهادهای انقلابی صورت گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اروپایی‌ها متأسفانه به جای آن که قدردان صبر ایران در پیگیری عدم اجرای تعهداتشان باشند به فرافکنی و فرار به جلو روی آورده‌اند و کشورها را به رأی علیه ایران در شورای حکام واداشته‌اند اما غافل از این که ایران از مرحله تهدید عبور کرده است. آیا اتحاد ملت ایران در زیر تابوت شهید سرافراز سلیمانی را ندیدند که باز هم فکر می‌کنید ما در تله قطعنامه‌ها گرفتار می‌شویم.

قالیباف گفت: ملتی که کشتی‌های خود را تا آمریکای جنوبی بیخ گوش شما با پرچم برافراشته اعزام می‌کند البته معطل قطعنامه‌های بی مبنا نخواهد ماند. اروپایی‌ها با پیگیری خواسته‌های آمریکا در پیشبرد قطعنامه روز جمعه نشان دادند که کینه‌ورزی با ایران دست کمی از آمریکا ندارند. اروپایی‌ها بدانند که آمریکا در پیگیری زورگویی‌هایش بر مبنای سیاست زانو بر گلو ملت‌های مستقل موفق نبود و امروز اروپا را واسطه اهداف خودش نمی‌کرد.

وی افزود: امروز مسؤول تنش آفرینی در روابط جمهوری اسلامی ایران و آژانس بانیان این قطعنامه هستند و این کشورها باید عواقب این اقدام خود را پذیرا باشند. جمهوری اسلامی ثابت کرده که فشار را نمی‌پذیرد و واکنش درخوری با آن نشان می‌دهد. ما دوران کوتاه آمدن برابر بحران آفرینی‌ها را سر کرده‌ایم و لابد خوب می‌فهمند که اکنون در سالگرد سرنگونی پهپاد متجاوز و دوران پسا عین‌السد هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به صراحت اعلام می‌کنم مجلس شورای اسلامی به عنوان حافظ حقوق ملت همکاری را فقط در قبال همکاری می‌پذیرد و بر همین اساس از سازمان انرژی اتمی و وزارت امورخارجه می‌خواهیم که در اسرع وقت پاسخی درخور به این اقدام طراحی و به مجلس و نمایندگان ارائه کنند.

قالیباف گفت: ما از حسن رفتار دو کشور روسیه و چین در قبال این قطعنامه قدردانی می‌کنیم و به بعضی از کشورهای همسایه که گرفتار شیطنت غربی‌ها شده‌اند یادآوری می‌کنیم که همسایگان ابدی هستند و منفعت همکاری با آمریکا و اروپا زودگذر است.

کد خبر 429729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.