کرونا و اختلال پانیک چه ارتباطی با هم دارند؟

پانیک نوعی اختلال اضطرابی است که در آن فرد در مواجهه با موارد استرس‌زا با وحشت شدید، نفس‌گیر و غیر قابل‌ انتظار مواجه می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مبتلایان به اختلال پانیک در مواجهه با شرایط استرس‌زا دچار گرگرفتگی، افزایش شدید ضربان قلب، لرزش بدن، بی‌قراری، درد و سنگینی قفسه‌سینه، کرختی، حالت تهوع و سرگیجه، تعریق بیش‌ازحد، احساس خفقان و تنگی‌نفس می‌شوند؛ تا جایی‌ که گمان می‌کنند در حال مردن یا دیوانه ‌شدن هستند. زمان پایداری این علائم معمولاً بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه است. در این مدت فرد برای چند دقیقه با افزایش بسیار شدید استرس و ترس مواجه می‌شود، تا حدی‌ که ترس از حمله قلبی یا مغزی باعث می‌شود برای مدت زمان کوتاهی توانایی تفکر و تصمیم‌گیری را کاملاً از دست بدهد. در ادامه شما را با علت بروز اختلال پانیک، روش‌های پیشگیری و درمان آن بیشتر آشنا می‌کنیم:

علت بروز اختلال پانیک چیست؟

اختلال پانیک هیچ علت شناخته‌ شده‌ای ندارد، اما می‌توان گفت زمینه‌های ژنتیکی و مصرف کافئین، مواد مخدر و سایر محرک‌ها، بی‌خوابی، خستگی ذهنی و ابتلای افراد به بعضی بیماری‌های جسمی نظیر دیابت و پرکاری تیروئید می‌تواند در بروز آن مؤثر باشد.

عوارض اجتماعی اختلال پانیک

اختلال پانیک کشنده نیست، اما به‌دلیل تأثیری که بر سطح استرس افراد دارد می‌تواند عاملی مختل ‌کننده برای ادامه روال عادی زندگی محسوب شود. افراد درگیر با این اختلال معمولاً به‌دلیل ترس از بروز حملات پانیک و ناتوانی در رهایی از آن در اماکن پر ازدحام از حضور در اجتماعات شلوغ خودداری می‌کنند. گاهی این افراد توان خارج شدن از منزل را به تنهایی از دست می‌دهند و رفع تمامی نیازهای خارج از منزل خود را به حضور دیگران وابسته می‌کنند. برخی از مبتلایان به‌طور مداوم در حال مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات گوناگون برای حصول اطمینان از سلامت جسمانی خود هستند و بعضی از آن‌ها از رفتن سر کار و حتی تفریح خودداری می‌کنند و با ماندن بیش‌از حد در خانه ممکن است به افسردگی نیز مبتلا شوند.

تاثیر استرس و اختلال پانیک بر زندگی افراد

استرس همیشه چیز بدی نیست و حتی در کوتاه‌مدت پاسخ طبیعی بدن در برابر تهدیدات محسوب می‌شود. با آزاد شدن هورمون‌های استرس در بدن ضربان قلب بالا می‌رود و اکسیژن‌رسانی به مغز افزایش می‌یابد؛ بنابراین فرد می‌تواند در مقابله با تهدید واکنشی صحیح و به موقع از خود نشان دهد، اما استرس در طولانی‌مدت منجر به بروز مشکلاتی جدی برای سلامت روح و جسم افراد می‌شود.

استرس مزمن بر قلب، سیستم ایمنی و دستگاه گوارش تأثیر منفی دارد و می‌تواند باعث افسردگی و سایر مشکلات سلامت روان شود. افرادی که دچار استرس هستند از اجتماع کناره‌گیری می‌کنند و نمی‌توانند پیوندهای اجتماعی قوی و حمایتی ایجاد کنند. در این میان افرادی هم‌چون مبتلایان به اختلال پانیک که استرسی چندین برابر بیشتر از سایرین را تجربه می‌کنند با خطرات جدی مواجه می‌شوند.

ارتباط بین کرونا و اختلال پانیک چیست؟

در شرایط فعلی که ترس از ابتلا به بیماری کووید -۱۹ سراسر جهان را درگیر کرده است، مبتلایان به اختلال پانیک بیش از دیگران در معرض ترس و استرس قرار دارند. وحشت ناشی از ابتلای کرونا باعث شده است که این افراد بیش از گذشته دچار حملات پانیک شوند. همچنین شباهت علائم این اختلال با کووید -۱۹ باعث شده که بسیاری از مبتلایان این نوع حملات را به کووید -۱۹ ربط دهند. دراین‌صورت فرد بدون دلیل به مراکز درمانی کرونا مراجعه کرده که در صورت تشخیص نادرست، این مراجعات می‌تواند عواقب ناگوارتری همراه داشته باشد.

اختلال پانیک چگونه درمان می‌شود؟

درمان‌های غیرداروئی اختلال پانیک شامل مراجعه به مشاور و روان‌شناس برای شناخت‌درمانی و آرام‌سازی ذهن و بدن می‌شود. درمان‌های دارویی نیز هم با مصرف داروهای گیاهی و شیمیایی انجام می‌گیرد. لازم است به‌منظور حصول اطمینان از رفع کامل مشکل، درمان بیماران تا یک سال ادامه یابد، چراکه در صورت قطع زودهنگام آن‌ها احتمال بازگشت اختلال تا ۶۰ درصد شدید تر از مرحله پیش از آغاز درمان وجود دارد؛ البته میزان مصرف داروها در طول این مدت توسط پزشک تعدیل خواهد شد.

پیشگیری از اختلال پانیک و سرمایه‌گذاری بر علایق شخصی

با توجه ‌به این‌که مبتلایان به اختلال پانیک به هر بهانه‌ای دچار حمله می‌شوند، لازم است این افراد با راهکارهایی عملی برای کاهش و مدیریت استرس خود آشنا شوند. به همین دلیل روزی به عنوان "روز جهانی ترس ناگهانی یا پانیک" تعیین شده است که در آن افراد ترغیب به کنترل تمامی احساسات منفی ناشی از ترس می شوند. هدف از انتخاب چنین روزی تصدیق این واقعیت است که همه مردم در سراسر زندگی شخصی، اجتماعی و کاری خود با استرس و گاهی ترس مواجه می‌شوند و تلاش می‌کنند روشی مفید برای دور ماندن از وحشت شدید ناشی از این استرس‌ها پیدا کنند.

به گفته پژوهشگران بهترین روش برای دور ماندن از احساسات و افکار منفی، تفریح، وقت‌گذرانی با دوستان، خانواده و عموم مردم، پرداختن به فعالیت‌های مورد علاقه فردی، مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی، لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت، ورزش کردن، کتاب‌ خواندن، روشن کردن شمع‌های معطر در فضای خانه، گوش کردن موسیقی، قدم زدن و به‌طورکلی لذت بردن از زندگی به هر شیوه ممکن و سرمایه‌گذاری بر دستیابی  به علایق شخصی است.

کد خبر 429335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.